OBrumm Skrevet 30. oktober 2009 Skrevet 30. oktober 2009 Kan jeg koble 2 forsterkere til de samme høytalerne? Grunnen til at jeg spørr er at jeg har et bra stereoanlegg samt at jeg har et soraundanlegg som ikke har like gode fronthøytalere. Jeg tenker derfor å koble receiveren inn på høtalerne til stereoanlegget. Jeg ser at det er 2 tilkoblingsmuligheter pr høytaler og det skulle vel tyde på at det er mulig. Det jeg er redd for er at det går signaler ut igjen til den forsterkeren som ikke er i bruk som gjør at lyden blir forringet eller i verste fall ødelegger den?
Ko_deZ Skrevet 30. oktober 2009 Skrevet 30. oktober 2009 Kort svar: Nei Middels svar (forenklet for å enklere kunne forstås): Utgangen på forsterkeren din forsøker å holde en spenning som er X ganger kraftigere enn innsignalet, hvor X er avhengig av volumkontrollen. Hvis du kobler til to utganger på kabel, så vil du befinne deg i en situasjon der den ene vil forsøke å få en spenning, og den andre en annen spenning. Si den ene vil ha -50V og den andre +50V, så vil de begge tilføre store strømmer i håp om å nå dette målet. De vil altså motarbeide hverandre, noe som vil tilvare å kortslutte utgangen på forsterkeren. Med andre ord, ikke gunstig. De to inngangene bak på høyttalerene dine er mest sansynlig for å kjøre aktivt delefilter foran to forsterekere, en for bass-delen og en for diskant. Å sette forsterkerene på hver sin inngang (etter du fjerner den metall-bøylen som sikkert er der), vil gi deg mye bass når du får lyd fra den ene kilden, og mye diskant fra den andre lydkilden. Litt avhengig av typen utstyr, så kan du kanskje få ut front-signalet på en vanlig audiokabel og så mate dette inn i den "gode" forsterkeren din?
AndersT2 Skrevet 31. oktober 2009 Skrevet 31. oktober 2009 Å kople direkte går ikke. Men det finnes løsninger. Sjekk om stereoforsterkeren din har effektforsterker inngang. Enkelte stereoforsterkere har dette. Da kan man kople fra pre-out fra surroundforsterkeren (hvis den har dette), og bruke stereoforsterkeren som effektforsterker når man bruker surround, og som stereoforsterker når man skal bruke det. Denne effektforsteker inngangen overstyrer volumet på stereoforsterkeren, slik at det ikke funker når den inngangen er valgt, men volum styres fra surroundforsterkeren. Ellers så har Clas Ohlson en høytaller velger, hvor man tar 2 forsterkere inn og kopler til 1 høytaller. Da velger man hvem man skal bruke. (Mener det var Clas, men fant den ikke nå, kan være biltema også). Men denne kan forringe kvaliteten da intern kabling ikke akuratt er super. Men så lenge man kjører billige kabler så funker den nok Det med at det er 2 innganger på høytalleren er for bi-amping eller bi-wireing. Da må du fjerne lasken som er i mellom inngangene, og kjøre 2 sett høytaller kabler fra forsterker.
OBrumm Skrevet 31. oktober 2009 Forfatter Skrevet 31. oktober 2009 Heia, Tusen takk for utfyllende svar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå