Gå til innhold

Polygon-/Pixel-/Bloomingfeil med 4850 TOP


ragnarocc

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg sitter på en Asus HD 4850 TOP. Denne tror jeg sliter litt med overoppheting, da det dukker opp en del feilpolygoner, misfargede pixler og feilberegninger av "blooming"-effekter i grafikktunge spill når jeg har spilt en liten stund. Hvis jeg skrur ned på grafikken blir denne effektene mindre og i noen tilfeller borte, men det dukker nesten alltid opp igjen når jeg har spilt tilstrekkelig lenge.

 

Dette leder meg til å tro at den blir litt varm (selv om overvåkingen av kortet viser at den ligger på 50-60C)

 

Den er fabrikk-clocket, men den har ingen kjøleribber på minnemodulene på kortet. Jeg ser at de fleste andre clockede varianter av dette kortet har kjøleribber på minnemodulene. Vil dette hjelpe? Kjøleribbene er i så fall ZALMAN VGA Minne kjølere ZM-RHS1

 

Her er mitt oppsett.

 

Og jeg har de nyeste driverne, og kjører Vista 64bit.

 

 

På forhånd takk!

Tobias

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg fant ut hva som var feilen. Minnemoduelen til HD 4850 ble fryktelig varme, og det var dårlig trekk i kabinettet. Satte på noen kjøleribber på minnemodulene (Zalman ZM-RHS1) til den herlige summen av 55 kr, stokket om i kabinettet, og satte inn en kraftigere kabinettvifte.

 

Vips var alt så kjølig som bare det, så kaldt at det går fint å kjøre det litt hardere.

 

Stock core/memory clock er 625/993, fabrikkclocket til 680/1050, og nå kjører den 705/1100, holder 60C og kjører LETT Crysis på very high. Ytterst fornøyd med det for et kort som nå koster effektivt 866 kr (hd 4850 med tredjeparts vifte og nye kjøleribber)

 

Jeg elsker å starte med et problem som lett lar seg ordne til noe mye bedre enn utgangspunktet =)

Lenke til kommentar
crysis på very high på det kortet har jeg liten tro på.(med mindre du kjører 640x480). men bra at problemet løste seg da :)

 

Oppløsninga mi er på 1280x1024, med alt på very high untatt object quality (som ikke er noe alternativ), og 4xAA. Kjører gjevnt på rundt 30, som er godt over akseptabelt for et slikt kort.

 

Det eneste jeg har merket meg er at det går seint på bossfighten i slutten av spillet. Da får den litt i overkant mye å tygge på. Men ellers går det veldig pent.

 

HW testen kortet ifjor på en maskin med nesten identisk oppsett som min (unntaket er at jeg har E8400 og ikke E8500). De fikk 20 fps på very high, 4xAA, 1280x1024. Da er det ikke urimelig at det går greit med bedre kjøling og betydelig økt frekvens på kjerne og minne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...