Gå til innhold

Brukt Pentax 10D vs. Canon 450D


Anbefalte innlegg

Har fått et tilbud om et brukt Pentax 10D kamera med tripod, minnekort, 2 objektiver, ett som går opptil 300mm, fargefilter og bæreveske til hele sulamitten, til 6000,-

 

Tenkte litt på et Canon 450D eller 500D, men jeg er ny innen fotografering, og trenger råd om hva jeg bør gå for. Hvis jeg går for et nytt Canon med noe utstyr, kunne tenkt meg i allefall en tripod til det, blir det kanskje en del dyrere.

 

Hva bør jeg velge?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har fått et tilbud om et brukt Pentax 10D kamera med tripod, minnekort, 2 objektiver, ett som går opptil 300mm, fargefilter og bæreveske til hele sulamitten, til 6000,-

 

Tenkte litt på et Canon 450D eller 500D, men jeg er ny innen fotografering, og trenger råd om hva jeg bør gå for. Hvis jeg går for et nytt Canon med noe utstyr, kunne tenkt meg i allefall en tripod til det, blir det kanskje en del dyrere.

 

Hva bør jeg velge?

 

Jeg har alltid hatt Pentax og har gode erfaringer med det. K10D er et utmerket kamera som tåler å være med på tur selv om det regner. Det har innebygget stabilisator i kamerahuset. D.v.s at du har stabiliserng uansett hvilket objektiv du setter på. dette er spesielt for Pentax i forhold til nevnte Canon. Pentaxen er litt større og bedre å holde i etter min mening. Ville nok valgt Pentax ja..Kanskje du klarer å prute ned en høvding.

Lenke til kommentar

Du får jo ganske mykje utstyr for pengane, så eg ville ha gått for Pentaxen av den grunn. Dei fotografiske kvalitetane her eg mindre grunnlag for å uttala meg om. (og så kjem det no òg litt an på kvaliteten på tripod'en. Er den berre drit, så har du kasta pengane ut vindauga for den i alle fall)

Lenke til kommentar

Det spørs litt hvor dominerende fotograferingen skal være når du har kameraet med. De lette modellene til Canon med IS er veldig portable, og en utflukt blir ikke nødvendigvis noen fotosafari som det blir med enkelte andre modeller, som raskt kommer opp i den dobbelte vekten med et godt objektiv. Uten at det tar noe bedre bilder av den grunn.

Lenke til kommentar

Jeg har forresten testet K20D litt, i en 1,4 kg tung kombinasjon. Sammenlignet med 1000D er det mye mer et instrument, tungt, solid, og du er litt mer forsiktig i bruken av det, enda det er et mer solid kamera rett og slett fordi tyngden gjør at kameraet i praksis føles mer sårbart. Det at kameraet er tyngre gjør også at støt og lignende blir hardere for kameraet om kameraet er i bevegelse og treffer noe, derfor er det ikke sikkert at det er mer solid i praksis. 1000D er mer som et leketøy i sammenligning. Det har en mer behagelig lyd. Jeg liker 1000D bedre, enda det er et dårligere kamera. På høy ISO tror jeg 1000D er litt bedre, det ser slik ut. Det handler nok om å definere behovet rett. K20D kan bli litt vel mye sammenlignet med 1000D om målet er å ha med et kamera på en tur, hvor det å ta bilder ikke er det primære målet med turen. Hvis turen derimot går ut på å ta bilder, hvor man har med en stor fotobag, og ikke bare kameraet, uten bag, kun med et ekstra batteri slik jeg liker, da er pentax riktig valg.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Takker for responsen. Vil egentlig ha et relativt lett kamera jeg enkelt kan ha med ut på tur, så jeg heller mer og mer mot Canon 500D nå.

 

Så litt i prisguiden, og fant denne pakken:

http://www.multicom.no/PartDetail.aspx?q=p...07;c:36154;r:pg

 

Synes dette høres bra ut, med to obektiver, men lurer litt på hva den ekstra tusenlappen for 500D kontra 450D vil gi meg?

Lenke til kommentar
Takker for responsen. Vil egentlig ha et relativt lett kamera jeg enkelt kan ha med ut på tur, så jeg heller mer og mer mot Canon 500D nå.

 

Så litt i prisguiden, og fant denne pakken:

http://www.multicom.no/PartDetail.aspx?q=p...07;c:36154;r:pg

 

Synes dette høres bra ut, med to obektiver, men lurer litt på hva den ekstra tusenlappen for 500D kontra 450D vil gi meg?

 

HD Video (full kun i 20 fps), den beste typen LCD skjerm tilgjengelig for tiden og mulighet for ISO 6400.

Lenke til kommentar
men det er bedre på støy enn Eos 500D. Altså et bedre kamera, men også dyrere.
Jesus... du veit, verda kretsar ikkje rundt ditt hovud(?) Eg forstod det slik at denne tråden var til fordi trådstartar lurte på noko. Då er det greitt å tenkje litt over språkbruken. Det er mogleg DU meiner støyeigenskapar er det som avgjer kva kamera som er best, men det er ingen evig universell sanning.

 

Dessutan vil eg leggje til at eg HAR eit tungt, solid Pentax. Vekta og byggkvaliteten har ikkje gjort med meir forsiktig. Snarare tvert imot. Berre for å presisere ein gong til at din erfaring ikkje er ei universell evig sanning. K20D er kjend for å kunne overleve ganske ekstreme påkjenningar.

 

Til trådstartar:

Når folk, med eit unnatak for festen, er litt reserverte med å gje råd her, er det fordi det heile er snakk om individuelle preferansar. Dei ulike alternativa har ulike fordelar og ulemper. Viss vekt og storleik er viktig for deg går du ikkje for K10D. Men om du likevel skal kjøpe nytt, vil eg gjort som Ildhode seier, og vurdert fleire modellar.

Lenke til kommentar
men det er bedre på støy enn Eos 500D. Altså et bedre kamera, men også dyrere.
Jesus... du veit, verda kretsar ikkje rundt ditt hovud(?) Eg forstod det slik at denne tråden var til fordi trådstartar lurte på noko. Då er det greitt å tenkje litt over språkbruken. Det er mogleg DU meiner støyeigenskapar er det som avgjer kva kamera som er best, men det er ingen evig universell sanning.

 

Dessutan vil eg leggje til at eg HAR eit tungt, solid Pentax. Vekta og byggkvaliteten har ikkje gjort med meir forsiktig. Snarare tvert imot. Berre for å presisere ein gong til at din erfaring ikkje er ei universell evig sanning. K20D er kjend for å kunne overleve ganske ekstreme påkjenningar.

 

Til trådstartar:

Når folk, med eit unnatak for festen, er litt reserverte med å gje råd her, er det fordi det heile er snakk om individuelle preferansar. Dei ulike alternativa har ulike fordelar og ulemper. Viss vekt og storleik er viktig for deg går du ikkje for K10D. Men om du likevel skal kjøpe nytt, vil eg gjort som Ildhode seier, og vurdert fleire modellar.

Jeg har et K20D her nå, og en 1000D. K20D apparatet er ikke mitt. Jeg har delt mine meninger. Jeg har også prøvd en D90 litt da søskenbarnet mitt har et slikt apparat. Du må være så fleksibel at du godtar at folk prøver å være hjelpsomme. Det er du og ikke meg som har feil oppførsel i denne tråden.

Lenke til kommentar

Det er det bombastiske og betrevitande språket ditt eg reagerte på. Ikkje meiningane dine.

[...] bedre på støy [...] altså bedre.
Som om du kjem med objektive sanningar.

 

derfor er det ikke sikkert at det er mer solid i praksis.

Du startar med erfaringar. Det er bra. Men så konkluderer du generelt, som om det du kjem med er objektive fakta. Dette er tydelegvis ein trend i dine bidrag på forumet. Det er eg visst ikkje åleine om å meine.

 

Det er ikkje mininga å køyre ein personleg vendetta, men eg vert utruleg provosert når eg ser bombastiske påstandar som dette. Der du anten ikkje kjem med dokumentasjon, eller funderer innlegget ditt i høg-iso-er-det-einaste-saliggjerande for alt og alle. Ref. sony v.s. sony-tråden.

 

Elles er det fint at du har lyst til å hjelpe folk som kjem med spørsmål.

 

 

Redigert: Eg fjerna ei utheving som ikkje gav meining.

Endret av krita
Lenke til kommentar
Det er det bombastiske og betrevitande språket ditt eg reagerte på. Ikkje meiningane dine.
[...] bedre på støy [...] altså bedre.
Som om du kjem med objektive sanningar.

 

derfor er det ikke sikkert at det er mer solid i praksis.(mi utheving)

Du startar med erfaringar. Det er bra. Men så konkluderer du generelt, som om det du kjem med er objektive fakta. Dette er tydelegvis ein trend i dine bidrag på forumet. Det er eg visst ikkje åleine om å meine.

 

Det er ikkje mininga å køyre ein personleg vendetta, men eg vert utruleg provosert når eg ser bombastiske påstandar som dette. Der du anten ikkje kjem med dokumentasjon, eller funderer innlegget ditt i høg-iso-er-det-einaste-saliggjerande for alt og alle. Ref. sony v.s. sony-tråden.

 

Elles er det fint at du har lyst til å hjelpe folk som kjem med spørsmål.

Om det ikke var noe hold i det jeg skrev skulle jeg tro det ikke var så farlig, men mer skulle bringe et smil :) Jeg ser et problem i at fanboy's i de litt mindre merkene (dvs ikke de 2 store) kanskje prakker på nybegynnere litt rare løsninger som de egentlig ikke er tjent med med mindre de er spesielt interesserte. Det var noe av det første jeg skjønte når jeg var helt nybegynner her. Det jeg har kommet med er kun det jeg selv har oppdaget i min egen forskning i forbindelse med mitt eget kjøp. Fordi spesifikasjonene på kamera er ganske like, jevnt over, mener jeg det som går på høy ISO, utvalg av objektiv, osv, faktisk er ganske avgjørende.

Endret av festen
Lenke til kommentar
... Jeg ser et problem i at fanboy's i de litt mindre merkene (dvs ikke de 2 store) kanskje prakker på nybegynnere litt rare løsninger som de egentlig ikke er tjent med. Det var noe av det første jeg skjønte når jeg var helt nybegynner her.
:dontgetit:

Du mener det er kun CaNikon som duger og alt annet er ubrukelig.

Du er fortsatt nybegynner her. Pictures now or n00b forever!

 

 

Pentax K10D er et bra kamera. Jeg har hatt 2 av dem, pluss K100D, K20D og K-m.

Mitt råd til trådstarter(alle nybegynnere) er å kjøpe et kamera med kitobjektiv som h*n lærer seg med.

Samme hva det er så lenge kameraet blir brukt og h*n tar seg tid å lære seg om fotografering.

Stativ og fastobjektiv på 28-35mm er neste investering etter kamera + kit er innkjøpt. Man lærer en god del ved å bruke en fast brennvidde.

Endret av Ildhode
Lenke til kommentar
Jeg ser et problem i at fanboy's i de litt mindre merkene (dvs ikke de 2 store) kanskje prakker på nybegynnere litt rare løsninger som de egentlig ikke er tjent med med mindre de er spesielt interesserte.

 

:ohmy:

 

Dette er kanskje en av de mest nedlatende og idiotiske uttalelsene jeg har sett her inne på speilrefleksforumet.

 

Jeg gidder heller ikke starte noen personlig vendetta, da det er kjedelig og ikke tjener trådstarters hensikt. Imidlertid kan ikke en påstand om at alt annet annet enn Canon eller Nikon er "rare løsninger" for "spesielt interesserte" få gå uten kommentar. Det er rett og slett sprøyt, og trådstarter bør få vite at det er sprøyt.

Endret av Lid/Ran
Lenke til kommentar
Jeg ser et problem i at fanboy's i de litt mindre merkene (dvs ikke de 2 store) kanskje prakker på nybegynnere litt rare løsninger som de egentlig ikke er tjent med med mindre de er spesielt interesserte.

 

:ohmy:

 

Dette er kanskje en av de mest nedlatende og idiotiske uttalelsene jeg har sett her inne på speilrefleksforumet.

 

Jeg gidder heller ikke starte noen personlig vendetta, da det er kjedelig og ikke tjener trådstarters hensikt. Imidlertid kan ikke en påstand om at alt annet annet enn Canon eller Nikon er "rare løsninger" for "spesielt interesserte" få gå uten kommentar. Det er rett og slett sprøyt, og trådstarter bør få vite at det er sprøyt.

 

K20d har en AF jeg misliker (jager i situasjoner med lite lys 1000D hadde vært rolig) ellers er det er et tilfredsstillende kamera , de andre fra Pentax under den av de nyeste har AA batteriløsning, som er uelegant. Sony sine billigmodeller hittil bortsett fra de helt siste som enda ikke er å få på elkjøp har ikke fått til det med høy ISO, samtidig som de også har også fått batterikapasiteten halvert. Det står igjen med diverse olympus modeller som heller ikke er noe særlig gode på høy ISO, dessverre. Det egner seg godt for de som ønsker å bruke mye tele og representerer en slags nisje. Eller de som ønsker noe veldig lite og lett. Dessverre har de ikke skjønt det med SD enda.

 

Jeg mener den som ønsker råd, bør kunne få det, uten at det bare blir masse kritikk av det :thumbup:

Endret av festen
Lenke til kommentar

At pentax produserer bra kameraer er alle enige om (også en Nikon fanboy som meg). Men å anbefale et såpass gammelt kamera foran et nytt Canon (fysj :cool: ) vil bare være tåpelig.

 

Det eneste K10 er bedre på enn Canon er ergonomi i dette tilfellet, på alle andre punkter vil et såpass mye nyere kamera i tilnærmet samme klasse uten tvil være mye bedre.

 

Og som enkelte prøver å gjøre, marginalisere viktigheten av at canon kameraet er mye bedre på høy iso finner jeg tullete. Da dette for de fleste vil være viktig og kjærkomment, spesielt ved bildetaking innendørs uten blitz, men også utendørs uten stativ nå som høsten og mørket kommer.

 

Så nå skal jeg banne i kjærka og anbefale deg å kjøpe Canon framfor et Pentax, ihvertfall hvis valget står mellom disse alternativene. Hvis du vurderer å kjøpe et nyere Pentax, vil svaret bli et helt annet.

 

Lykke til (ellers så har elkjøp et særdeles godt tilbud på olympus den 6.11, se annen tråd)

Lenke til kommentar
At pentax produserer bra kameraer er alle enige om (også en Nikon fanboy som meg). Men å anbefale et såpass gammelt kamera foran et nytt Canon (fysj :cool: ) vil bare være tåpelig.

 

Det eneste K10 er bedre på enn Canon er ergonomi i dette tilfellet, på alle andre punkter vil et såpass mye nyere kamera i tilnærmet samme klasse uten tvil være mye bedre.

 

Og som enkelte prøver å gjøre, marginalisere viktigheten av at canon kameraet er mye bedre på høy iso finner jeg tullete. Da dette for de fleste vil være viktig og kjærkomment, spesielt ved bildetaking innendørs uten blitz, men også utendørs uten stativ nå som høsten og mørket kommer.

 

Så nå skal jeg banne i kjærka og anbefale deg å kjøpe Canon framfor et Pentax, ihvertfall hvis valget står mellom disse alternativene. Hvis du vurderer å kjøpe et nyere Pentax, vil svaret bli et helt annet.

 

Lykke til (ellers så har elkjøp et særdeles godt tilbud på olympus den 6.11, se annen tråd)

 

At det kun er ergonomi Pentax scorer høyere på, er en sannhet med visse modifikasjoner.

Bare så det er nevnt, så har jeg ikke prøvd noen av modellene og uttaler meg på et generelt grunnlag.

 

- Pentax K10D er værtettet noe ikke Canon 450D er. Nå har dette i og for seg liten betydning så lenge objektivet ikke er værtettet, men i og med at Pentax har sluppet DA 18-55WR som er et rimelig og godt værtettet objektiv, mener jeg at det bør tas med.

 

- Byggekvaliteten på Pentax er i en helt annen klasse enn 450D. Metallkonstruksjon mot "plastic-fantastic".

 

- Pentax har innebygd bildestabilisator, dvs stabilisering på alle objektiver, ikke bare de med IS i betegnelsen som er tilfelle med Canon.

 

- Kit-objektivet på Pentax er historisk sett av de bedre kit-objektiv som leveres, sammen med Olympus. Canon sitt 18-55IS er nok bedre enn hva modellen uten IS var, men fortsatt et lite stykke bak de beste.

 

Når det er sagt, så er nok ikke Pentax K10D kamera trådstarter er på utkikk etter (Quote: Vil egentlig ha et relativt lett kamera jeg enkelt kan ha med ut på tur). På dette området er nok Olympus et ganske nærliggende valg.

Mener jeg leste i Elkjøp avisen i går at det er dagstilbud på Olympus E-450 den 06.11 til 2.495,- Da har du igjen penger til å kjøpe deg et ekstra zoom-objektiv, tri-pod, en god veske mm. Regner med at Olympus folket har forslag på hvilke zoom-objektiver som er noe å satse på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...