Gå til innhold

Template-system, anbefallinger og erfaringer


Anbefalte innlegg

Hei, dette er et spørsmål som sikkert er stilt en del ganger før, men jeg fant ingen nyere tråder med den tilbakemeldingen jeg ønsker.

 

Jeg har i mange år brukt Smarty og helt forelsket meg i måten det fungerer, men nå nylig fant jeg ut at dette system gjør siden utrolig tregt, noe jeg på en måte har ignorert og gjemt under teppet. HYSH, HYSJ. Så nå er jeg på let etter et nytt template-system som er raskt, avansert (altså at man ikke må lage lange koder fordi systemet ikke kan f.eks loops, arrays, mysql-while osv) og velbrukt.

 

Noen som har noe å dele med meg?

 

På forhånd, takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Du kan jo lag et sjæl.

Er ganske lett egentlig.

 

Med bruk av output buffering så trenger du en fil som du kaller Template hvor selve designet ligger. Uten om det du skal ha for en spessiell side. For eksempel en gjestebok. Da ligger koden til det i fila gjestebok.php og så henter du bannere, menyer og footer fra template.php.

 

Skjønte du hva jeg mente?

Lenke til kommentar

Etter å ha sjekket litt ut om Smarty og andre templatesystemer, tviler jeg på at Smarty har skylden. Er siden din treg er det nok andre faktorer som har skylden.

 

Du kan jo f.eks. benyte deg av cache som Smarty tilbyr dersom du ikke ofte endrer på malene.

Endret av xibriz
Lenke til kommentar

Er du sikker på at Smarty er smertepunktet for din applikasjon? Jeg tviler sterkt på det. Vi bruker Smarty veldig mye på Prøve.no, og har jobbet mye med hurtigheten på nettsiden. Alle ytelsesprobleme fant vi i vår egen kode, ikke i Smarty.

 

Sett opp f.eks. Xdebug som profiler, og ta en kikk på utdataene med f.eks. Wincachegrind. Da får du se hvor mye av tiden som blir brukt på Smarty-ting, og hvor mye som skjer i kode du selv har skrevet. Det tok lang tid før vi fikk optimert Prøve.no nok til at Smarty nå er flaskehalsen hos oss, og vi har nådd punktet hvor det ikke lenger er verdt å optimere, og sidene er mer enn raske nok.

 

Så dersom du ikke har andre tungtveiende grunner for å droppe Smarty, så ville jeg unngått å forsøke å bytte på et eksisterende system, og heller fokusert på å optimere koden du selv har skrevet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...