Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ustabilt internett, hjelp!


Anbefalte innlegg

God dag!

For noen uker siden merket jeg en lagg i cs. Ca. hvert minutt hopper ms til 100-200 og jeg lagger som bare f i noen sekunder. Får også cl_flushentitypacket og WSAEINTR errors i fleng. Har vært en tekniker fra Get å sjekket. Han mente at det var en forsterker i kjelleren (bor i blokk) som ga alt for sterke signaler. Han vridde på noe Han mente problemet var løst, men når han dro og jeg startet cs, var den jævla laggen tilbake. Har nå prøvd å formatere PCn, men problemet er der fortsatt. Jeg har også prøvd med både kabel og trådløst. Har en Acer 5738G

 

Har ikke så mye peiling på internett, så prøv å legge bort geek språket. : -)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

100ms er jo på ingen måte ustabilt... sansynligvis er den eneste måten du kan oppdage at du får en minispike på 100ms å følge med på noe som måler latency, slik som en pingtest log eller et innebygget lag-o-meter i et spill.

 

Så hvordan vet du at dette kun gjelder din maskin først av alt? Har du sjekket med en grundig pinglog, eller bare anntar du det siden du ikke har hørt noe fra brukerene av de andre maskinene at de har oplevd noe? Som sagt en sånn liten spike i responstid skjeldent merkes av vanlige brukere, og ved mindre du spiller onlinespill som er avhengig av superrask reaksjonsevne (typ CS) så er jo ikke 100ms nødvendigivs et problem en gang. Du skal være god om du merker det mens du surfer ;)

 

Når jeg sier pingtest så mener jeg at det må kjøres en lengre pinglog fra command prompt, ikke en kort test fra en nettside, ellers vil du jo aldri kunne kartlegge problemer som kun er aktive i korte perioder.

 

Jeg er ikke enig med Glenn så langt. Vi har på ingen måter nok informasjon til å konkludere med hva som er feilårsaken. Bytte av ruter eller nettverkskort hadde vært et skikkelig skudd i blinde. Det er hundrevis av mulige grunner til at du kan få spikes, og den eneste måten å finne frem til hva som er årsaken er å gå metodisk til verks og begynne å utelukke diverse muligheter.

 

Jeg hadde begynnt med å kjøre en pinglog på både din maskin og en av disse andre som du snakker om som du mener ikke har samme feilen. Eksempel på kommando du kan bruke fra command-prompt:

 

ping www.vg.no -t -l 200 > minpingtest.txt

 

Hva man bør gjøre som neste steg avhenger helt av om de målte dataene stemmer med din oppfattelse av at kun den ene masinen er påvirket av feilen.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Ping-statistikker for 195.88.55.16:

 

Pakker: sendt = 1468, mottatt = 1467, tapt = 1 (0% tap),

 

Gjennomsnittlig tid for tur-retur i millisekunder:

 

minimum = 13ms, maksimum = 1937ms, gjennomsnittlig = 25ms

 

Ja, som du ser har du tydeligvis noen spikes der, men heldigivs ingen pakketap ihvertfall.

 

Er dette på kablet forbindelse på din egen PC? Vi skulle gjerne kjørt samme test på en av de andre maskinene som du ikke mener har samme problem. Legg også gjerne opp selve loggen til en fil på forumet for bedre gjennomsyn.

 

Det er også en fordel om du kan forklare i detalj hvordan du er koblet til internet nå. Er du koblet dirkte til en enkelt modemruter som er den samme som de andre maskinene, eller går det gjennom noen ekstra rutere eller switcher?

 

Vet du om det var andre som brukte nettet mens du tok testen, eller hadde du linjen for deg selv?

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

En annen kommando som kan benyttes fra cmd er tracert, for eksempel:

tracert -d -4 vg.no

 

Med denne kommandoen kan man sjekke om det er en ruter som er overbelastet/treg mellom deg og den servern du ønsker å nå. Kommandoen lister ut alle ruterne pakkene må igjennom fra ruteren hjemme hos deg, til den ruteren hvor serveren du ønsker å koble til er koblet på. Kanskje er det et problem med rutingen til Get eller noe i den dur.

 

NB: Skriv tracert /? for å få en liste med ulike opsjoner som kan benyttes.

Lenke til kommentar

1 <1 ms 1 ms 1 ms 192.168.0.1

 

2 223 ms 12 ms 8 ms 10.229.136.1

 

3 5 ms 6 ms 6 ms 84.208.14.126

 

4 17 ms 13 ms 42 ms 84.208.30.126

 

5 13 ms 18 ms 13 ms 84.208.30.125

 

6 13 ms 13 ms 14 ms 84.208.26.1

 

7 17 ms 13 ms 14 ms 84.208.26.6

 

8 13 ms 14 ms 13 ms 193.156.90.3

 

9 14 ms 14 ms 13 ms 193.75.3.149

 

10 13 ms 14 ms 15 ms 193.75.1.50

 

11 16 ms 13 ms 14 ms 193.69.44.206

 

12 14 ms 15 ms 19 ms 193.75.1.110

 

13 13 ms 13 ms 14 ms 195.88.55.16

Lenke til kommentar
En annen kommando som kan benyttes fra cmd er tracert, for eksempel:

tracert -d -4 vg.no

 

Med denne kommandoen kan man sjekke om det er en ruter som er overbelastet/treg mellom deg og den servern du ønsker å nå. Kommandoen lister ut alle ruterne pakkene må igjennom fra ruteren hjemme hos deg, til den ruteren hvor serveren du ønsker å koble til er koblet på. Kanskje er det et problem med rutingen til Get eller noe i den dur.

 

NB: Skriv tracert /? for å få en liste med ulike opsjoner som kan benyttes.

 

Det er en nyttig kommando, men mest for problemer som er vedvarende. I dette tilfellet er det sporadisk, så da vet jeg ikke hvordan du skal kunne se det på tracert, ved mindre det finnes noen option som lar deg repeate automatisk og logge til en fil evt.

 

Jeg tipper det er større sjanse for at dette er noe lokalt, spesiellt om det stemmer at det bare forkommer på den ène maskinen.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Da ligger problemet garantert lokalt hos deg, selv om det fungerer fint på andre nettverk.

Reinstallert drivere, sjekket for spyware/malware? Ingen torrents som kjører i bakgrunn?

 

En ting til som jeg er litt nyskjerrig på, laderen til PC`en står den i en jordet eller ujordet kontakt?

 

- Har nettopp formatert PCn, så er ikke noe virus.

- Kjører ingen andre program enn CS

- Nettopp innstalert nye skjermkort og nettverkskort drivere

- Er ikke noe metalltråder på siden av kontakten nei, hvis det er det du mener.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...