Gå til innhold

Gaming pc "under construction"


Anbefalte innlegg

noen råd:

1. hvis du vil ha dx11 så må du kjøpe et kort fra ati's 5xxx-serie eller du må vente på g300-serien fra nvidia.

2. lag en ryddig liste, så folk slipper å klikke på et dusin linker bare for å se oppsettet ditt.

3. ta utgangspunkt i et av systemene fra tom's hw eller lignende, da kan du være rimelig sikker på å få en god maskin. fjortisene på hw.no veit ingenting.

4. på cpu er det enten i5 fra intel eller black box fra ati som gjelder. selv har jeg en i7, men det er definitivt overkill.

 

Kanskje gått litt mer i dybden over i5, i7 og black box fra ati? Ville vært supert!

 

OG, takker for rådene!

 

(Skal kjøpe 5870, oppdaterer om noen strakser).

 

det var da så lite. først litt om klokk: skal du spille på høyeste innstillinger så trenger du enten en black box på 3+GhZ eller en i5\i7 på 2,6+GhZ. MEN: klokker du høyere enn dette, så vil du ikke se noen forskjell i spill, den eneste forskjellen er at du kan skryte av det til fjortisene på hw.no.

 

hvis du skal klokke, så må du ha en bra kjøler. selv har jeg megahelems, men truepower er like bra og enklere å få tak i. kabinettet er også viktig. delvis fordi luftflyten påvirker temperatur-levetid på komponentene, men først og fremst fordi det er det du skal se på. de aller beste kabinettene kommer ofte fra lian-li, men det det er ikke vanskelig å finne et kult et. haf932 er veldig bra, hvis du liker army-looken.

Endret av Ian84
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men du har kjøpt hovedkortet? Da går du uansett for i7-CPUen du linket til :)

 

Bestilte hovedkortet i dag.. så muligheten er der for endring, men må skje i løpet av kvelden da..

 

EDIT: Takk igjen Ian84 :)

 

Håper jeg ryddet godt nok :)

 

EDIT 2: Er det det samme om jeg velger alle mulige merker på en 5870 radeon? kikket litt på prisguider.no etter gode priser etter produktet.. men vet ikke om alle er de samme eller hva som er hva rett og slett :p

Endret av EyN
Lenke til kommentar

Da ville jeg endret det til ASUS Crosshair III Formula, Socket-AM3 og AMD Phenom II X4 965 Black Edition. PHII X4 965 BE klarer merkelig nok å dra mer ut av 5870-kortet enn i7-920. Billigere og vinner hva gjelder gaming. Husk å kjøpe dualchannel RAM også da, ikke den du satte opp. 4GB holder mer enn nok (for gamingytelsen). Bruk penger på en god CPU-cooler isteden, så klokker du den til himmels :D

 

EDIT: Fint lite forskjell på produsentene av 5870-kortene, men gamere velger ofte XFX-versjonen - uten at jeg vet hvorfor. Kanskje bedre kjøleløsning? Uansett - ytelsene er temmelig lik. Selv liker jeg HIS-kortene. Velg og vrak :D

Endret av E-asy1985
Lenke til kommentar
Da ville jeg endret det til ASUS Crosshair III Formula, Socket-AM3 og AMD Phenom II X4 965 Black Edition. PHII X4 965 BE klarer merkelig nok å dra mer ut av 5870-kortet enn i7-920. Billigere og vinner hva gjelder gaming. Husk å kjøpe dualchannel RAM også da, ikke den du satte opp. 4GB holder mer enn nok (for gamingytelsen). Bruk penger på en god CPU-cooler isteden, så klokker du den til himmels :D

 

EDIT: Fint lite forskjell på produsentene av 5870-kortene, men gamere velger ofte XFX-versjonen - uten at jeg vet hvorfor. Kanskje bedre kjøleløsning? Uansett - ytelsene er temmelig lik. Selv liker jeg HIS-kortene. Velg og vrak :D

 

Skal bruke Windows 7, noe vits med de du linket meg da.. eller er det det samme?

Lenke til kommentar
Ville heller valgt MIST, 800W eller eventuelt den rimeligere OCZ ModXStream strømforsyning 700W hvis du absolutt vil ha OCZ.

 

RAMen du fortsatt bytte - du skal ha dualchannel ram, ikke triplechannel. OCZ DDR3 4 GB Black Edition CL7 Dual Ch. for eksempel!

 

Uff a meg, fikk bestilt 2 hovedkort så må sende tilbake det ene..

 

Men takk for forslagene!

Får endre første post om noen minutter ;)

Lenke til kommentar

nå skal jeg forklare litt om grafikkort. merk at jeg her bruker ordet "distributør" ganske skjødesløst. de distributørene jeg omtaler her, omtaler seg selv som produsenter. grunnen til at jeg omtaler dem annerledes er fordi deres hovedoppgave i denne begrensede sammenhengen er distribusjon og for å skille dem fra de reelle gpu-produsentene.

grafikkort lages av nvidia og ati. når de kommer ut av deres fabrikker blir de testa for hvor høy klokk de kan produsere med en gitt voltgrad, akkurat som prosessorer. dette kalles "binning". defekte kjerner blir også registrert, og utifra disse egenskapene bestemmer produsenten (ati eller nvidia) hvilket navn kortet skal selges under. dette er helt likt uansett. så kan det skje to ting:

1. det vanligste som skjer er at distributøren (evga, asus, xfx, gainward osv) klistrer på et klistremerke med sin logo på, og sender det til butikken.

2. i noen tilfeller velger distributøren å endre litt på kortene. noen ganger skrur de opp klokken litt og tester dem på nytt, og så selger de dem som "OC"-versjon. i andre tilfeller skrur de fra hverandre kortene og monterer en egen kjøleløsning. så klokker de det kanskje litt før de selger det, eller de bare selger det som det er og lar brukeren klokke selv.

 

den isolert sett mest kostnadseffektive løsningen er denne: å først velge hvor dyr gpu du har råd til, og så å kjøpe det kortet fra den BILLIGSTE distributøren. så tar du det med hjem og klokker det selv. det er kjempeenkelt og helt ufarlig.

SAMTIDIG kan det lønne seg å tenke på at gpu-en ofte er den største, dyreste og varmeste delen i en gamer-pc. en avanserte gpu vil kunne sette en effektiv stopper for klokking av cpu, rett og slett fordi det blir for varmt og bråkete.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...