Gå til innhold

Asus P4C800 Deluxe vs. MSI 875P Neo-FIS2R


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er litt interesert i erfaringer folk har med disse to kortene. Jeg har sett i diverse tester at disse kortene har rimelig lik ytelse, kanskje litt bedre for Asus. Men så trekker det veldig opp for MSI kortet at det er bundlet med mye brukbart stuff. Jeg synes også at det er ganske dårlig at Asus ikke benytter CSA på nettverkssiden. Heller ikke ICH5R chipset'et er med. Ingen av disse er vel strengt tatt nødvendig. Men når det gjelder MSI kortet, så har det vært diverse problemer: Ustabilitet, problemer med enkelte RAM-brikker og tull med CoreCell funksjonaliteten. Så at nyeste BIOS nå er ver. 1.4, så jeg håper at mesteparten er fikset.

 

Den letteste måten å finne ut hvordan kortene oppfører seg er vel å spørre folk. Så da lurte jeg på om noen er interesert i å poste noen erfaringer. Skal snart oppgradere min veldig slitne PII 350 maskin (på tide ja), men har ikke bestemt meg helt med hensyn til hovedkort.

 

Hilsen

Lothorian

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

MSI sitt kort er uten tvil det beste av disse, og har kommet best ut i de fleste tester med abit som en god nr 2 asus er desverre et av de som kommer dårligst ut i test dette pga en del uheldige løsninger og bruk av "gammel" teknologi.

Har selv kjøpt MSI kortet (hadde asus før) og er kjempefornøyd, vet det var/er noen som har hatt prob men det var med bios ver 1.1 mitt har ver 1,2 og er 100% stabilt. De fleste nye kort har som regel en del småfeil i første bios men dette rettes med en biosoppdatering, noe jeg slapp da dette nå kommer med vers 1,2

Lenke til kommentar
MSI sitt kort er uten tvil det beste av disse, og har kommet best ut i de fleste tester med abit som en god nr 2 asus er desverre et av de som kommer dårligst ut i test dette pga en del uheldige løsninger og bruk av "gammel" teknologi.

Har selv kjøpt MSI kortet (hadde asus før) og er kjempefornøyd, vet det var/er noen som har hatt prob men det var med bios ver 1.1 mitt har ver 1,2 og er 100% stabilt. De fleste nye kort har som regel en del småfeil i første bios men dette rettes med en biosoppdatering, noe jeg slapp da dette nå kommer med vers 1,2

 

Hvilke tester er det du referer til? Leste test på Tom's Hardware Guide og AnandTech. I disse kom Asus litt bedre ut. Spesielt sammen med Corsair XMS3200 score'a det høyt.

Lenke til kommentar
MSI sitt kort er uten tvil det beste av disse, og har kommet best ut i de fleste tester med abit som en god nr 2 asus er desverre et av de som kommer dårligst ut i test dette pga en del uheldige løsninger og bruk av "gammel" teknologi.

Har selv kjøpt MSI kortet (hadde asus før) og er kjempefornøyd, vet det var/er noen som har hatt prob men det var med bios ver 1.1 mitt har ver 1,2 og er 100% stabilt. De fleste nye kort har som regel en del småfeil i første bios men dette rettes med en biosoppdatering, noe jeg slapp da dette nå kommer med vers 1,2

 

Du påstår at MSI er det BESTE kortet i flere poster. På viket grunnlag? å best til hva? Jeg må igjen oppfordre til og være veldig forsiktig med og si at ett kort er best særlig fordi canterwood kortene er så nye. Jeg personlig valgte Abit IC7G i steden for MSI 875 fordi jeg synes det raporteres for mange problemer med det kortet. (Blandt annet med busshasighet over 250)

 

Har du for eksempel testet stabiliteten ved busshasighet over 300MHz? Jeg har sett flere poster på andre forum hvor man kjører 320MHz bus på asus P4C800 selvfølgelig ved hjelp av VapoChill. Den busshastigheten tror jeg verken MSI eller Abit greier.

 

 

Hilsen en meget fornøyd ABIT kunde

 

ABIT IC7G med P4 2,4C-800@3,38C-1128

Lenke til kommentar

okei i de tester som jeg har sett har det kommet best ut utenom hos toms hardware der asus vant dette er også den eneste testen det har vunnet, jeg skal prøve å finne disse testene og komme tilbake til dem senere.

Det stemmer at msi hadde en del problemer men det var med biosversjon 1,1 nå leveres kortet med vers 1,2 og det funker fint i tillegg er det kommet en vers 1,4, det kan forøvrig opplyses at abit hadde stort sett de samme feilene men de har også fikset dette.

 

Jeg kjører med en 3.0 800MHZ prosessor på 255 x 15 = 3825

Uten problemer.

Jeg sier at dette er best utifra de tester jeg har lest disse dannet grunnlaget for at jeg kjøpte dette og er 100 % fornøyd, har ikke opplevd et eneste problem med det. Jeg har ingen intresse av å annbefale kortet bare fordi jeg selv har det, jeg annbefaler det fordi jeg er meget fornøyd med dette og at det kommer så bra ut i tester.

 

PS: anandtech. com skriver bla følgende " The MSI 875P is easily the most overcloker-frendly P4 motherboard we`ve ever come across

Lenke til kommentar

PS: anandtech. com skriver bla følgende " The MSI 875P is easily the most overcloker-frendly P4 motherboard we`ve ever come across

Men Anandtech skriver også i testen sin: "Using our new FSB Overclocking Testbed we were able to hit 241MHz FSB. This is considered a middle-of-the-road FSB overclock for an 875P motherboard when you look at our Gigabyte and ASUS 875P overclocking results."

Det jeg tror Anandtech mener, må jo være mulighetene i bios. Her kan du jo stille alle spenninger mye høyere enn alle andre kort.

 

Om Abit IC7-G skriver de: "So, with the ABIT IC7-G we were able to reach, and in fact surpass, the juicy 1GHz (1000MHz) FSB barrier. We were able to reliably operate the ABIT IC7-G at 270MHz FSB (1080MHz FSB) to be exact. We’ve been notified of FSB overclocks as high as 1200MHz FSB from the manufacturer’s own testing, but don’t expect to see these kinds of overclocks with conventional cooling or retail processors anytime in the near future."

 

Testen på [H] viser også at MSI korte ikke klarer høy FSB. De har også problemer med at kortet blir meget varmt (NB og Mosfets).

Lenke til kommentar
Vel, ikke vet jeg men jeg har ikke de problemene jeg kjører jo med fsb på 255 uten prob og det som hevdes er att det ikke går over 250??

Har du vannkjølt chipset? Dette kan godt ha en del å si på dette kortet. Du må vel oppdatere 3DMarken din snart også.... :)

Lenke til kommentar
Vel, ikke vet jeg men jeg har ikke de problemene jeg kjører jo med fsb på 255 uten prob og det som hevdes er att det ikke går over 250??

Har du vannkjølt chipset? Dette kan godt ha en del å si på dette kortet. Du må vel oppdatere 3DMarken din snart også.... :)

 

Nei jeg har ikke vannkjølt chipsettet ennu men det kommer, jeg har derimot vannkjøling på cpu. Årsaken til dette er rett og slett at jeg ikke har hatt anledning til dette.

Lenke til kommentar
MSI sitt kort er uten tvil det beste av disse, og har kommet best ut i de fleste tester med abit som en god nr 2 asus er desverre et av de som kommer dårligst ut i test dette pga en del uheldige løsninger og bruk av "gammel" teknologi.

Har selv kjøpt MSI kortet (hadde asus før) og er kjempefornøyd, vet det var/er noen som har hatt prob men det var med bios ver 1.1 mitt har ver 1,2 og er 100% stabilt. De fleste nye kort har som regel en del småfeil i første bios men dette rettes med en biosoppdatering, noe jeg slapp da dette nå kommer med vers 1,2

 

Du påstår at MSI er det BESTE kortet i flere poster. På viket grunnlag? å best til hva? Jeg må igjen oppfordre til og være veldig forsiktig med og si at ett kort er best særlig fordi canterwood kortene er så nye. Jeg personlig valgte Abit IC7G i steden for MSI 875 fordi jeg synes det raporteres for mange problemer med det kortet. (Blandt annet med busshasighet over 250)

 

Har du for eksempel testet stabiliteten ved busshasighet over 300MHz? Jeg har sett flere poster på andre forum hvor man kjører 320MHz bus på asus P4C800 selvfølgelig ved hjelp av VapoChill. Den busshastigheten tror jeg verken MSI eller Abit greier.

 

 

Hilsen en meget fornøyd ABIT kunde

 

ABIT IC7G med P4 2,4C-800@3,38C-1128

 

Jeg kjører i skrivende stund med en innstilling på 270 x 15 som vil si at prosessorn kjører på 4,05 dette kjører jeg stabilt uten noen økning i volten, regner med å gå enda lengre når vannkjølingen er montert på nb

Lenke til kommentar
MSI sitt kort er uten tvil det beste av disse, og har kommet best ut i de fleste tester med abit som en god nr 2 asus er desverre et av de som kommer dårligst ut i test dette pga en del uheldige løsninger og bruk av "gammel" teknologi.

Har selv kjøpt MSI kortet (hadde asus før) og er kjempefornøyd, vet det var/er noen som har hatt prob men det var med bios ver 1.1 mitt har ver 1,2 og er 100% stabilt. De fleste nye kort har som regel en del småfeil i første bios men dette rettes med en biosoppdatering, noe jeg slapp da dette nå kommer med vers 1,2

 

Du påstår at MSI er det BESTE kortet i flere poster. På viket grunnlag? å best til hva? Jeg må igjen oppfordre til og være veldig forsiktig med og si at ett kort er best særlig fordi canterwood kortene er så nye. Jeg personlig valgte Abit IC7G i steden for MSI 875 fordi jeg synes det raporteres for mange problemer med det kortet. (Blandt annet med busshasighet over 250)

 

Har du for eksempel testet stabiliteten ved busshasighet over 300MHz? Jeg har sett flere poster på andre forum hvor man kjører 320MHz bus på asus P4C800 selvfølgelig ved hjelp av VapoChill. Den busshastigheten tror jeg verken MSI eller Abit greier.

 

 

Hilsen en meget fornøyd ABIT kunde

 

ABIT IC7G med P4 2,4C-800@3,38C-1128

 

Tviler på at jeg noen gang kommer over 3oo, men hva spiller det for noen rolle abit sitt går jo ikke lengre enn til 300 mens msi går til 500, dessuten legger du mine grunnleggelser i tvil, men hva med testen som tomshardware har der blir jo abit sitt kort dømt nord og ned, så her er det vel litt øyet som ser.

Lenke til kommentar
msi sitt hk fikk  dårlig omtale av hardocp.com de skriver at msi tenker mer på ytelese(corecell) enn stabiliteten :lol:  

Ta asus du eller enda bedre Abit.

 

Vel som sagt tidligere så har jeg ikke problemer med stabliteten, jeg kjørte masinen på 3,81 og lot den stå på stresstesting i 14 timer uten ent eneste tegn til problemer så jeg tror ikke det er et prob, når det gjelder vilket som er best kan det vel i praksis vere uten betydning da forskjellen er marginale, men asus har gjordt en tabbe med nb kjølern siden de har vridd den kan dette skape problemer for kommende grafikkort.

Lenke til kommentar

Så langt er jeg strålende fornøyd med mitt Asus P4C800 Deluxe. Jeg venter imidlertid fortsatt på min nye P4 3,0GHz 800, samt Hercules Radeon 9800 Pro, og har vel egentlig til gode å se det potensialet for overklokking av kortet. Det er ihvertall dønn stabilt med min nåværende konfigurasjon.

Lenke til kommentar
men asus har gjordt en tabbe med nb kjølern siden de har vridd den kan dette skape problemer for kommende grafikkort.

På de fleste bildene jeg har sett på nettet av Asus P4C800 Deluxe, er kjøleren vridd, som du påpeker Snekker'n. På mitt kort står den imidlertid "normalt", og det er en litt mindre utgave enn på nevnte bilder. Kortet er kjøpt hos Komplett. Hvordan er plasseringen hos dere andre eiere av dette kortet?

Lenke til kommentar
men asus har gjordt en tabbe med nb kjølern siden de har vridd den kan dette skape problemer for kommende grafikkort.

På de fleste bildene jeg har sett på nettet av Asus P4C800 Deluxe, er kjøleren vridd, som du påpeker Snekker'n. På mitt kort står den imidlertid "normalt", og det er en litt mindre utgave enn på nevnte bilder. Kortet er kjøpt hos Komplett. Hvordan er plasseringen hos dere andre eiere av dette kortet?

 

Mulig de har forandret det da dette var noe som ble kritisert da det var tvil om de nye nvidia kortene ville passe i agp en.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...