Nauz Skrevet 25. oktober 2009 Skrevet 25. oktober 2009 God kveld! Jeg har planer om å oppgradere lydanlegget i min 4-dørs Ford Focus. Jeg er ute etter et komplett anlegg som leverer god, behagelig lyd til en fornuftig pris! I den forbindelse har jeg en god del spørsmål jeg håper jeg kan få svar på her. Demping? Jeg har forstått det slik at demping er første steg i retning god lyd! Det blir mest sannsynlig til at jeg demper alle fire dører og bagasjerom. Har sett meg ut Vibroplast m1 platene som selges bla på BRL. Disse har jeg hørt er greie å jobbe med samt gir et ok resultat. Hva tror dere om dette? Er det forresten problematisk å montere dempeplater når temperaturen ute begynner å nærme seg 0? Høytalere? Et godt komponentsett foran er et must, men trenger man noe mer? I bilen er det plass til 6,5" høyttalere i alle fire dører! Vil dere lagt litt mer penger i et godt frontsett og droppet høyttalere i dørene bak, eller kjørt på med høyttalere i alle fire dører? Har tenkt litt på Focal høytalere, hva tror dere om 165a ? Bass ? Ett eller to elementer? 10" eller 12 "? Hva trengs for å få brukbar fylde i lyden? Vil gjerne kjøpe en komplett kasse med element(er), evt element(er) + ferdigbygd kasse. Forsterkeri ? Elementene trenger strøm! Hva slags forsterkere anbefales? Er det feks en fordel å velge forsterkeri fra Focal hvis jeg går for Focal elementer? Dersom jeg går for to forsterke, feks en Monoblokk og en 4-kanals, hvordan får jeg "delt" strømmen ut til de to? Spiller? Vil gjerne ha en spiller med grønn belysning! Usb og/eller Minnekortplass er et must!
transmedia.no Skrevet 25. oktober 2009 Skrevet 25. oktober 2009 Vil dere lagt litt mer penger i et godt frontsett og droppet høyttalere i dørene bak, eller kjørt på med høyttalere i alle fire dører?Frontsett og basskasse er basis ja. Liker man litt surround-effekt eller har baksete-troll på regulær basis kan man utvide med bakdørene også, og da helst noe i samme serie som fronthøyttalerne. Kjedelig om bakhøyttalerne spiller bedre enn fronthøyttalerne... Bass ? Ett eller to elementer? 10" eller 12 "? Hva trengs for å få brukbar fylde i lyden? Vil gjerne kjøpe en komplett kasse med element(er), evt element(er) + ferdigbygd kasse.Alt hjelper, finnes ikke noe fasit på dette. Pris og Plass er gjerne viktigere faktorer... og én god 12" er bedre enn to dårlige 10", og to gode 10" er bedre enn én dårlig 12"... Er det feks en fordel å velge forsterkeri fra Focal hvis jeg går for Focal elementer?Næh.... ikke nødvendigvis, og da mener jeg på generell basis, ikke Focal spesielt. Noen produsenter lager gode høyttalere og lager forsterkere for salgets skyld, andre lager gode forsterkere og tilbyr høyttalere for salgets skyld... Dersom jeg går for to forsterke, feks en Monoblokk og en 4-kanals, hvordan får jeg "delt" strømmen ut til de to?En fordelingsblokk til strøm: Spiller? Vil gjerne ha en spiller med grønn belysning! Usb og/eller Minnekortplass er et must!Hvilken årsmodell er Focus'en din? Med 4-dørs mener du altså sedan'en?
Nauz Skrevet 26. oktober 2009 Forfatter Skrevet 26. oktober 2009 Takk for et godt svar! Bilen er en 5-dørs kombi, skrev feil i førsteposten. Hittil ser det ut til at jeg i første omgang demper dører og bagasjerom, monterer et godt komponentsett foran og en subwoofer bak samt bytter ut Originalspilleren( Som faktisk tar b6 stk cder). Tar vel ut høyttalerne bak, ellers vil vel de "forstyrre" godlyden? Vil noen anbefale meg noen gode komponenter som gir mye for pengene? Hvis jeg får tak i en lettdreven subwoofer kan jeg vel klare meg med en 4-kanals forsterker?
Carisma'03 Skrevet 26. oktober 2009 Skrevet 26. oktober 2009 (endret) Takk for et godt svar! Bilen er en 5-dørs kombi, skrev feil i førsteposten. Vil noen anbefale meg noen gode komponenter som gir mye for pengene? Frontsett altså da? Jeg kjøpte Alpine SPG-13CS (13cm) m/ delefiltre & diskanter for en uke siden og jeg er veldig fornøyd allerede selvom jeg midlertidig verken bruker delefilterne eller forsterker Betalte bare 1400 kr. for hele settet hos Strømmen Bilradio. Var visst kampanje på de nå. Good stuff. Hvis jeg får tak i en lettdreven subwoofer kan jeg vel klare meg med en 4-kanals forsterker? Så vidt jeg vet er det vel best med en 5-kanals forsterker da? Hvis du skal kjøre 4 høytalere + en sub på samme forsterker... Endret 26. oktober 2009 av Carisma_ftw
transmedia.no Skrevet 26. oktober 2009 Skrevet 26. oktober 2009 (endret) Det finnes faktisk anstendige 5x7" som passer rett inn i dørene, et komponentsett foran: og en coax i bakdørene om ønskelig: Så holder det egentlig med en 4-kanaler ja, om budsjettet er litt begrenset. En god basskasse brokobles på 2 av kanalene og fronthøyttalere på de to siste. En JVC-spiller med 30000 fargemuligheter vil nok gi deg den grønnfargen som passer... Om du vil ha et pakkeforslag får du sende en PM eller mail til post@tra... osv. Endret 26. oktober 2009 av transmedia.no
Nauz Skrevet 4. november 2009 Forfatter Skrevet 4. november 2009 Det begynner å bli litt uggent å drive ut, så jeg venter nok til våren med å montere anlegg, men har lyst til å bytte spilleren nå med en gang. Det jeg i bunn og grund trenger er en spiller som kan spille digitale filer, låter ok og som ikke ser så traust ut. Har fundert litt på om jeg ikke skulle kjøpt meg en 1 din av-enhet, Isåfall en "billig en" til rundt 5k. Hvordan tror dere om feks Kenwood kvt 522 og Clarion 409 ? Hvordan er selve lydkvaliteten i disse kontra feks en vanlig Pioneer cdspiller av siste generasjon? Trenger jeg forresten flere utganger til forsterke på selve spilleren, eller går det å bruke en utgang til to forsterkere, ved hjelp av en splitter eller noe i den duren?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå