Gå til innhold

Hvor lenge vil XP få sikkerhetsoppdateringer?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For å gi et svar basert på kunnskap og ikke "jeg liker å svare på forum med tomprat" type svar som jaxawier gjør her:

 

Windows XP er end of support fra Microsoft, de gir ikke lenger ut patcher til dette operativsystemet i sin originale form.

 

Windows XP med Service Pack 1 er også end of support, her får du heller ingen sikkerhetsoppdateringer.

 

Har du derimot Windows XP med Service Pack 2 vil du motta sikkerhetsoppdateringer til dette frem til 13. juli 2010. Det er end of support dato på SP2 og ingen nye oppdateringer vil bli gitt ut til dette oppsettet etter den datoen.

 

Windows XP med Service Pack 3 har foreløpig ingen end of support dato.

Microsoft sin policy på å støtte service packs til operativsystemene sine er som følger:

"Support ends 24 months after the next service pack releases or at the end of the product's support lifecycle, whichever comes first."

 

Det vil si at når Service Pack 4 kommer, vil support på Service Pack 3 gå ut to år etter denne kommer ut.

 

Nå skal det tas med at Windows XP trolig kommer til å få sin "end of product support lifecycle" rundt 2012.

 

Med vennlig hilsen

Sigurd

Lenke til kommentar

XP vil få sikkerhetsoppdateringer til 2014. Etter det er produktstøtten til XP over.

 

Dette er en litt utdatert listen, da XP fikk en liten utsettelse. Husker ikke helt hvordan den var.

 

June 30, 2008

PC manufacturers stop selling computers with XP installed.

Jan. 31, 2009

Microsoft stops selling XP altogether.

April 14, 2009

Mainstream support (free live support and warranty support) ends. Free maintenance is limited to security fixes.

April 8, 2014

All support for XP ends.

http://www.computerworld.com/s/article/907...going_..._gone_

Lenke til kommentar

sist jeg undersøkte var det:

2010 - slutt på support til privat

2011 - slutt på salg til privat

2014 - slutt på salg til bedrift

2015 - slutt på support til bedrift

2016 - slutt på oppdateringer

 

men alt mer enn 1år fremmover virker som blir forandret hvergang microsoft uttaler seg ca.

tipper xp tar kvelden når bedriftene tar imot win7 med åpne armer, som jeg tviler på skjer første året

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Har du noen kilder på den der? Har ikke funnet noen nye saker om akkurat den listen der. MS har endret på den så og si hele tiden det siste året.

 

edit: Bedrifter vil som oftest teste et nytt OS i noen måneder. Den første store bedriften vil nok ikke migrere før nærmere våren vil jeg tro.

Endret av TCi
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...