Gå til innhold

Trenger ny sub. SVS BP10?


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Trenger en ny sub for film og spill, da den jeg har ikke klarer å spille lave toner i det hele tatt. (gammel koda som fulgte med et gammelt 2.1 sett).

 

Så da fant jeg en sub som virker veldig bra på lave toner. SVS BP10. for ca 4500-5000kr.

 

Det jeg lurer på er om de vil fungere bra sammen med fronthøyttalerne mine: Xelent Y35 1000W.

 

Fikk de veldig billig på konkurssalg, men er i tvil om disse er greie og bruke i Hjemmekino. Et søk på nettet viser at det er Discohøyttalere. (hjelpes) :).

 

Det er godt med diskant på de, og bass er det godt av. Men går ikke lavt. Vil SVS BP10 fungere fint sammen med disse fronthøyttalerne?

 

Linker til høyttalerne:

SVS BP10 Subwoofer

Xelent Y35 Discohøyttalere (!)

 

Reciever jeg bruker: Eltax AVR-800 Receiver

 

Anlegget brukes kun for film og spill. Og jeg er mer opptatt av god lyd, lav fin bass. Ikke høy musikklyd / overdrevent bassbruk. :)

 

Takk for svar.

Mvh Torefos

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-XHLacM

Etter å ha lest mange anbefalinger av denne subwooferen, står jeg igjen med et bilde av at denne er et meget godt kjøp til prisen. Jeg tror ærlig talt det vanskelig skal la seg gjøres å finne noe som er vesentlig bedre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Det er nok her det må gjøres forandringer for å oppleve den største lydmessige forandringen. Selv om høyttalerne er lettdrevne, tror jeg Eltax-receiveren kommer noe til kort.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Du burde nok helt klart ha en dedikert effektforsterker for å drive så store høyttalere. Dette er høyttalere laget for PA/Diskotek bruk, og vil normalt drives av dertil egnede forsterkere. Dette er normalt brokoblede effekttrinn, laget for å tåle lavimpedante laster. Med en god effektforsterker, finnes mange gode fra f.eks. NAD, Rotel m.m. så vil du allerede få MYE mer bass fra de høyttalerne du har. Eventuelt, kan du bygge om høyttalerne, og montere dedikerte sub-forsterkere til bassene, og bruke receiveren til å drive mellom-tone/diskant delen. Dette er nok likevel ingen ideel løsning.

Det som er viktig å huske på, er at store høyttalere, koster mye penger, selv om prislappen på høyttalerne er liten. Det kreves nemlig store kraftreserver for å drive dem skikkelig. Butikkene som selger dem derimot, vet veldig godt at mange, spesielt yngre gutter, ser med store, våte, vapleøyne på alle høyttalere med 12" eller større bass-elementer, og når det også er PA høyttalere, så er gjerne effektiviteten (oppgis ofte i dB/1W@1m eller 2.83V/1m ved 8 ohm) såpass høy, at de skriver "kan drives med relativt små forsterkere". Dette er missvisende. "Relativt" er et veldig obskurt begrep. For et par små gulvstående høyttalere som f.eks. de klassiske Dali 104 (2x6.5" og 1" diskant) vil en "relativt liten" forsterker være kanskje omtrent 2x30W RMS, mens en typisk forsterker kanskje er en god integrert forsterker på 2x80W RMS. For en PA høyttaler på den størrelsen du har, så er en "relativt liten" forsterker, sannsynligvis mer likt denne: http://www.ljudia.no/pa-dj-s82099/sluttrin...2x220w-p192384/

mens en mer passelig kraftig en er mer likt denne:http://www.ljudia.no/pa-dj-s82099/sluttrinn-c75478/qsc-plx-1104-p80345/

 

Uannsett. Du trenger ikke sub, du trenger en god effektforsterker.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Hvorfor skulle receiver og høyttalere ta skade? Så lenge høyttalerne klarer større Watt enn receiver burde vel alt gå bra?

 

Bruker ingen effectforsterker nei.

 

Mvh

Tore

 

Dette er en valig feil å ta. Høytalerene blir oftest skadet fordi de får for lite watt, og ikke når de får for mye. Grunnen til dette er at lite watt fra forsterker betyr mindre kontroll på elementene, og når den mister kontrollen på dem ryker dem veldig fort.

 

Har du mye watt tilgjenglig vil du ha stålkontroll på elementene, men da er det viktig å passe på volumknappen slik at du ikke går over det høytalerene tåler.

 

Vil tro det viktigste er å kjøpe ny reciver og/eller effektforsterker.

Lenke til kommentar

Ikke alle er enig i påstandene her i tråden:

 

Jeg ser også stadig vekk påstanden om at det er bedre med for mye effekt enn for lite.

Bare for å ha poengtert det en gang for alle: det er kun 2 måter å sprenge et element på og begge deler har med for mye effekt å gjøre.

Den ene er for høy termisk belastning, altså at spolen blir så varm at limet løsner eller spoletråden brenner av.

Den andre er mekanisk, opphenget løsner, membranen løsner etc.

Man kan ikke sprenge et element med for lite effekt.

Opphavet til denne myten kommer fra at forsterkeren klipper og gir fra seg et DC signal.

Dette stemmer ikke, man kan ikke se på de flate områdene i et firkantsignal som DC.

For å utdype litt:

For å forstå hva som skjer når en forsterker klipper så bør man kjenne til uttrykket "crest faktor".

"Crest Faktor" er differansen mellom gjennomsnittlig nivå på signalet og dets topp nivå. En ren sinus bølge har en "crest faktor" på 3dB, noe som betyr at topp nivå er 3dB høyere enn gjennomsnittlig nivå. Vi vet alle at 3dB representerer en dobling av effekt.

Hvis vi lar en 50 watts forsterker spille en sinustone, rett under klippenivå, vil gjennomsnittlig effekt over tid høyttaleren må takle være 25 watt.

En firkantet bølge har en crest faktor på 0dB.

Hvis den samme 50 watts forsterkeren skal spille en firkantet må høyttaleren takle 50 watt. Husk at dette refererer til sinus og firkantede bølger. Musikk har en mye høyere crest faktor. De fleste vanlige innspillinger har en crest faktor på ca 10dB.

Hvis vi skulle spille en av disse innspillingene med 50 watts forsterker uten klipping, trenger høyttaleren å takle 5 watt i gjennomsnitt.

Når forsterkeren begynner å klippe, øker ikke peak-effekten, men den gjennomsnittelige effekten øker.

Hvis vi skrur volumet opp 6dB høyere enn klippenivå på disse innspillingene, har vi redusert crestfaktor til 4dB.

Da må høyttaleren takle 20 watt over tid, altså 4 ganger mer effekt.

Konklusjonen er at det ikke er forvrengning eller kurveform som dreper din høyttaler, og det er ganske enkelt mer gjennomsnittlig effekt over tid. Men hvis den gjennomsnittlige effekten er under hva høyttaleren kan håndtere så spiller det ingen rolle om det er klipping eller ikke.

Et firkantsignal bærer mer effekt over tid og det kan resultere i sprengt høyttaler.

 

Frode

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Det som står der er ikke galt, men sterkt misvisende.

En svak forsterker som drives over sine evner vil begynne å klippe lydsignalet, som vil gi likestrøm i perioder, som er en veldig effektiv måte å drepe høytalerne på.

En høytaler klarer enormt mange watt så lenge det ikke klippes (de fleste høytalere kan bunne uten at spolen brenner opp, om du har kraftig nok utstyr).

 

Så jeg vil holde steinhardt på det: Bedre med for stor enn for liten forsterker.

 

Selv kjører jeg 4*100 watt på mine to høytalere, altså to forsterkere som kjører på et sett høytalere. De har 2 5" elementer i hver høytaler, altså ikke monster-store. Men de spiller høyt og dypt nok for å få ting ned fra veggene, og betonggulvet i bevegelse. Bruker jeg derimot bare en forsterker på dem, så klarer de langt lavere volum før det blir stygt, nettopp fordi at en av forsterkerne jeg har ikke er kraftig nok til å drive dem til maks.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...