Gå til innhold

[Løst]Riktig dimmer til spot?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har byttet ut den gamle taklampen min til en spotskinne nå, og kjøpt med dimmer istedenfor å ha en vanlig bryter. Jeg har koblet til alt, og har fått lys.. Jeg lurer bare på om jeg har den riktige dimmeren til spotskinna.. Ekspeditøren sa at det er forskjellige dimmere til forskjellige lys og at det må passe.

Inni spoten står det: Max 40Wx3 G9, 230V~50Hz.

På dimmeren står det: Busch-Dimmer ******* (Et nummer der 3 av sifferene er slipt bort. Sikkert bare modellen?) 230V~50Hz, 60-400W.

 

Såvidt jeg forstår det, så er dette en dimmer som passer til spotskinna? I og med at det står 230V~50Hz på dimmer og spot.. Og 40Wx3 på spot = 120W, 60-400W på dimmeren..

 

Jeg trenger lys på rommet mitt! ^^ Så håper på svar ganske fort.. Helst før kvelden ;p

Endret av Minsc
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er klar over at forsikringen ikke gjelder lengre hvis det skjer noe. Det var derfor jeg spurte her først, for å være helt sikker. Regner med at det er noen som har peiling her inne.. Sikkert noen elektrikere her inne, også? Jeg tror ikke man kunne sagt noe mer bare av å se på det, for jeg har jo skaffet all informasjon som er for lampe og dimmer.

 

EDIT: noen leifer rundt omkring.

Endret av Minsc
Lenke til kommentar

Du har en resistiv last, og da kan du bruke alle typer dimmere, mener jeg. Det værste som kan skje er at du ikke har koblet skikkelig og det tar fyr av den grunn, vil jeg tro. Litt skummelt at de selger alt mulig elektrisk utstyr over disk til hvem som helst.

Lenke til kommentar

Okey, så bare jeg sørger for å koble til skikkelig så tror du det skal gå bra? Jeg har brukt lampa og dimmeren i over et år nå, skjønner du.. Grunnen til at jeg spurte om alt dette her, med riktig dimmer og sånt, var fordi nå nylig slutta lampa å funke. Vet ikke hva som skjedde.. Han som eier stedet jeg kjøpte det fra, sa at han ikke var sikker på hva som hadde skjedd han heller. Men han spurte om jeg brukte dimmer, og sa at det måtte være riktig dimmer. Tenkte jeg kanskje hadde feil dimmer, og at det ble kortslutning eller noe sånt av den grunn. Jeg har ikke peiling :p Det som var litt rart med hele greia, var at jeg tok ut en av de tre pærene i spotskinna, og satt den inn i en nattlampe av akkurat samme type, for å sjekke om alle pærene hadde gått eller om det bare var noe feil med spotskinna. Det som skjedde da, var at nattlampa rett og slett ble ødelagt. Prøvde den i mange forskjellige strømuttak og med flere pærer..men det virka ikke. Noen som kan skjønne hva som har skjedd? Syns det er litt rart at en gåen pære kunne ødelegge lampa..

Lenke til kommentar

Nattlampa ble ødelagt.. Spotskinna overlevde, såvidt jeg vet. Han butikkeieren fikk den ihvertfall til å virke. Ja, det er dimmer på nattlampa. Jeg prøvde å koble til spotskinna nå, og den virker ikke. Er det dimmeren som jeg brukte til spotskinna som er ødelagt, da? Han prøvde spotskinna før jeg fikk den tilbake - og da var den i orden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...