Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Garanti på nybil etter forsikringsskade.


FCW

Anbefalte innlegg

Nybilen, 2 og en halv måned gammel, er skadet etter kollisjon. Bilen er på verkstedet nå, og jeg venter på takst på skaden.

 

Har aldri vært borti noe lignende sak før, og det er endel ting jeg lurer på.

 

Tar det punktvis...

 

1. Etter reparasjon og oppretting, blir garantien på bilen eksakt som før? Og er det bilforhandleren eller opprettingsverkstedet som effektuerer garantisaker på byttet/reparert del.

 

2. Hva om jeg om en tid oppdager en feil eller skade som kan relateres til kollisjonen, hvilke rettigheter har jeg da?

 

 

Tenker egentlig mest på punkt 2, og skjulte skader som synes først etter en tid. Bilen har jo fått juling, så jeg tenker det mulig at ett eller annet må løsne eller svikte etterhvert som bilen brukes.

 

Setter stor pris på om noen kan gi ett svar, biter litt negler nå..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom bilen har fått vesentlig skade er det sansynlig at du får helt ny bil levert. Er vel snakk om dersom skaden koster mer enn rundt halvparten av bilens verdi (dette er ulikt dersom bilen er gammel).

 

Jeg regner med at ved takstering av skaden vil verkstedet foreta en vurdering om hva som er nødvendig å gjøre dersom de skal kunne beholde garantien. Dersom noe tilsier at garantien ikke skal kunne beholdes må bare taksten oppjusteres alt etter hva som er nøvendig å gjøre for at det skal være tilfelle. Dersom det ikke er mulig vil da selvsagt bilen bli kondemnert.

Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

Nesten så jeg håper bilen blir kondemnert, men jeg regner det egentlig for lite sannsynlig. Da må skaden takseres til godt over 200000, og det kan jeg vanskelig se for meg.

Ulykken skjedde ved at kona mistet kontrollen over bilen etter å ha unngått kollisjon med en annen bil. Kræsjet så i en murvegg. Farten var antakelig ikke veldig høy.

Skaden er i venstre side foran; skjerm, lykter, hjul, muligens panseret ++. I tillegg kjørte bilen over en ganske høy fortauskant med høyre side, vet felgen var gåen fremme, frykter skader på hjulppheng m.m på den siden også.

Men at det skal koste over 200k....da blir jeg overrasket ihvertfall.

 

Så foreløpig regner jeg med at bilen blir reparert...

Endret av FCW
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...