Gå til innhold

3 i en PC for ungdomskafee


Anbefalte innlegg

Hallo

Det har seg sånn at jeg har blitt spurt om å sette opp et nytt datasystem på en ungdomskafee

Nå har vi 3 separate datamaskiner som kjører MS XP SP1, utdatert nettleser, utdatert flash osv.

De er satt opp slik at hvis noe blir lagret på gjeste brukeren så blir det slettet ved neste login/oppstart, og adminpassordet er det den tidligere ansvarlige som har.

 

Jeg har tenkt til å bytte ut de tre datamaskinene med en datamaskin med 3 skjermer.

Har funnet en fin guide på hvordan man skal sette det opp også.

http://netpatia.blogspot.com/2009/06/multi...ubuntu-904.html

 

Maskinene brukes kun til surfing/nettspilling og msn

 

 

Første:

Men det er noe som er ekstremt viktig, manuell vedlikehold skal være tilnærma null for å hindre at det samme som har skjedd nå skal skje igjen (ingen som oppdaterer).

Ubuntu vet jeg er flinke på automatiske oppdateringer, men hva er risikoene?

 

Andre:

Jeg tenker å beholde samme system som gjør at alt brukerne har lagret blir slettet, vurderer å slette brukerne ved oppstart og lage nye med en custom /etc/skel/

Noen bedre metoder?

 

Tredje:

Hardwaren som står der nå er ikke tipptopp (4-5 år gammel)

Sjekka det og de beste hadde 256MB ram og en AMD prosessor jeg aldri hadde hørt om.

Hvor mye vil et sånt system som det her trekke mener dere? tenker på 2GB minne for å være sikker, harddisken trur jeg skal beholde (hvis den takler så mye mer da)

 

Skal komme tilbake med mer spesifikasjoner, men er ikke det er som sagt gammel og dårlig HW.

Vil det lønne seg å kjøpe nytt?

 

AlecTBM

 

PS:

Maskinene brukes noen timer hver fredags kveld

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som jeg skrev i posten, vedlikehold skal være tilnærma null fordi jeg vet ikke hvor lenge jeg vil være i byen. Det er lettere å vedlikeholde en maskin enn 3.

 

Og om man legger sammen arbeidet med å sette opp 3 separate maskiner mot å sette opp en som tar 3 terminaler, så vil jeg tru at en felles maskin vil være mindre arbeid.

 

Og hvorfor i allverden skal jeg prøve Xubuntu før jeg forbedrer HW? Må uansett skaffe nytt skjermkort, og dermed oppgradere rammen, og når man er i gang, oppgradere prosessoren.

Lenke til kommentar
Som jeg skrev i posten, vedlikehold skal være tilnærma null fordi jeg vet ikke hvor lenge jeg vil være i byen. Det er lettere å vedlikeholde en maskin enn 3.

 

Én maskin er lettere å vedlikeholde enn tre, men nå du legger til at den ene maskinen skal kjøres med multiseat-opplegg, så tror jeg ikke lenger det er sant. Utifra kommentarene til den multiseat-lenka du oppga, så anser jeg det ikke som spesielt modent, og da vil jeg tippe det alternativet gir deg mer trøbbel og brukerfrustrasjon (lyd ser ut til å være problematisk f.eks) enn "problemet" med å vedlikeholde 3.

 

Spesielt siden du har tenkt å forlate maskinen, så vil jeg fraråde å prøve multiseat. Regn med at det kommer regresjoner (ting som slutter å funke) når maskinen blir oppgradert.

Lenke til kommentar

Okey, da har jeg sjekka litt på server.

Har funnet ut at de maskinene som står der fortjener å gå av, på dell får jeg jeg til 5,5k

Legger ved spesifikasjoner

 

Tynnklientene fant jeg ikke på den norske siden, men jeg snusa litt på wyse S50, ca 3,5k for 3 stykk

 

Servern har en 64 bits prosessor, men jeg mener at det skal gå fint å kjøre et 32bits os, adobe har vell ikke klart å få flash til 64bits enda :/

Dell__Finn_en_b__rbar_PC__stasjon__r_PC__server__skriver__progra.pdf

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...