Gå til innhold

Veien mot Rettsvitenskap! (jus)


Skumtroll

Anbefalte innlegg

Hallo.

 

Er en gutt på 16 som går VG1 SSP (studiespesialiserende). Planen min videre er å studere for å bli advokat.

Jeg har fått et ganske greit overblikk, men er ikke helt sikker på hva jeg skal gjøre videre.

 

Det jeg er ute etter er egentlig noen andre der ute som skal studere, studerer eller har studert jus. Hvilke veier har dere gått? Hvilke fag anbefaler dere for VG2 og VG3?

 

Har en avtale med rådgiveren etterpå, og skal prøve å ordne så jeg får ta Tysk i tillegg til fagene jeg allerede har.

Usikker på om jeg skal gå for språk eller samfunnsfag neste år, men jeg føler at det å stille sterkt på språkfronten er et stort pluss i forhold til videre studier. Ved valg av språk tenker jeg hovedsaklig å fokusere på internasjonal engelsk.

 

Håper det er noen der ute som har noe nyttig å dele med meg!

 

P.S: Ble kanskje litt kort og uklart innlegg, men hovedsaklig er jeg ute etter hjelp og veiledning fra personer som holder på med jus selv!

 

Mvh

Gaute SK :)

 

 

Edit: Glemte én ting. Hvordan er det med realfagspoeng i forhold til advokatsstudier? Hvis det er mulig, har jeg lyst til å ta R2 matte selv om jeg egentlig ikke trenger det, etter som matte er noe jeg er meget god i.

Endret av Skumtroll
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjenner flere som studerer jus for øyeblikket, og tror uten unntak de har gått samfunnsfaglig linje på videregående. Hvilke fag har variert, men His/Fil, Rettslære, Engelsk, Samfunnsøkonomi, Næringslivsøkonomi og Markedsføring er vel de vanligste alternativene.

 

Realfagspoeng er gjeldende for inntak til alle studier, så om du har god forståelse for matte er R1 og R2 absolutt en fordel.

 

EDIT: Det går selvfølgelig an å gå realfaglig linje og komme inn på Jus :)

Endret av Hans_Hölzel
Lenke til kommentar

Er du god i matematikk, så bør du absolutt ta det, såfremt du vet du kan få en god karakter i det.

Når det gjelder fag på VGS er det bare å velge og vrake, du trenger kun generell studiekompetanse. Er det en spesiell grunn til at du vil ha språkfag? Jeg ser for meg at det ikke er like relevant i forhold til rettsvitenskap på høyskole/universitet, med mindre studiene foregår på annet språk enn norsk.

 

Relevante programfag i forhold til rettsvitenskap er:

 

Rettslære

Økonomistyring/Økonomi og ledelse

Samfunnsøkonomi

Politikk og menneskerettigheter

 

Disse fagene kan du ta i VG2, litt usikker på Politikk og menneskerettigheter, ettersom det undervises i VG3 på skolen vår, jeg tror allikevel det er mulighet for å velge det faget.

Endret av magneman
Lenke til kommentar

Når jeg nå ser hva som er mulig å ta av samfunnsfag, så virker det som et mye bedre valg enn språk. Tenkte språk fordi jeg følte at det ville gi meg best grunnlag, men rettslære vil vel definitivt være nyttig i mye større grad.

 

Rettslære er dessverre ikke mulig å ta ved skolen jeg går på, men det går vel kanskje ann å ta det på en skole i nærheten? :S

 

Anngående det å ta realfag for å så bli advokat, så tror jeg ikke det vil gi meg et like godt grunnlag for jusstudiene. Eller?

 

Er det forresten bedre med S-matte enn R-matte? Tross at nivået, slik jeg har forstått det, ligger litt lavere. Siden jeg antageligvis skal jobbe med matte på "samfunnsfaglig nivå".

Kan dog ta begge fag hvis mulig.

Lenke til kommentar

Rettslære kan være kjekt å ta, om du får til å ta det på en annen skole hadde det vært bra. Jeg anbefaler derimot å ikke ta faget som privatist, da dette er et veldig praktisk fag.Jeg har selv faget, og vi bruker nesten ikke læreboken, vi bruker lovsamlingen til det meste. I tillegg blir lovene hyppig utdatert, og det blir veldig vanskelig å få skjønne noe om du gjør det på egenhånd.

 

Jeg tror ikke det er et stort problem om du ikke får tatt rettslære, ettersom faget trolig er en lek i forhold til nivået som er på høyskoler og universitetene.

 

Om du velger samfunnsfag, er det ikke mye vits i å ta R-matematikk, ettersom, såvidt jeg vet, er det ingen studier som krever R2-matematikk alene, som regel er det da i kombinasjon med andre realfag (spesielt kjemi og fysikk).

Jeg tar også S-matematikk, som er mer nyttig. Blant annet kan du bli siviløkonom, som krever R1 eller S1+S2.

S-matematikken er også lettere, så da er sjansen også høyere for at du får en bedre karakter, som igjen vil gi det en høyere snittkarakter.

Endret av magneman
Lenke til kommentar

Det å ta begge matematikkfagene er ikke mulig. Du kan skaffe deg kompetanse i begge ved for eksempel å ta S-matte på skolen og R1 og R2 gjennom forberedende kurs til høyskole, men kun et av fagene blir stående på vitnemålet. Du vil kun få realfagspoeng for det som bli stående, og tar man R-matte vil det neppe være behov for S. Matematikken varierer litt, men du vil ha mer igjen av en god karakter i R enn en god karakter i S. Den eneste grunnen jeg ser for å velge S, om du mener du er dyktig i matte, er om du vil bruke mindre tid på det for å fokusere mer på andre karakterer for å komme inn på ønsket studiested.

 

Hva angår matematikk på jusstudiet tror jeg ikke du vil få de helt store utfordingene.

Lenke til kommentar
Når jeg nå ser hva som er mulig å ta av samfunnsfag, så virker det som et mye bedre valg enn språk. Tenkte språk fordi jeg følte at det ville gi meg best grunnlag, men rettslære vil vel definitivt være nyttig i mye større grad.

 

Rettslære er dessverre ikke mulig å ta ved skolen jeg går på, men det går vel kanskje ann å ta det på en skole i nærheten? :S

 

Anngående det å ta realfag for å så bli advokat, så tror jeg ikke det vil gi meg et like godt grunnlag for jusstudiene. Eller?

 

Er det forresten bedre med S-matte enn R-matte? Tross at nivået, slik jeg har forstått det, ligger litt lavere. Siden jeg antageligvis skal jobbe med matte på "samfunnsfaglig nivå".

Kan dog ta begge fag hvis mulig.

 

Det viktigste er at du tar fag du kan gjøre det bra i slik at du kommer inn på jussen. Dessuten tror jeg ikke det har så mye å si hvilke fag man velger. Personlig tok jeg språk og realfag, og angrer ikke noe på det.

 

Når det er sagt, kan det nok være lurt å ta fag hvor man trenes i å argumentere og diskutere. Språkføring er dessuten veldig viktig som stud.jur. (og som jurist). Tar du tysk, får du kanskje et mer bevisst forhold til grammatikk, men jeg vil tro at norskfaget skulle være tilstrekkelig.

 

Lykke til. :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...