Gå til innhold

Portrettfotografering på jobb


Anbefalte innlegg

God morgen.

 

Jeg har fått den ”spesielle” æren å fotografere portretter av samtlige personer i min avdeling. I den forbindelsen så skulle jeg gjerne hatt noen tips og gode råd.

 

Av utstyr så har jeg kun mitt Nikon D90 med 35mm f1.8, 50mm f1.4. Sigma macro 105mm som jeg har forstått at mange bruker til portrett. Og til slutt mitt 18-200mm objektiv.

 

Av blits og annet utstyr så har jeg kun en SB-600 med diverse små softbokser, samt et stativ.

 

Beliggenheten blir enten et møterom eller kantinen. Begge steder har begrenset med lys og er typisk for kontorlandskap. Som bakgrunn så er vel et projektorlerret eller eventuelt whiteboard det mest aktuelle, men har også lekt med tanken om å skaffe et grått eller sort laken. Hva mener dere?

 

Tanken med disse bildene er at de skal erstatte et gruppebilde, da gruppebilder har en tendens til å ikke bli fulltallige. Ideen til avdelingsledelsen var derfor å ta et portrett av samtlige og sy dette sammen til et gruppebilde. Jeg regner med at de har hatt typiske russebilder/årskullsbilder i tankene når denne ideen ble unnfanget. Derfor vil de at alle skal se noenlunde samme vei, og det har også blitt foreslått at ”ofrene” skal ha bar hud, eller noenlunde like plagg i halsen.

 

Basert på dette så kunne jeg tenkt meg tilbakemeldinger på både ideen, utførelse og eventuelle andre nyttigheter dere kan komme med.

 

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utfra hva du skriver så synes jeg du skal gjøre det enkelt.

DVS:

- en fast location, hvor du har stabilt og forutsigbart lys.

- ett fast objektiv.

 

Dermed vil du ha færre ting å forholde deg til, og kan konsentrere deg om bildene.

Jeg ville valgt 50mm, om du er fortrolig nok med å gå tett på personene.

Hvis du har store vinduer i lokalene, bruk naturlig lys, gjerne sorthvitt. Hvis du skal bruke blits, sett den ca 45 grader på motivet, evt med noe reflektor på motsatt side. Hvite store ark (A3 og oppover) fungerer også.

En god inspirasjonskilde kan være Utfordringsbildene som Andreas Øverland har gjort:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1158144

Lenke til kommentar

Skulle ha 2 blitser........

en på objektet, en på veggen, fra begge vinkel(høyre/venstre) 45gr. vinkel, og litt avstand mellom objektet og veggen.

 

Hvis du har kun en blits og vil ha mørk bakgrunn settes blendertallet ned, f.eks f.22, fra grå eller noelunde mørke bakgrunner.

 

og en barstol, det får personene til å slappe mer av.

Lenke til kommentar

Hvorfor gjøre det så unødvendig vanskelig?

 

Med f/1.8 og dagslyset mellom kl 10 og 16, så bør det være mer enn nok lys om man står ved noen litt store vinduer.

 

Mørkere bakgrunn fås ved avstand mellom motiv og lyskilde.

Barstol er unødvendig, la folk stå rett opp, da synes det på bildet at de har skikkelig holdning.

Lenke til kommentar

:)

 

ja men tanken hans var vel å ha noe lerrett bagrunn, kanskje noe mørkt også, og disponerer kun et blits, siden vegger/lerrettet ikke kan flyttes til store vinduer,

Bar stol er jo bra å ha, da får man noelunde lik høyde på alle og kamera kan stå mest mulig stille på stativ å ta portrettbilder fortløpende, og man kan legge hendene på låret med beinet krysset og overkroppen litt sidelangs, for typisk årgansbokbilder, siden fotografen skal ta alle på firmaet.

Endret av cpy
Lenke til kommentar

Helt uenig med deg cpy.

Finn et rom med passe stort vindu, som slipper inn mye dagslys.

Så tar du enten bildene med lys inn 45 grader, evt stå i vinduet og la personen få vinduslyset rett imot.

God avstand til bakgrunn gir mørk bakgrunn, unødvendig med lerrett bak. Det gir bare mer jobb.

Med 50mm f.18 har du ikke behov for blits.

Ta sorthvitt (men råfil), da har iso-støy mye mindre konsekvens.

 

Ikke alle mennesker liker oppstilt med gitt posering. Men alle mennesker klarer fint å står rett opp og ned og se frem.

 

Enkle ideér, enkel plan og enkel gjennomføring minimerer feilkilder, stressnivå og problemer.

 

Og: forsøk noen bilder med oppsettet du går for, i forkant av selve fotograferingen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Sier meg enig her. Selv om det er veldig moro med blitser og sånn, er det ofte ganske upraktisk. Mange som ikke nødvendigvis er veldig komfortable med å fotograferes i utgangspunktet blir dessuten ofte skremt av mye utstyr og greier - det virker plutselig mye mer "alvorlig" da.

 

Apropos det, er kanskje det viktigste du gjør å ha god kontakt med personene du fotograferer. Hold gjerne en liten samtale gående mens du skyter, og unngå for all del å bare putte dem et sted og forsvinne bak kameraet. :)

Lenke til kommentar

Selve jobben har blitt litt utsatt, men jeg hadde meg en lite test shoot i dag basert på rådene jeg fikk. Og det gikk forholdsvis greit. Riktignok så ble det best ved bruk av blitz, men sansynligvis pga at det var overskyet og ikke det rikeste lyset tilgjengelig. Jeg har heller ikke fått meg til å kjøpe reflektor enda, men det skal jeg få ordne innen kort tid.

 

Finnes det noenlunde prisgunstige stativ som kan brukes til å holde disse reflektorene? Jeg kan jo ikke regne med å få noen assistent til å holde for meg :)

Nå har jeg riktignok ikkje spurt min gode venn google, men det kan jeg jo også gjøre.

Lenke til kommentar

En stol eller annet mobilt objekt med en viss dimensjon, pluss litt teip, er et bra stativ for reflektorer.

 

EDIT: Altså et mobilt ogbekt med en viss dimensjon som er tilgjengelig på lokasjonen. Du behøver ikke ta med deg møbler e.l. dit.

 

EDIT 2: ... og det sier seg selv, men formuleringa mi var så elendig at jeg måtte presisere det uanz.

Endret av C₈H₁₀N₄O₂
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...