Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Cisco routere for hjemme-lab.


Anbefalte innlegg

Tenkte å dra på ebay å kjøpe noen billige routere for hjemmelab for å lære meg litt mer om routing generelt, cisco, "router-on-a-stick", routing protokoller som OSPF etc.

 

Hvor mange routere trenger jeg, og hvilke er greie nok til å gjøre jobben?

 

Fant f.eks Cisco 2610 Router 64MB DRAM / 16MB Flash til 60 dollar levert.

 

Jeg har en catalyst 2600 switch fra før.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

5 er meste du trenger for og dekke alle ccna labs, 8 er anbefalte etter boken jeg følger.

men hvor langt sikter du?

2600 kan ikke oppgradered til siste IOS (12.4) mens 3640 som er hakket over kan kjøre 12.4.

 

så trenger du en frame relay, gjerne også 2509 for access men ikke must have.

 

f.eks CISCO 3640 x 5 in one auction NM-1E2W WIC-1T

så har du pene routere, ikke så ille pris med tanke på at det står moduler i de.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Jeg har vel egentlig ikke siktet meg inn for å ta sertifiseringer. Bare generell lærdom. Sette opp redudante nettverk etc. BGP osv.

 

"så trenger du en frame relay, gjerne også 2509 for access men ikke must have."

 

Frame Relay er en layer 2 teknologi for WAN linker? Ser ikke helt for meg at jeg noen gang kommer til å ha bruk for det. Vi har vel VPN som er mer vanlig i dag?

 

Men la inn bud på de routerene du linket til. Burde vel være godt i gang da. :)

 

Burde vel holde med 1 switch? Da jeg bare kan dele den inn med litt tricksing? edit: hmm kanskje ikke mtp VTP.

Endret av arnizzz
Lenke til kommentar

jo er bra futt for penge de pakkene der, bra med ram/flash i de samt modulene med.

kjøpte en 5pack 3640 der selv.

frame relay er ikke så mye brukt lenger nei, men jeg synest det var lærerikt, har en atlas 550 som simulerer 12modem og 8isdn tilkoblinger.

 

ccna labsene er uansett bra for lærdom, der er det anbefalt med 2switcher 2900 eller høyere.

 

for switcher vil jeg anbefale følge med "reuse_or_recycle_it" på ebay.co.uk, de legger ut 3500-24 i ny og med 19,99 buy now så 30£ i frakt for 3-4stk.

de ligger vanligvis på en 35-45£ stk, samt de er villige til lyge på tollverdien for noen ekstra kroner spart der :D

 

selv har jeg av switcher:

4006 - svært beist av modulær switch med 28x1000mbit 32x100mbit

4912g - 12x1000mbit

3508g - 8x1000mbit

12x3500-24 - 24x100mbit 2x1000mbit

2x2950 - 24x100mbit

2900-24 - 24x100mbit

men har tjent inn mer på leie ut switcher til nettverk for mindre lans enn jeg har brukt på min lab totalt :D

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Det er CCNA litteratur jeg leser på nå ja. Men regner med jeg hopper over alt som har med WAN links å gjøre. Virker kjedelig og veldig USA-sentrert. Mulig det er jeg som har misforstått, men høres ut som det er en helt annen ISP-til-klient verden i usa enn her i norge.

 

Var forresten catalyst 2960 jeg hadde( 24x100mbit og 2x1gbe). ikek 2600. Ikke så lett å huske på alt :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...