Gå til innhold

Lage egen temperatur måler?


Anbefalte innlegg

Noen som har tegninger over hvordan man lager en egen temperatur måler (med sensor, og digitalt disp. av temperatur)?

 

Ja, jeg vet det går an å kjøpe hvorsomhelst, men jeg tenkte på å lage selv fra elfa, har lyst på enkelt display som lyser rødt (samme måte som en klokkeradio om dere skjønner...).

 

Har ikke akkurat elektro utdanning :smile:

 

- Profeten

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

 

Har allerede gjort det.. nesten..

Jeg har bare modifisert et jeg hadde liggende.

Det er er mye greiere, da jeg ville tro at det ikke er gjort på en dag(ihvertfall ikke hvis du ikke har noen utdannelse innen elektro!)

 

Forslag: Kjøp deg et billig på clas ohlson eller biltema. Kjøper du et som måler inne og ute-temp. kan måleren for "inne" svært enkelt bygges om til å bli ekstern. (Du tar av dekselet, og finner måleren (husker ikke navn) lodder denne av, lodder på en ledning, og lodder fast måleren i andre enden.. Enkelt :smile:

Så tar du av dekselet, fjerner de knappene du ikke vil ha, og fyrer på bakgrunnsbelysning. (små led(helst flate på toppen) som er satt helt inntil sidene på skjermen, får nesten vurdere selv hvor mange led's du trenger)

 

Er enig med deg i at det er mye kjekkere å bygge tingene selv, men.. ikke hvis det er så godt som umulig :smile:

 

"Kan du ikke lage tin selv, må de modifiseres!"

 

Håper dette var til litt hjelp for deg..

 

mvh ELWiss

Lenke til kommentar

Kjøp deg en Atmel AVR eller Microchip PIC microcontroller, lær deg assembler-programmering på den, koble en kondensator og en NTC-motstand (som måler temperatur) i serie og et passende display til microcontrolleren. Lag et lite program som måler hvor lang tid det tar for kondensatoren å lade seg opp gjennom NTC-motstanden. Deretter må du ha en tabell som kan gi deg temperaturen i celsius ut fra den målte oppladningstiden...

 

Litt arbeid, men det er moro (hvis man interesserer seg for elektronikk og data, da...). Jeg gjorde det for moro skyld, har ikke brukt det til noe...ennå.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-01-26 23:11, ELWiss skrev:

Hei


Har allerede gjort det.. nesten..

Jeg har bare modifisert et jeg hadde liggende.

Det er er mye greiere, da jeg ville tro at det ikke er gjort på en dag(ihvertfall ikke hvis du ikke har noen utdannelse innen elektro!)


Forslag: Kjøp deg et billig på clas ohlson eller biltema. Kjøper du et som måler inne og ute-temp. kan måleren for "inne" svært enkelt bygges om til å bli ekstern. (Du tar av dekselet, og finner måleren (husker ikke navn) lodder denne av, lodder på en ledning, og lodder fast måleren i andre enden.. Enkelt :smile:

Så tar du av dekselet, fjerner de knappene du ikke vil ha, og fyrer på bakgrunnsbelysning. (små led(helst flate på toppen) som er satt helt inntil sidene på skjermen, får nesten vurdere selv hvor mange led's du trenger)


Er enig med deg i at det er mye kjekkere å bygge tingene selv, men.. ikke hvis det er så godt som umulig :smile:


"Kan du ikke lage tin selv, må de modifiseres!"


Håper dette var til litt hjelp for deg..


mvh ELWiss



Nica OC man! :smile:

Lenke til kommentar

Nica OC man! :smile:

 

Har nok ikke peltier nei, men det kunne jo vært gøy å testet.. Sett hvor langt jeg kom.

Har nå Ocz Gladiator med Delta Black.

 

På skjermkortet er har jeg blorb, og thermaltake minnekjølere...

 

Utenom dette har jeg 2stk60mm, 2stk80mm, og en 120mm kabinettvifter.

 

Er fornøyd med oc'en..

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-01-29 16:46, scar skrev:

Quote:


On 2002-01-27 14:50, kingkong skrev:

Kjøp deg en Atmel AVR eller Microchip PIC microcontroller,


 

hvor får jeg kjøp en slik en?

 

http://www.elfa.se/no

 

PIC 16F84 er populær, Atmel har en tilsvarende som kanskje er billigere og bedre (husker ikke hva den heter, har ikke prøvd den).

 

...du trenger også en programmerer (som du bruker til å flashe minnet i microcontrolleren med). Men dette bør ikke akkurat være det første elektronikk-prosjektet man gir seg i kast med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...