Gå til innhold

Skal lage egen skiheis. Trenger tips!


Tortuga

Anbefalte innlegg

Som emnetittelen prøver og forklare, skal jeg og en kompiss lage oss en "hjemmelaget" skiheis til bruk f.eks utenfor hytter osv.

Om ikke annet har vi iallefall lekt med ideen, og kommet fram til at den enkleste, og forhåpentligvis billigste løsningen ville være et tau festet i to Jul, hvorav det ene julet (det på toppen av bakken) er koblet til en mottor som driver det rundt.

Dermed er planen altså og hoppe på tur (skal jo bygge hopp), for så og ta tak i tauet og få den av oss som står igjen på toppen, til og skru på motoren. Ønsket effekt er jo da selvfølgelig at den som er på bunnen av bakken skal bli dratt opp.

 

Og nå kommer vi til den delen vi trenger hjelp med. Anskaffelse av delene som trengs.

Vi hadde tenkt og bruke en slags form for Dynamo til motorkraft, men ingen av oss har noen som helst peiling innenfor dette området. Så derfor håper jeg at noen med litt mer viten en oss, kanskje kunne tenkt seg å komme med mulige forslag, innslag eller tips om hvor vi skal henvende oss for å få tak i en slik.

(Jeg vet ikke om "dynamo" er riktige ordet og bruke. Men vi trenger iallefall en mottor! :) )

 

Spesifikasjoner som dynamoen må kunne holde/klare.

-Skal helst ikke være for stor og tung. Tanken er at den skal bæres under tak når vi er ferdige slik at den ikke snør ned.

-Må ikke være altfor dyr.

-Må kunne klare og trekke en person opp en ikke altfor bratt bakke.

 

 

Utenom en dynamo kommer vi også til og trenge noe og feste tauet med på bunnen av bakken. Bildet jeg har i hodet er jo da "en lang metalstang som kan stikkes ned i snøen, med et jul, eller noe som spinner, på enden".

Men selvfølgelig burde det jo være fult mulig og utnytte noe så banalt som en gammel julkappsel med en stein oppå for og få ønsket effekt.

 

 

Alle former for hjelp, tips og innslag taes imot med takk!

 

PS.

Hvis det var noe som virket uklart, si ifra så skal jeg prøve og forklare det litt bedre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du sjekka ut om dere treng nokon form for byggetiatelse?

Er det spesielle sikkerheitskrav med slike ting, sjølv om den bare er for privat bruk (noko eg regner med den er :p).

 

Kan tenkje meg at ein gammel moped kan kome til nytte her, den bør ha mykje av det dere treng.

Kor mykje varierar snømengda? Må dere bygge mastene høgt må dere sikre dei skikkeleg.

Lenke til kommentar

Masten trenger ikke være høy, med tanke på at tauet skal ligge ganske nærme bakken. :)

Vi skal tross alt ikke ha noen stoler osv hengende ned fra tauet :p

 

 

Når det kommer til byggetillatelse er det noe jeg skal se litt rundt om. Men jeg tviler på at det er noen låv som sier no imot dette her, utenom kanskje en lov som er om "støy og bråk". Det er tross alt bare snakk om et tau, en mottor, og et feste. Med andre ord, ikke store konstruksjonen ^^

 

En moped kan helt klart ha det vi trenger. Men den må isåfall demonteres.

Så det er en mulighet jeg skal holde i bakhånd, men det hadde vært ønskelig og kjøpe en mottor som ikke må "røskes" ut av en annen gjenstand.

Endret av Tortuga
Lenke til kommentar
Eit viktig moment er at motoren må kunne starte og fungere under kalde forhold, evt. må dykk halde den varm på nokon måte, f.eks ha den i eit oppvarma skjul.

 

Angåande masthøgda så sikta eg til at bakkenivået kan variere pga. snøfall.

 

 

Motoren skal som sagt bæres inn og ut avhengig av når vi skal bruke den, så kulde burde ikke bli noe stort problem.

 

Dette gjelder jo da også for snøfall siden vi ikke kommer til og la utstyret bli stående ute. Men hvis vi skal sette opp en mast i bunnen av bakken permanent, så må den ha litt høyde. Men det er i og for seg ikke noe problem.

Det vi trenger er en motor! :)

Lenke til kommentar
Tror han er på jakt etter noe du kan ta med deg til en vil kårelig bakke og sette opp.

 

Kanskje noe lignende dette:

? :p

 

 

Joda, finnes en mange filmer av folk som har gjort lignende på youtube. Så det bør jo være fult mulig, men problemet er som sagt og få tak i en motor som fungerer, og som helst ikke må skrues ut av noe annet.

En gressklipper mottor burde jo kunne gå an og brukes, spørsmålet er bare om den er kraftig nok. Og, den vil jo måtte fjernes fra klipperen.

 

Når det kommer til bakken så kan det variere, vi skal jo bygge et hopp, så vi må med andre ord få nok av fart. Bakken trenger derrimot ikke være så bratt, men isåfall blir den jo passe lang. På den annen side er det godt mulig at vi finner oss en brattere, men da også kortere bakke. Det er ikke snakk om noen 60 graders hellingsvinkel, men det må være litt futt i motoren :)

 

Vi kommer også til å tråkke opp et spor som man kan bli trukket opp slik at friksjonen blir mindre en det den ville blitt på nysnø/våtsnø eller skjennerelt "upakket" snø.

 

Masten trenger faktisk ikke være permanent; tvert imot. Så lenge det er snø nok kan man enten stikke den ned i snøen så den står støtt, eller skyve den ned i bakken. Dette bør uansett ikke bli noe større problem som vi ikke klarer og fikse.

En ting som kanskje blir vanskeligere er å gi tauet såpass mye friksjon mot "motor julet" at det ikke bare sklir.

Endret av Tortuga
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...