Gå til innhold

50-tallet: Min elevte favoritt fra hvert år


Anbefalte innlegg

Bare for å være litt egen og vise den beste filmen som blir ekskludert når vi bruker top 10 lister.

 

Rashomon_aff.jpg

Rashomon (1950, Akira Kurosawa) 9.5/10.

 

510d9c46thL.jpg

Jim Thorpe -- All-American (1951, Michael Curtiz) 9/10

 

quietman.jpg

The Quiet Man (1952, John Ford) 9.5/10(Fords tredje beste)

 

ElDeBuñuel.jpg

El (1953, Luis Bunuel) 9/10

 

2625656857_56695573a1.jpg

The Egyptian (1954, Michael Curtiz) 9/10

 

2nrgbj8.jpg

The Ladykillers (1955, Alexander Mackendrick) 9.5/10

 

vampiri.jpg

I vampiri / Lust of the Vampire (1956, Riccardo Freda & Mario Bava) 9/10

 

The%20Spirit%20of%20St.%20Louis%20-%20UK%20&%20FR%20(1957).jpg

The Spirit of St. Louis (1957) 9/10

 

ascenseur03.jpg

Ascenseur pour l'échafaud / Elevator to the Gallows (1958, Louis Malle) 9/10

 

bentims7.jpg

Der Tiger von Eschnapur / The Tiger of Eschnapur (1959, Fritz Lang) 9.5/10

Endret av Crinderman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

The Quiet Man (John Ford, 1952)

 

Dette var en eneste stor skuffelse, og etter mitt syn må denne filmen rangeres blant Fords svakere prestasjoner (IMDB snitt til tross). Filmen er ikke bare gammelmodig og overdrevent nostalgisk, den er også proppfull av klisjeer og stereotypier. Ford gir oss et Irland hvor alle irer ser ut til å være arbeidssky, gaulende og skrålende drukkenbolter/skrønemakere - halve filmen virker forresten å utspille seg i en pub. At Ford ga John Wayne hovedrollen må vel være blant tidenes miscastings - mannen overbeviser ikke et sekund i sin rolle; han "spiller" egentlig kun seg selv. Eneste grunnen til å se denne er Maureen O'Hara, som stjeler hver scene hun er med i.

Lenke til kommentar
The Quiet Man (John Ford, 1952)

 

Dette var en eneste stor skuffelse, og etter mitt syn må denne filmen rangeres blant Fords svakere prestasjoner (IMDB snitt til tross). Filmen er ikke bare gammelmodig og overdrevent nostalgisk, den er også proppfull av klisjeer og stereotypier. Ford gir oss et Irland hvor alle irer ser ut til å være arbeidssky, gaulende og skrålende drukkenbolter/skrønemakere - halve filmen virker forresten å utspille seg i en pub. At Ford ga John Wayne hovedrollen må vel være blant tidenes miscastings - mannen overbeviser ikke et sekund i sin rolle; han "spiller" egentlig kun seg selv. Eneste grunnen til å se denne er Maureen O'Hara, som stjeler hver scene hun er med i.

 

Jeg syntes at det var Waynes beste øyeblikk som skuespiller og at filmen var hysterisk. Ikke like morsom som Tobacco Road men så er jo sistnevnte blant de 10 favoritt komediene mine. Den beste Ford filmen er Grames of Wrath.

 

Sett 18 Ford filmer så langt og mesterparten er ganske bra. Minst favorittene inkluderer Wagon Master, Young Mr. Lincoln, Fort Apache og She Wore A Yellow Ribbon, men de er alle helt greie. En veldig god regisør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...