Gå til innhold

[Løst]Oppdaterte en del for Karmic etter å ha kjørt det ei uke eller noe, nå får jeg ikke opp X


Anbefalte innlegg

Etter oppdatering restartet maskinen seg uten tillatelse, og når den kom inn til skrivebordet var utseendet drastisk degradert. Nå har jeg ikke alt for mye peiling, så jeg restartet igjen og kom til login i bash.

 

Logget inn og prøvde "startx" men fikk beskjed om at "no displays found".

 

Nå sitter jeg med et wpa-nett tilgjengelig, men vet ikke hvordan jeg kobler opp til trådløstnett med tekstbaserte kommandoer.

Kanskje en apt-get update kan fungere? Siden den restartet, kanskje uten å ha fullført en del innstallasjoner?

 

Håper på hjelp fra dere her i forumet!

 

 

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan bruke wpa_supplicant til å koble til nettverket. Tar utgangspunkt i at nettverkskortet heter eth1, men det kan like gjerne være wlan0 eller ra0 etc. Kjør iwconfig for å finne det ut.

 

Først, stop networkmanager. (Jeg bruker ikke ubuntu, så jeg kan ikke garantere at scriptet heter networkmanager)

 

sudo /etc/init.d/networkmanager stop

 

Så skal vi lage en config til wpa_supplicant og koble til nettverket:

 

wpa_passphrase "ssid" "passord" > wpaconfig
sudo wpa_supplicant -ieth1 -cwpaconfig

 

Når du ser av output fra wpa_supplicant at du er koblet til kan du trykke [ctrl+z] for å midlertidig stoppe wpa_supplicant og skrive bg for å starte den igjen i bakgrunnen. Så kjører du dhclient for å få tildelt ip-adresse:

 

sudo dhclient eth1

 

Et voila, du er på nett :)

Lenke til kommentar

kan jeg bare spørre hvordan du oppdaterte? har akkurat byttet til 9.10 beta og hadde det samme problemet først tok jeg å oppdaterte i terminalen med dist-upgrade, da ville ubuntu ikke starte opp gdm engang, så etter en reinstall brukte jeg ubuntu sitt grafiske verktøy og vips alt oppdatert ingen problemer, det som var rart var at det grafiske verktøyet tok en partiall upgrade.

Lenke til kommentar

Baah!

 

iwconfig fant ikke noen "wireless extension", så når jeg forsøkte å koble på nettverket med den siste kommandoen

sudo wpa_supplicant -iwlan0 -cwpaconfig

fikk jeg tilbake

No such devise
could not get interface 'wlan0' flags. 
Segmentation fault (core dumped).

 

Flaks at jeg har win7 i dualboot her da, men savner ubuntuen min :( Noen andre tips for å få dette til å funke uten å måtte reinnstallere alt?

Endret av sinnadyr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...