Gå til innhold

Hente ut filer ut fra ett Clonezilla image?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Får bare si aller først at Linux definitivt er nytt for meg, og jeg sliter med alle de kryptiske kommandoene. Så jeg trenger nok teskjemetoden, ja.. :)

 

Jeg har tatt backup av en hel disk der det var installert Vista. Brukte CloneZilla Live ver 1.2.2-30.

 

Backup gikk greit, lagde MD5 checksum for sikkerhets skyld. Har ikke så mye erfaring med Clonezilla (har stort sett brukt Ghost tidligere), men jeg tok backup av en en XP maskin, og brente ut en "gjenopprettings disk" basert på imaget. Alt dette brukte jeg Clonezilla (og Nero) til. Fungerte udmerket å legge tilbake XP installasjonen fra "gjenopprettings disken".

 

Men..

 

Jeg tenkte å hente ut noen filer fra dette clonezilla imaget da. (En full disk backup av Vista)

 

Dette er en Acer laptop, med preinstallert Vista Home Premium. Jeg tok backup til en ekstern usb harddisk ved hjelp av Clonezilla (valgte local_dev under prosessen), jeg valgte å ikke splitte filene (satt verdien til 0). Harddisken på Vista maskinen var opprinnelig delt opp i tre partisjoner, en 10GB skjult partisjon (fat32 ?) som inneholdt rescue disk filene, og to vanlige ntfs partisjoner på ca 70GB hver. Den første av de to ntfs partisjonene inneholdt windows installasjonen.

 

Jeg har prøvd meg ut på denne veiledningen. Prøvde dette under Ubuntu 9.04 (livecd).

 

Men siden imagefilene mine heter:

sda1.vfat-ptcl-img.lzo

sda2.ntfs-ptcl-img.lzo

sda3.ntfs-ptcl-img.lzo

 

(Jeg har brukt lzo som komprimering)

 

Bør jeg vel heller bruke denne veiledningen?

 

(Jeg er interessert i filene i det midterste imaget - sda2)

 

Når jeg prøvde den første veiledningen går det greit helt frem til "cat /home/partimag/YOURIMAGE/" osv. Da sier den "You must specify a device file"?

 

Jeg tipper det er pga jeg ikke har "1. Prepare a large disk in Linux "? Er det her man bruker DD for å lage en virtuell harddisk? Hvordan lager man f.eks en 50GB disk med DD? Og går det an å legge denne fila på en ekstern usb harddisk? Har prøvd å sette meg inn i det som står her, men jeg kan ikke skjønne hvor den test.img fila havner hen? På samme disk som Linux er installert? Jeg kjører jo en LiveCD, så det går vel ikke så bra å lagre den der..

 

Hvis jeg har skjønt tankegangen rundt dette:

1.Man lager en svær virtuell harddisk i linux. (Helst vil jeg lagre denne på den eksterne 500GB WD disken min)

 

2.Kjøre kommandoen "file /media/MyBook/acer1/sda2.ntfs-ptcl-img.lzo"

 

(Hva gjør ovennevnte kommando, putter clonezilla imaget inn i den virtuelle harddisken jeg nettopp lagde?)

 

3."cat /media/MyBook/acer1/sda2.ntfs-ptcl-img.* | lzo -d -c | ntfsclone --restore-image -o sda2.img -"

 

(..jeg aaaner ikke hva "cat" kommandoen er, eller hva den skal utføre her.)

 

4.Mounte "sda2.img" med kommandoen "mount -o loop -t ntfs hda1.img /mnt"

 

Hvis alt går som det skal altså alle filene fra Vista disken nå befinne seg i /mnt/ katalogen ?

Er litt usikker på hvordan jeg angir path, bruker jeg /media/MyBook/acer1/ (filene ligger i en mappe på den eksterne disken som heter acer1), eller må jeg ta med sdc1 foran der?

 

Håper noen forbarmer seg.. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1. Prepare a large disk in Linux

2. Say if your image is /home/partimag/YOURIMAGE/, and the image is /home/partimag/YOURIMAGE/hda1.ntfs-img.aa, hda1.ntfs-img.ab... run "file /home/partimag/YOURIMAGE/hda1.ntfs-img.aa" to see it's gzip, bzip or lzop image. Say it's gzip, then you can run cat /home/partimag/YOURIMAGE/hda1.ntfs-img.* | gzip -d -c | ntfsclone --restore-image -o hda1.img - Then you will have a "hda1.img" which you can mount it by mount -o loop -t ntfs hda1.img /mnt Then all the files are in /mnt/

 

Hentet fra denne tråden fra ubuntuforums.

Er ikke helt sikker på det første steget, men anser at det menes at du må ha plass til å pakke ut/montere Clonezilla bildet.

 

atlef.

Lenke til kommentar
1. Prepare a large disk in Linux

2. Say if your image is /home/partimag/YOURIMAGE/, and the image is /home/partimag/YOURIMAGE/hda1.ntfs-img.aa, hda1.ntfs-img.ab... run "file /home/partimag/YOURIMAGE/hda1.ntfs-img.aa" to see it's gzip, bzip or lzop image. Say it's gzip, then you can run cat /home/partimag/YOURIMAGE/hda1.ntfs-img.* | gzip -d -c | ntfsclone --restore-image -o hda1.img - Then you will have a "hda1.img" which you can mount it by mount -o loop -t ntfs hda1.img /mnt Then all the files are in /mnt/

 

Hentet fra denne tråden fra ubuntuforums.

Er ikke helt sikker på det første steget, men anser at det menes at du må ha plass til å pakke ut/montere Clonezilla bildet.

 

atlef.

Det er den eksakt samme veiledningen jeg har prøvd å følge. Men da må man vel anta at filen/virtuell harddisk man lager, lagres på samme partisjon som f.eks Ubuntu er installert på? Lagre det i RAM tviler jeg på kan gå, da det er snakk om en partisjon på ihvertfall 15GB.. :)

 

Skal se om jeg klarer å finne noen veiledninger på youtube. Mye lettere å få grep om ting, når man ser dem demonstrert, enn hvis man må lese dem utifra tørr tekst..

Lenke til kommentar

Jeg har ikke gjort noe tilsvarende selv, men kan gi deg et "generelt" svar :)

 

Hvis jeg har skjønt tankegangen rundt dette:

1.Man lager en svær virtuell harddisk i linux. (Helst vil jeg lagre denne på den eksterne 500GB WD disken min)

Nei, det er nok bare snakk om å ha en disk/partisjon som har nok ledig plass til å lagre en ukomprimert kopi av image fila.

 

2.Kjøre kommandoen "file /media/MyBook/acer1/sda2.ntfs-ptcl-img.lzo"

 

(Hva gjør ovennevnte kommando, putter clonezilla imaget inn i den virtuelle harddisken jeg nettopp lagde?)

Den skriver nok bare ut på skjermen hva slags type fil det er snakk om (uten at jeg vet hva resultatet i dette tilfellet blir).

 

3."cat /media/MyBook/acer1/sda2.ntfs-ptcl-img.* | lzo -d -c | ntfsclone --restore-image -o sda2.img -"

 

(..jeg aaaner ikke hva "cat" kommandoen er, eller hva den skal utføre her.)

cat tilsvarer vel "type" i windows/dos.

Det den linja gjør er å bruke ntfsclone til å lage en kopi av det ukomprimerte clonezilla-imaget, som lagres som en fil med navn sda2.img i gjeldende katalog.

cat og lzo kommandoene brukes her bare for å få dataene ut fra clonezilla-fila. Clonezilla filen "skrives ut" til lzo kommandoen med cat, som igjen skriver "ut" de ukomprimerte dataene til ntfsclone som igjen lagrer de som fila sda2.img.

Men hvis lzo har tilsvarende funksjonalitet som gzip, er det ikke sikkert cat hadde vært nødvendig heller, da kunne lzo lest fra fila direkte istedet for å "få" den gjennom stdin (pipe).

 

4.Mounte "sda2.img" med kommandoen "mount -o loop -t ntfs hda1.img /mnt"

 

Hvis alt går som det skal altså alle filene fra Vista disken nå befinne seg i /mnt/ katalogen ?

Ja.

Lenke til kommentar

Takker for svar, HawP. Skjønner _litt_ mer nå.

 

Holder på å laste ned Xubuntu nå, satser på å installere det på D: partisjonen min. Har egentlig Win7 liggende der, men tror jeg skal "låne" den til Xubuntu en stund.

 

Håper utpakkingen av clonezilla imaget går bedre på en installert Linux distro.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...