Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Går det å flashe Linksys WRT54G v.1.5 med DD-WRT?


Anbefalte innlegg

Hei.

Fikk tak i en Linksys WRT54G idag, denne er versjon 1.5 står det under på den..

Og det jeg da lurer på, er om det går å flashe den med DD-WRT FW?

Har hørt at det kan brukes til så mye rart, og hadde vært artig og prøvd :)

Også hørt om flere som bruker Linksys WRT54G til dette, og at det funker fint, men dem har vel kanskje eldre utgaver?? Etter hva jeg har forstått så har dem eldre utgavene mer minne eller noe sånt?

 

 

Blei noen spørsmål dette gitt, men er helt fersk på dette med å flashe router med uoffisiell FW..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Off the top of my head så mener jeg den skal være fullt kompatibelt.

Uansett så finnes det flere versjoner som passer spesiellt til de ruterene med mindre lagringsplass osv. De kutter noen av de mindre brukte funksjonene som regel, men WRT54G tror jeg skal takle det meste.

 

Bare se på listen her for å se hvilken versjon som annbefales til denne ruteren, samt evt. spesiellt ting du trenger å vite for å installere over den originale firmwaren for første gang:

http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Supported_Devices

 

Da skal du ha alt du trenger for å klare deg :) Lykke til. DD-WRT rocker.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Takker for svar :)

Har lest litt om det idag, og jeg tror nok det skal gå.

Men har som sagt aldri prøvd noe sånt før :p

 

Og jeg har egentlig ikke bruk for routeren, siden jeg fra før bruker multimodem fra telenor, med WLAN deaktivert (siden det står i kjeller'n sammen med en server nå), og kabel opp et til eldre 54MBits 3Com AP som funker temmelig stabilt sammen :)

 

Så dette er jo noe jeg bare vil teste for morroskyld, siden så mange skryter av det :)

Og jeg har jo også ei kraftigere WLAN antenne liggende som sikkert kan brukes til litt eksperimentering sammen med Linksysen :)

Om antenna funker da, for den har jeg aldri fått testa.

 

Men får se hva jeg får tid til i morra, syns det begynner å bli litt seint å surre med detta nå, siden jeg skal jobbe i morra tidlig.

Lenke til kommentar

De største fordelene med det er at det er veldig stabilt, plus at det har alle mulige funksjoner i software som du kan drømme om. Det gjør at du kan mekke ganske kule ting som å forlenge et trådløst nettverk helt uavhengig av om den ruteren faktisk har støtte for å gjøre det eller ikke. Normalt må du ha to like rutere med innebygget funksjon for å gjøre sånt, men smart koding i DD-WRT gjør muligheten universell.

 

EN del slike oppsett kan dog være litt vanskelig å bare ta på sparket. Interfacet er meget bra, men det er "litt" mer som skal gjøres noen ganger en å bare trykke på en enkelt knapp :) Heldigivs er det veldig gode tutorials på DD-WRT siden for hvordan du kan sette opp det aller meste som du kan ha behov for.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Har selv en wrt54g med DD-WRT. Slik som jeg forstod det funket ikke det "vanlige" dd-wrt med 1.5. Så jeg brukte dd-wrt mini. Funker som fjell det. Men det begynner å bli noen år siden, så jeg husker ikke helt hvor jeg lastet det ned. Kunne det være wrt54g.com? Den siden funker jo ikke lenger da.

 

edit: det vart visst http://www.wrtrouters.com/router/wrt54g/

Å det heter visst micro å ikke mini

Endret av rallern
Lenke til kommentar

Takker for svar :)

Fulgte denne linken, og det gikk helt fint :)

Så nå kjører den DD-WRT v21-sp2 (datert 10.10.09) som var den nyeste jeg fant på sida.

 

Så er det jo bare å finne noe å bruke boksen til :p hehe.

 

Kan denne brukes som en slags WLAN sniffer også?

Vet dem nærmeste naboene har WLAN, som er kryptert, trenger ikke å flytte mye på meg for å finne dem akkurat.. men tenkte litt på den derre antenna jeg har liggende.. med den rette overgangen kan jo denne kobles på routern, og om den kan sniffe nettverk hadde det vært litt artig og bare sett hvor mange jeg klarte å finne :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...