Gå til innhold

[Løst]Linux sitt svar på Windows mediacenter.


Anbefalte innlegg

Hei, kjære Linux venner!

Har fått nok av å bruke Win Media center og har derfor googlet litt rundt på nettet og funnet Linux sitt svar på Media center. Spørsmålet er rett og slett, er det noen som kjenner til programmene MythTV, XBMC og LinuxMCE.

 

Personlig holder jeg en knapp på LinuxMCE etter å ha sett denne videoen: Video her! . Men dere forstår hva det går i. Har du erfaringer med ett eller flere. Vennligst hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruker XBMC på en stuemaskin (med fjernkontroll) og er kjempefornøyd.

 

De tre alternativene dine er forøvrig ikke direkte konkurrenter, da de alle gjør forskjellige ting. Ditt behov må nesten avgjøre i stedet for hvor "bra" programmene er.

Endret av berland
Lenke til kommentar

Har en ubuntu 9.04 boks med XBMC og MCE fjernkontroll. Den er koblet til tv'en med HDMI, digital utgang på tv'en til reciever (har for få digitale innganger) for digital lyd. Dette fungerer helt ypperlig til mitt behov, som kun er avspilling av musikk og film. Musikk er lagret lokalt, film går over nettverket (samba).

 

Er en del tråder på forumet her allerede om XBMC så bare å ta ett søk. Ellers så vil vel forumet deres være greit å ta en titt på, evt mediacenter/htpc delen på avforum.

Lenke til kommentar
Jeg kikte på denne her. Står ikke noe om den har ekstra usb porter og cdrom....

 

Den har nettverk, så hvis du har andre maskiner så kan du lagre det der i stedet for. Og den har esata (ekstern sata), så du kan plugge på ekstern hd (som støtter esata).

 

Hvis du skal kjøre XBMC på Win7, så bør denne tråden flyttes til Windows kategorien. Men jeg vil tro at det skal være mulig å installere linux på den, men kanskje greit å gjøre noen google søk først. Ellers så trenger du ikke noe spesifik maskin til en HTPC, bare å velge deler som er fornuftige til oppgaven. Er du ikke så vant med å sette sammen en pc selv så er del en ferdig løsning ett greit valg. Maskinen fra Multicom ser helt grei ut, kan ikke se noen grunn til at Linux ikke skal kunne kjøre på den. Her er en test av ett slikt system med Linux.

 

XBMC er lett å installere på Ubuntu, men jeg måtte knote litt (mulig jeg ikke gjorde alt som jeg burde til å begynne med) med Lirc (fjernkontrollen) før den biten fungerte. Men er planen å bruke tråløs mus/tastatur så er jo det bare å se bort i fra i Lirc.

Lenke til kommentar
Jeg kikte på denne her. Står ikke noe om den har ekstra usb porter og cdrom....

 

Den har nettverk, så hvis du har andre maskiner så kan du lagre det der i stedet for. Og den har esata (ekstern sata), så du kan plugge på ekstern hd (som støtter esata).

 

Hvis du skal kjøre XBMC på Win7, så bør denne tråden flyttes til Windows kategorien. Men jeg vil tro at det skal være mulig å installere linux på den, men kanskje greit å gjøre noen google søk først. Ellers så trenger du ikke noe spesifik maskin til en HTPC, bare å velge deler som er fornuftige til oppgaven. Er du ikke så vant med å sette sammen en pc selv så er del en ferdig løsning ett greit valg. Maskinen fra Multicom ser helt grei ut, kan ikke se noen grunn til at Linux ikke skal kunne kjøre på den. Her er en test av ett slikt system med Linux.

 

XBMC er lett å installere på Ubuntu, men jeg måtte knote litt (mulig jeg ikke gjorde alt som jeg burde til å begynne med) med Lirc (fjernkontrollen) før den biten fungerte. Men er planen å bruke tråløs mus/tastatur så er jo det bare å se bort i fra i Lirc.

 

Jeg er sikkelig i tvil om hvilket os jeg skal kjøre det på, er usikker på valg av pc/media server.. En kammerat av meg sier han ville ha kjørt nas og en pc som hentet filene fra nas.. Vet ikke om dette er en bra ide eller..?

Lenke til kommentar

Om du henter filene lokalt eller over nettverket, fra en annen pc/server eller nas spiller ingen spesiell rolle. Jeg har ikke merket noe når det kommer til avspilling. Der hvor å hente over nettverket er en fordel er at harddiskene kan lage en del støy (i alle fall flere enn en), noe man ikke vil ha for mye av, og derfor kan det være en fordel å ha "støyen" ett annet sted hvor du ikke hører den.

Men å kjøpe en ekstra pc eller nas enhet, hvis du klarer deg med lokal lagring, blir unødvendig dyrt. En harddisk skaper ikke så mye støy, og de nye er ganske stillegående. Er nok bedre å starte med kun media pc'en og så hvordan det fungerer, er man ikke fornøyd så kan man "utvide".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...