Gå til innhold

Skjermen min ljuger som fy på farger muligens...


Anbefalte innlegg

Jeg fikk igjen noen bilder fra Japanphoto idag (20x30), dem så heøt for jævli ut, ikke i nærheten av det det skal i følge dem jeg har på pcen, vil det si jeg kan kaste skjermen min ut vinduet eller må jeg kalibrere dritten, skal skal liksom være kalibrert når jeg fikk møkka... blir så fordømt irritert over alt sånn små dritt, det baller på seg!

Endret av cmi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bildene mine blir ikke som dem er i Photoshop, dem blir blasse og mister litt glans når jeg lagrer i jpg, hvorfor?

Du må utdype.. Hvor blir dem ikke som de er i photoshop? Utskrifter? Ulikt fra program til program? Når du legger dem ut på nettet? Hva har du for sammenligningsgrunnlag?

Lenke til kommentar

Feil fargeprofil. Når du eksporterer til lightroom blir de åpnet i prophoto, og ut fra PS blir de lagret i sRGB. Det finnes garantert en bedre måte å gjøre dette på, men jeg bruker å konvertere bildet til lab, for så å konvertere det tilbake til RGB. Da blir det riktig hos meg iallefall.

Lenke til kommentar

Jeg bruker ikke Lightroom da? jeg snakker om at fargene i photoshop før jeg lagrer ikke stemmer med dem som kommer når jeg lagrer i jpg og ser dem i Acdsee eller you name it... bildene blir blassere og det er jævli irriterende siden det er som dem er photoshop jeg skal ha dem! ellers hadde jeg liksom ikke lagra dem da :p

Endret av cmi
Lenke til kommentar

Jeg fikk igjen noen bilder fra Japanphoto idag (20x30), dem så heøt for jævli ut, ikke i nærheten av det det skal i følge dem jeg har på pcen, vil det si jeg kan kaste skjermen min ut vinduet eller må jeg kalibrere dritten, skal skal liksom være kalibrert når jeg fikk møkka... blir så fordømt irritert over alt sånn små dritt, det baller på seg!

Lenke til kommentar

Du må ha et par ting riktig, for å få det mest mulig likt (helt likt er omtrent umulig, da skjermen lyser opp, mens bildet reflekterer lys)

 

- Kalibrer skjermen

- Bruk fargeprofilen til laben som skal printe bildene ved soft proofing i photoshop (fås ved forespørresel til lab)

- Be om at bildene ikke skal korrigeres.

 

Husk at kjemibasert papir (som JP bruker på det meste) har et begrenset fargerom, og veldig "skarpe" farger, som knallrød, signalgult etc vil komme ut en god del "dauere" enn på skjerm, du ser det ved å soft proofe med profilen.

 

Har ikke testet disse, men ligger noen profiler for Fuji lab papir her: http://www.fujifilm.eu/support/color_manag...ontier_rgb.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...