Gå til innhold

Ta læretiden hjemmefra eller i militæret


Swifty^

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Til høsten er jeg ferdig med vidregående og skal starte i læra innen automatisering.

 

Ut ifra dette er jo selve yrkesvalget ganske lett, det blir automatiker eller ROV-Pilot jeg kommer til å gå for. Men jeg er litt usikker på hvor jeg bør ta læretiden.

 

Alternativene står mellom enten å skaffe en bedrift her i nærmiljøet slik at jeg kan bo hjemme. Dette er jo bra økonomisk, men spørs om det er det jeg vil. Det er mulig jeg kunne hatt godt av litt forandringer.

 

Eller så tar jeg lærlingsplassen enten i Stavanger, Trondheim eller en annen by, noe som gir meg mer variasjon i miljøet, som jeg kansje kunne ha trengt. Men det jeg er usikker på/redd for er at jeg ikke har noen bekjente der.

Og i og med at jeg ikke skal gå på skole der, så blir det litt vanskligere å komme i kontakt med folk.

Om jeg skal ta læretiden som ROV-Pilot er dette det eneste alternativet!

 

Siste mulighet er å ta lærlingsplassen i militæret, enten som Lærling kontrakt eller Lærling befal. Her vil jeg jo komme i kontakt med folk, men jeg vet jo veldig lite om læriling og forsvaret, og er usikker på om jeg er klar for dette. Jeg binder meg jo til enten 2 eller 4 år. Så om det er noen som har noen erfaringer med læretiden i forsvaret, tar jeg gjerne i mot anbefalinger/erfaringer!

 

En del av vennene mine her hjemme kommer nok fortsatt til å være her etter neste år også, mens noen drar vekk. Jeg har ikke lyst til å miste kontakt med dem om jeg nå drar bort, men jeg vil tro at det bør kunne løses på en måte.

Det eneste er at jeg er litt redd for å dra til ett sted uten å komme i kontakt med andre (det sosiale). Noe som ville vært litt lettere om jeg skulle gå på skole.

 

En av grunnene til at jeg spør er som sagt at jeg muligens hadde hatt godt av litt forandirng, men hvis det innebærer at jeg flytter ett sted uten å bli kjent med noen så blir jeg heller hjemme (Jeg vil nok tro at jeg blir kjent med folk, men vil vite litt om deres meninger/erfaringer). For om jeg flytter ett sted uten å få noen kontakter tror jeg det kan gå litt ut over læretiden.

Millitæret er jo en mellomting, og tror nok det vil gi en god praksis periode, men det blir jo ikke helt det samme som å flytte til en ny by. Og du binder deg til en lengre periode.

 

 

 

Har dere noen meninger om hva dere anbefaler meg å gjøre? Noen som selv har flyttet uten å kjenne noen dit man

flytter? Og er det noen som vet noe om lærling i forvaret og om dette er noe jeg bør velge? Jeg tar gledelig i mot erfaringer og tips.

 

 

Tusen takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten at jeg har noe kjennskap til dette kan jeg prøve å svare litt på et generelt nivå.

 

Forandring av miljø er absolutt en god ting! Du vil lære mye og få en god erfaring, det å komme seg ut fra mammas varme hus er også ikke dumt ;) Når det er sagt, så kan det være trangt å leve på lærlinger lønn. Men vil tro at du får litt hjelp hjemmenti fra.

 

ROV-Pilot kunne jeg også tenkt meg, har vurdert å ta VG1 automasjon for å så gå videre til ROV. Høres gøy ut, men sånn jeg forstår er det ikke bare enkelt å få læreplass i dette yrket.

 

Hadde jeg vært deg, hadde jeg trolig gått igjennom millitæret som befal. Da får du en utrolig god utdannelse og erfaring. Du vil oppleve mye kjekt og spennende og det koster ikke et øre! Mer info om akkuratt det finner du vel på mil.no

 

Lykke til videre!

Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Jeg tenker litt likt som deg, militæret vil nok gi en veldig fin utdanning. Det er bare det at man binder seg til en så lang tid. Forandring har jeg vel mer eller mindre funnet ut at kan være bra på flere måter, og det vil jo få om jeg tar læretiden borte eller om jeg tar den i militæret.

 

Men hva er det folkene her inne tenker? Burde jeg gå for militæret uansett? Eller bør jeg se det an etter hvor jeg klarer å få læretiden sivilt først? Slik at om jeg får læretid på ett bra sted sivilit, så venter jeg med militæret. Om jeg ikke gjør det så drar jeg til forsvaret og tar læretiden der.

Lenke til kommentar

Ingen som har noe mer å komme med?

 

Vil militæret generelt gi en mye bedre utdannelse enn det en god bedrift i det sivile gjør? Tenker da på hvordan en fremtidig arbeidsgiver vil se på en person som har utdannelsen fra militæret eller en som har det fra det sivile. Dette burde vel stille relativt likt om bedriften er god?

 

Og en ting til, om jeg nå tar læretiden sivilt, er det noen byer som er mer trivelig å bo i enn andre, og hvor det er lettere å komme i kontakt med folk? Hvordan er f.eks Stavanger eller Trondheim? Jeg er 18 år om det har noe å si.

Lenke til kommentar

Får vel ta å undersøke militæret litt mer.

 

Men om jeg nå velger å ta læretiden der, vil dere anbefale Lærling Kontrakt eller Lærling Befal? Selv synes jeg å verver seg slik at man må være i militæret i totalt 4 år er ganske lenge, derfor synes jeg det høres mer guntig ut med Lærling Kontrakt. Men jeg er såklart åpne for andre synspunkter.

Og tror dere Lærling Befal er mye bedre enn Lærling befal med tanke på å få seg jobb senere? Og evt, tror dere den er mye bedre enn en sivil lærlingstid?

 

For de som ikke vet det så er Lærling befal at man får studiekompetanse, befalutdanning, førstegangstjenesten og læretiden i militæret. Man verver seg også slik at man må jobbe der i 2 år. Tilsammen tar dette 4 år.

Som Lærling kontrakt tar du læretiden sammen med førstegangstjenesten, man verver seg ikke. Dette tar 2 år.

 

Det er ikke sikkert at det er som automatiker jeg kommer til å jobbe som hele livet, vurderer å ta ingeniør studier (innen automasjon eller ROV) eller å få fagbrev innen både automasjon og ROV.

Lenke til kommentar

Ok, ser at de fleste her mener at jeg bør ta det i militæret. Og jeg er enig i det dere sier, tror nok at når man først har fullført den Lærling Befal, har man ett veldig bra grunnlag for senere.

 

Men det som plager meg litt er at den varer så veldig lenge, 4 år. Jeg er klar over at dette ikke er så velidig lenge hvis man sammenligner det med andre ting, utdannelse tar jo tid. Men her er det snakk om at man er bundet til militæret i 4 år. Jeg har jo lyst til å oppleve andre ting også.

 

Jeg vet ikke noe om hvordan forsvaret eller en sivil utdanning kommer til å bli (tenker både sosialt og på læring), men akkurat nå så frister det litt mer å flytte til en by isteden for å dra inn i militæret. Samtidig har jeg ikke lyst til å droppe å ta Lærling Befal hvis jeg får mye igjen for det senere.

 

Prøver bare å lufte tankene mine her. Er som dere ser ganske usikker på dette, og jeg setter stor pris på alle forslag/synspunker og meninger dere måtte ha.

Lenke til kommentar

Har undersøkt en del, og jeg merker at jeg begynner å se veldig positivt på utdannelsen i millitæret. Begynner faktisk til å ha veldig lyst til å ta den der.

 

Men fortsatt lenge igjen til søknadsfrist og til det blir bestemt, så kommer nok til å poste noen oppdateringer etter hvert hvis det er noe jeg lurer på.

 

Takker alle for hjelpen. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...