Gå til innhold

Problem med ubuntu etter instalasjon: for lite diskplass


Anbefalte innlegg

Installert nettop Ubuntu, det starta opp og allt virka ok.

 

Valgte under installasjonen at Ubuntu skulle installeres sammen med Windows. Installasjonen gikk uten problem

 

Etter jeg hadde installert skulle jeg legge til programmer/drivere da fikk jeg beskjed om at det ikke var nok plass på disken?

 

Har Ubuntu laget en veldig liten partisjon til seg selv under installasjonen?

 

Når jeg åpnet program fikk jeg også meldingen "Kunne ikke kopiere brukerens Xauthorization# hva betyr dette?

 

 

Tenke jeg skulle prøve og bytte destinasjon til hjemme mappa til min bruker til en annen partisjon. Skrev inn /navn på mappa. under bruker innstillinger men da skapte jeg barre enda mer problemer. Nå får jeg ikke startet Ubuntu engang. Den finner ikke hjemmemappa mi nå.

 

Kan jeg forandre Hjemme mappa slik jeg får starta opp? Vist ja hvordan gjør jeg dette?

 

Er det noen måte jeg kan ordne det slik at Home folder får mer plass. Hadde ihvertfall tenkt at den skulle ha 5gb

 

 

 

Håper på hjelp

 

 

Bjørn

Endret av cyclo
Emnetittel er spesifisert for å gi en bedre beskrivelse av postens innhold
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg klarer ikke helt finne ut hva som har skjedd eksakt utifra posten din. Spesielt "Valgte under installasjonen at Ubuntu skulle installeres sammen med Windows" er en viktig setning som må presiseres for at det blir lettere å diagnosere.

 

Uansett, jeg tror det er enklere å reinstallere enn å prøve å reparere (det går an, men er mye vanskeligere). Når du reinstallerer, så pass på at du setter av store nok partisjoner til Ubuntu. Hvis du fra før av hadde Windows på hele harddisken, må du gjøre noe for å få plass, det kommer ikke av seg selv.

 

Les gjerne gjennom

https://help.ubuntu.com/community/WindowsDualBoot

for info om hvordan du får til å ha både Windows og Ubuntu på maskinen (det er mer styr å ha to operativsystem enn bare ett)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...