Gå til innhold

Vidregående utdanning og tilrettelegging av dette


skyhawk

Anbefalte innlegg

Jeg starta på VGS for noen år siden nå å gikk først bygg og anleggsteknikk. Etter dette gikk jeg overflateteknikk. I løpet av disse to åra ble jeg bare enda mer skolelei enn det jeg allerede var på ungdomsskolen å de to åra endte med at jeg strøyk i et fag hvert av årene. Etter disse to årene, begynte jeg i læra. Jeg fant ut at at jeg hadde valgt feil yrke og jeg mistrivdes så jeg slutta etter 4 mnd.

Etter dette var jeg fast bestemt på at jeg ikke skulle begynne med noe utdanning igjen, søkte meg jobb å gikk vidre.

 

Siden den gang har ting forandret seg. Jeg og min samboer leier nå en 3-roms leilighet, eier en relativt ny bil med lån på og venter barn til uka. Men samtidig har jeg i det siste tenkt litt på min fremtidlig jobbsituasjon. Det har fått meg til å tenke på nytt å jeg vurderer nå faktisk å ta meg til en utdanning igjen. Jeg har en stor brennende interesse for biler som også er min hobby så jeg har vurdert bilmenakiner. Men så er det min livssituasjon som setter begrensningen for dette.

 

Det blir et stort slag i trynet å gå ned fra 15-16000 utbetalt i måneden å begynne å utdanne meg igjen, men jeg mener det kan være verdt det. Jeg lurer på om det finnes noen tilrettelagte muligheter for min livssituasjon for å kunne utdanne meg igjen? Er det mulig å f.eks ta hele utdanninga med opplæring i bedrift (lærling)? Er det mulig å kunne gå 2 år i læra og samtidig ta teorien som en "selvstudie" hjemme, å levere inn oppgaver til min nærmeste skole eller på internett en gang i uka eller mnd, eller ta en eksamen i det etter en viss periode f.eks?

 

Finnes det noen slike alternative muligheter for å kunne komme meg gjennom det, eller er det noen som har vært i en lignende situasjon? Jeg har ikke spesielt lyst til å starte helt på nytt igjen på skolebenken som 20 åring sammen med 15-16 åringer. Ikke har jeg mulighet til dette heller, for jeg må ha en inntekt. Jeg trenger hvertfall 10.000 i mnd, men jeg ser ikke på at det burde bli noe problem hvis jeg går i læra og får borteboerstønad fra Lånekassa i tilegg.

Endret av skyhawk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...