Jump to content
Sign in to follow this  
YokiShoki

Hvordan beholde EXIF informasjonen

Recommended Posts

Når jeg redigerer et bilde i photoshop så mister jeg mye av EXIF informasjonen etter lagring. Er det en måte å beholde dette på?

Jørgen Jonassen

Med redigering i Photoshop7 hos meg forsvinner en liten del av EXIF'en, men ikke de viktigste delene...så da er det ikke så farlig (for meg er eksponeringstid, iso, blenderåpning, programoppsett og klokkeslett det viktigste).

Men så til mitt problem (som kanskje ikke gjelder den som lagde denne tråden); med NeatImage forsvinner all EXIF-info. Er det mulig å unngå dette, eller er det mulig å ta "backup" på EXIF'en (ved hjelp av f.eks. ExifReader) og legge den inn i bildet på nytt etter redigering i NeatImage?

Litt tungvint løsning, men jeg kunne godt tenkt meg å ha informasjonen liggende i bildet..

med NeatImage forsvinner all EXIF-info

Gjelder demoversjonen, ikke den home-utgaven du kan kjøpe.

Men det må da være mulig å hente ut EXIF headeren, redigere bildet og legge den tilbake igjen? Photoshop tukler uansett litt med headeren :( Fjerner ting man vil skal være der osv...

Forebygging er nok det enkleste tror jeg.

EXIF-data er nok beskyttet, slik at man ikke skal kunne gå inn å redigere opptakene sånn uten videre.

En mulighet er å bruke en HexEditor....

Der kan man gå inn å forandre sitt Canon IXUS til en Canon EOS 1Ds. :D

Der kan man gå inn å forandre sitt Canon IXUS til en Canon EOS 1Ds. :D

Og hva er poenget med det? Man ser jo uansett forskjell på kvaliteten mellom de to... :lol: