Gå til innhold

Ny byggeselv spill pc til rundt 8.000... Litt hjelp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

OKay!

En kompis av meg (som har null peil på hardware) skal ha seg en Stasjonær pc primært til spilling... Siden det er en liten stund siden sist jeg så nærmere på pc komponenter lurte jeg på om noen med litt mer peiling kunne se over listen og evt. komme med andre forslag :new_woot:

Det er 8.000 kr som skal brukes... vet at man ikke akkurat får det beste av det beste med dette, men det holder i hvertfall til alle/de fleste spill i dag... hvertfall til hans bruk...

Her ser dere handlevongen^^

Er ganske usikker på skjermkortet, ram(var det sånn at men helst skulle ha 3GB evt.6GB? :confused: )... Det jo et par hundre kroner til overs, så hadde håpet å putte inn et litt bedre skjermkort... (men har mistet litt oversikten...)

Ellers regner jeg med (håper jeg) at hovedkortet, cpu kjøleren, cpu og psuen er ganske bænkers...

Håper på svar og anbefalinger i massevis!

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-yJ8TyiQ9
Skrevet (endret)

.

Endret av Slettet-yJ8TyiQ9
Skrevet (endret)

Men er ytelsesforskjellen stor mellom 4870 og 4890? må være litt kjip på pengene så jeg tørr ikke gå så mye over et 4890 prismessig...

Det får bli litt opp til han hva sluttresultatet blir...

Men folket er enige om at pcen ser fin og balansert ut... ingen spesielle flaskehalser?

Btw^^ har masse menger med kjølepasta fra forrige pc-projekt:D

Endret av Gork i Parken
Skrevet
For meg så ihvertfall dette veldig bra ut. Husk kjølepasta når du bruker din egen kjøler. Artic Cooling er et bra merke.

Er jo normalt at du får en ok kjølepasta med kjøleren,

Noctua f.eks. har NT-H1 kjølepasta inkludert i pakken.

Skrevet (endret)

Hvis det er en spill PC så går du for 5850 ikke 4870. sløy cpu kjøleren, gå for antech 300, ok psu effekt til 750 w, dette for å sikere oppgraderingsmulighter. Det er faktisk rom for selv kremen av skjermkort innenfor en prisramme på kr 8000,- nemlig 5870, husker jeg rett har datakjenden den på lager til kr 2765,-, og 5870 yter faktisk bedre enn 2 x 4870. Og det er ikke de store modifikasjoner du trenger å gjøre. Ei heller mister du mye i annen ytelse utover det som har med gaming å gjøre.

For å si det slik, oppsettet ditt er en god allroudnrigg, dog ikke optimalisert for gaming.

Edit: nå var tydligvis Datakjenden utsolgt på 5870. Men Amenito har 5870 til vel 3000, og da er det 5000 igjen til andre komponenter og det holder faktisk.

Pøh, verken 5850 eller 5870 er å oppdrive på ca 1 uke i henhold til forvented leveringsdatoer til webshoppene.

Endret av Osse
Skrevet

Det med en 750W er faktisk ganske smart...

Men, vet ikke om det er noe særlig vits i å kjøpe et skjermkort til 3000 når han ikke skal spille såpass krevende spill... tror det går mest i wow, cs:s og evt litt modern warfare...

Det burde holde med med noe litt billigere... så kan han oppgradere litt senere når det blir nødvendig...

Btw kanskje bytte over til et gtx 275??

Skrevet (endret)

gtx 275 er ikke værst, du skal også være klar over at gtx 275 faktisk yter opp til 15% bedre sammen med en phII cpu vs en i7 920, dog er dette kun i endel spill, pussig sak forresten.

Endret av Osse
Skrevet

Det varier fra spill til spill, dog du får rom for 5850 som er vesentlig bedre, men der må du ha litt tolmodighet, så i går 50 stk 5850 bli revet bort på under halv timene hos komplett, netshop sier 4-7 dager før de har 5850 på lager.

Skrevet

Skal naturligvis prøve å pushe på han bedre skjermkort! alltid! men... Ikke alltid lite lett når de koster ganske mye og han selv sier (og bittebittelitt meg) at han ikke gider å kjøpe det nyeste og aller beste...

Heller vente til han har penger til å kjøpe de nyeste og beste komponentene om et års tid...

Skrevet

blir en god rigg fortsatt, allroundrigg, dog er det ikke optimert for gaming, satte faktisk opp et forslag til 5000 kr med os og 4890som faktisk vil kjøre fra i5 + 4870 i spill, og likt med i5 + 4890.

Men klart bruker han mye tid på kovertering og slik så er i5 bedre. Men å kalle det en gamerigg til 8000,- er direkte feil uten i det miste få med seg 5850,- + mulighet til cf av 5850, dvs god nok psu.

Skrevet (endret)

Jeg ser hva du mener... har også lagt inn en 750W...

Men han skal bruke pcen til en del spilling og en del andre ting... er ikke meningen at det skal være en super pc med alle de beste komponentene på markedet... heller en litt over gjennomsnittet gaming pc^^

Endret av Gork i Parken
Skrevet

Jeg setter ikke Intelrigger, men jeg ser da klart at det er rom for både i5 og 5850 for kr 8000,-, se nå på tråden til han som skulle ha beste rigg til kr 7500,- du får begge deler. Også 750 w psu, i5 og 5850 for kr 8000,-, du må ofre den dyre cpu kjøleren, muligens gå litt ned på kabinett, til f.eks antech 300. Trenger du en god kjøler så se etter Artic cooling sin freezer, rimelig og god.

For det nytter rett og slett ikke å klokke i5 til himmels så lenge grafikkortet er flaskehalsen. Men som sagt jeg vet bare ytelsesforskjller på intel vs amd, og jeg setter ikke opp intel rigger.

Skrevet

For å si det slik, jeg vil slite med å sette opp en bedre gamerrigg til 8 k, da må det inn 5870. Men det går :), men til å være intelrigg så er det der skammelig bra.

Skrevet

Denne riggen vil yte 10 - 15 % bedre i spill, noen få % dårligere i enkelte andre apliksjoner.

Bare for å ha vist det, dette sammen med AMD overdrive som lar selv ho bestemor klokke dersom ho vil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...