Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Slitasje bremseskiver bak

emilwe

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det normalt at bremseskivene bak på en 7 år gammel Corolla som har blitt kjørt 70.000km av dame i 50-60 årene er mer slitt enn skivene foran?

Ytterst på skiven er det en kant som er 3-4mm høy (litt unøyaktig målt med fingeren), men mye mer enn foran der kanten er 1/3 av bak.

Har en kollega som er interessert i bilen, og selger (firma) mener at det ikke er noe galt med bremsene.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bakbremser skiftes sjelden pga slitasje, mer fordi det ruster mer der. Å skifte skiver er jo en kjapp og enkel ting å gjøre om det er enste feil med bilen. Og som han over sier er de foran sikkert skifta før og ikke bak.

Skrevet

Skifte av bremseskiver/klosser er en ikke en stor kostnad, men kan man slippe å betale for det vil man jo det. Det jeg lurte på her er om de skal bli så slitt av å bli "damekjørt" i 70.000km. Det var ingenting i servicehistorikken om at bremseskiver foran var blitt byttet. Spørsmålet er om det kan være en mer alvorlig feil som gjør at bakbremsene tar hele tiden og at det da blir dyrere å fikse.

Har kikket litt på mine biler og den ene fikk byttet skiver foran for ca 50.000km siden. Der er slitasjen omtrent som foran på Corollaen, og jeg tror at jeg kjører og bremser lit hardere enn en 60 år gammel dame. Den andre bilen min var også damekjørt de først 65.000km og der var det ikke behov for å bytte skiver foran før etter at jeg hadde kjørt 65.000km

Skrevet (endret)

Vi snakker om bruktbil her. Det mest "alvorlige" må eventuelt være at stemplene sitter litt i kaliperne og eller at håndbreksvaier er litt treg.

Bremser kan vare 100km eller 200 000km. Alt har med hvordan og hvor mye det er brukt. Å spekulerer i dette er bare håpløst.

Er dette alt du henger deg opp på med denne bilen? Om dette er det du klarer å finne og stusser så på det så må du nesten gå å kjøpe nytt. Naboen solgte en bil i vinter. Var 1mm dott med lim etter frontruteskifte på den som kjøper hang seg veldig opp i (bilen var 10 år og kosta 30K). Sendte kjøper hjem, da vi ikke så noe poeng å selge noen bruktbil når de forventer nybil (bilen var forøvrig ganske strøken ellers til å koste såpass lite/alder).

Bremsene bak kan altså enkelt og billig fikses. Se etter rust på karroseri, det er det som koster penger.

Endret av L O G I M A N

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...