enden Skrevet 28. september 2009 Skrevet 28. september 2009 Litt misvisende tittel, så la meg forklare litt nærmere. Jeg har et miljø der det står en filserver i dag, med fryktelig mange knytninger fra ulike applikasjoner og tjenester. En del av dem er enkle å endre, mens andre er hardkodede og omtrent umulig å ha med å gjøre. Denne skal bytte og jeg har da lekt litt med tanken på å sette opp en ny filserver med nytt navn, for så å lage en host som peker til den ny serveren med det gamle navnet. samtidig endrer jeg IP så disse matcher på gammel og ny server i det den gamle tas ut. Dette burde fungere greit alene - det har jeg gjort før. Faktisk sist for fem minutter siden da jeg byttet ut en NAS-boks med en ny server. Det som gjør hele saken litt mer intrikat er at den gamle serveren også er DC og DNS. Tjenestene skal tas ned og eventuelt settes opp på ny server på sikt. Dette er heller ikke noe som burde skape problemer i teorien, mend et er greit å sjekke om noen andre har gjort lignende og hvilke problemer de kom borti. Sånn generelt føler jeg også at dette er et litt skittent hack. Hva synes dere andre?
skille Skrevet 28. september 2009 Skrevet 28. september 2009 Gjelder det server 2008 så er dette støttet. Ta en titt her: http://www.petri.co.il/rename-windows-serv...controllers.htm Kommer opp med nytt navn etterpå. Fikk noe kluss på eksisterende SQL som var installert på serveren når jeg testa, men det var vel relatert til at dem gikk imot gammelt servernavn i registry. -Trond
xcomiii Skrevet 28. september 2009 Skrevet 28. september 2009 Skal funke det, men husk på applikasjoner som kun støtter NetBIOS hostname, de liker dårlig nye navn. Og de kan ikke benytte seg av DNS. Demoting av DC til non-DC kan være litt dirty av og til og man må inn i DNS og slette gamle entries der.
enden Skrevet 30. september 2009 Forfatter Skrevet 30. september 2009 Skille: Det er ikke snakk om renaming av en DC. Jeg demoter den gamle og tar den ut. Den nye skal ha nytt navn, men bare få en ekstra host/cname i DNS med den gamle serverens navn. xcomiii: Demoting av DC har jeg kontroll på. Det med NetBIOS var et godt poeng - det må jeg sjekke ut først. Må bare bestemme meg for om dette skal gjøre eller om jeg skal bruke tiden på å få endret applikasjonene som er hardkodet. Kan bli spennende å finne de som har laget dem...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå