Gå til innhold

Olympus E-420 vs E-520


Anbefalte innlegg

Skal ha mitt første speilsrefleks, og tror det står mellom disse to. Størrelsen ser fin ut, og de gjør det godt i test. De passer også til budsjettet vårt...

 

Men jeg lurer på hvilket av dem jeg bør velge:

520 har jo bildestabilisator. Det følger med 14-42 linse på begge kameraene. Når jeg da trenger en zoom-linse (som jeg nok trenger) antar jeg at jeg kjøper en med stabilisator dersom jeg nå velger E-420.

 

Spm:

- er linse med bildestabilisator mye dyrere, slik at jeg uansett er tjent med å kjøpe 520?

- Er det andre forskjeller på 420 og 520, bortsett fra at 520 sies å ha bedre grep?

 

Prisforskjellen på kameraene med 14-42 er ca. 600 kroner. Japan Photo tar 2900 for 420, mens ComputerCity tar 3500 for 520.

 

Ssu

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har ikke prøvd E-520, men jeg har E-420. Hovedpoenget med sistnevnte er at størrelsen, spesielt sammen med en pancakelinse, er minimal. For min del er dette avgjørende i forhold til hvilke kamera jeg gidder å slepe på til daglig.

Godt poeng, men E-420 er ikke så veldig mye lettere enn E-520. I fysisk størrelse er derimot forskjellene ganske store.

 

Jeg tror ikke bildestabiliseringen har noen større betydning med kit objektivet.

Det tror jeg. Mulig jeg er rar, men bildestabilisator har vært utrolig nyttig for meg, også på svært korte brennvidder. I tillegg vil vel de fleste med tiden også kjøpe en tele, og da blir det hvertfall nyttig med bildestabilisator.

 

Er det ikke slik at Olympus gjerne trenger litt høyere lukkertider enn f eks Canon når man tar bilder innendørs?

Jeg teller selv litt på knappene for slr, og ville nok ikke vurdert et kamera min bedre halvdel ikke kan sette på full auto og fyre av håndholdt med bedre resultat enn et godt compact.

Jeg tror ikke E-520 vil være noe lettere/vanskeligere/dårligere/bedre å bruke på full auto enn andre kameraer. Lukkertidene du trenger med Olympus er akkurat like som de du trenger med f.eks. Canon såfremt ISO-verdi, effektiv brennvidde* og blendertall er likt.;) Men nå skal det også sies at E-520 ikke akkurat er grensesprengende på håndtering av støy, så det kan være et problem hvis du skyter mye innendørs.

 

* Dette har selvfølgelig ingenting å si på lukkertiden, men du trenger kortere lukkertider ved lenger brennvidder for å unngå uskarphet grunnet kamerarystelser.

Endret av Msurai
Lenke til kommentar
Skal ha mitt første speilsrefleks, og tror det står mellom disse to. Størrelsen ser fin ut, og de gjør det godt i test. De passer også til budsjettet vårt...

 

Men jeg lurer på hvilket av dem jeg bør velge:

520 har jo bildestabilisator. Det følger med 14-42 linse på begge kameraene. Når jeg da trenger en zoom-linse (som jeg nok trenger) antar jeg at jeg kjøper en med stabilisator dersom jeg nå velger E-420.

 

Spm:

- er linse med bildestabilisator mye dyrere, slik at jeg uansett er tjent med å kjøpe 520?

- Er det andre forskjeller på 420 og 520, bortsett fra at 520 sies å ha bedre grep?

 

Prisforskjellen på kameraene med 14-42 er ca. 600 kroner. Japan Photo tar 2900 for 420, mens ComputerCity tar 3500 for 520.

 

Ssu

Det ble 520 ja! Tips til rimelig zoom-linse?

Lenke til kommentar
Det ble 520 ja! Tips til rimelig zoom-linse?

 

Om du mener telezoom, så er både 40-150 og 70-300 fine, avhengig av om du prioriterer liten størrelse eller lang rekkevidde. De koster begge ca 2500,-

 

Om du har kjøpt et kamerahus, og trenger en normalzoom, så foreslår jeg 14-54. Den koster ca 4000.

Lenke til kommentar
Det ble 520 ja! Tips til rimelig zoom-linse?

 

Om du mener telezoom, så er både 40-150 og 70-300 fine, avhengig av om du prioriterer liten størrelse eller lang rekkevidde. De koster begge ca 2500,-

 

Om du har kjøpt et kamerahus, og trenger en normalzoom, så foreslår jeg 14-54. Den koster ca 4000.

 

Kjøpte kit med 14-42, så noe mer zoom trenger jeg nok. Mulig 40-150 holder, jeg skal ikke drive med fuglefotografering heller... I hvert fall ikke på proft nivå! Her må jeg nok forske litt, sjekke pris og størrelse, og kvalitet. Får man billige linser fra Sigma som duger?

 

Ssu

Lenke til kommentar

40-150 er liten, lett og skarp, så det er ikke et dårlig kjøp.

70-300 er ikke fullt så liten og lett, men skarp og forholdsvis billig, så den er heller ikke et dårlig kjøp (denne er sannsynligvis opprinnelig et sigma objektiv med olympus drakt).

 

Når det gjelder sigma (telezoom-)objektiver til olympus finnes det ikke billigere alternativer enn de to nevnte, så med mindre du vil opp i 50-500 til ca. 10000 så er det ikke så mye å vurdere.

 

Se oversikt over tilgjengelige objektiver på four-thirds.org

Lenke til kommentar
Får man billige linser fra Sigma som duger?

 

Du får sigma 55-200, men det ser ikke ut til at noen har det inne i Norge, og så tror jeg 40-150 er en smule bedre.

 

Edit: Det er nok et generelt problem for Sigma på 4/3 at de i motsetning til på de andre fatningene sliter med å konkurrere på pris. Unntakene er vel 30/1.4 (Der Olympus ikke har noe og Panasonic 25/1.4 er dyrere) og makroene 105/2.8 og 150/2.8 (Olympus 150/2 er dyr, og 100/? er ikke lansert ennå). Olympus har heller ikke noe tilsvarende 50-500 og 300-800.

Endret av Cax
Lenke til kommentar
Jeg tror ikke bildestabiliseringen har noen større betydning med kit objektivet.

Det er en vanlig misoppfatning.. :)

 

På 42mm bør du uten stabilisator har 1/80s lukkertid. Du klarer sikkert 1/60s. Med stabilisator vil ikke 1/15s være særlig vanskelig. På 14mm bør du ha 1/30s lukkertid. Jeg har mange skarpe eksponeringer på 1/4s.

 

Det er en ganske god innsparing.. :)

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke bildestabiliseringen har noen større betydning med kit objektivet.

Det er en vanlig misoppfatning.. :)

 

... og vi vet vel alle hva det kommer av. Men nå har jo faktisk Canon og Nikon dette på kitzoomene og mellomklassenormalzoomene til EF-S/DX, og Canon har det på 17-55 og 24-105, og Nikon på 24-120, så det er vel på tide å innse at også disse synes det er nyttig, selv om de ikke har det på 24-70 (og Nikon heller ikke på 17-55). Så jeg tror regelen er at man ikke trenger det når man har et kort fastobjektiv :roll:

 

På 42mm bør du uten stabilisator ha 1/80s lukkertid. Du klarer sikkert 1/60s. Med stabilisator vil ikke 1/15s være særlig vanskelig. På 14mm bør du ha 1/30s lukkertid. Jeg har mange skarpe eksponeringer på 1/4s.

 

Det er en ganske god innsparing.. :)

 

Og, når du øker lysmengden med lukkertid istedenfor blenderåpning, så bevarer du dybdeskarpheten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...