Gå til innhold

i5 oppsett fra komplett.no


Anbefalte innlegg

Hei folkens!

 

Her er nok en tråd om i5, denne gangen med henblikk på å skaffe alle deler fra komplett.no, for de som liker å ha en butikk å forholde seg til.

 

 

Forord om tingenes tilstand

Kjellaug begynner å bli sliten, et Radeon HD 3850 agp har vært en god støtte og hjulpet henne gjennom det siste året, men hennes athlon 64 3000+ kneler i møte med hd film.

Det er selvfølgelig trist når tidens tann setter sine spor, men Kjellaug er nok nødt til å se sannheten i øynene, og se seg villig til å tre til side mens yngre krefter tar over.

 

:cry:

 

Kort sagt

Er dette en grei arvtager?

 

492762 1 # Intel Core™ i5 Quad Processor i5-750 2,66GHz, Socket LGA1156, 8MB, Boxed

491786 1 # MSI P55-GD65, P55, Socket-1156, DDR3 4 DDRIII, ATX, 2xPCI-Ex(2.0)x16, GbLan(Winki), OC Genie, DrMOS, Super pip

491287 1 # Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 8GB CL9 Kit w/4x 2GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, for Core i5 and i7, 1.65V, Intel XMP

391606 1 # Western Digital Caviar® GreenPower™ 1TB , Sata 3 Gb/s, 32MB Cache

340676 1 # Corsair Powersupply 650W Black, ATX/EPS, 120mm Fan, 8xSATA, SLI

493888 1 # Gainward GeForce GTX 260 896MB PhysX PCI-Express 2.0,"Golden Sample", with/ Batman : Arkham Asylum Voucher

 

(Copy-paste alt inn i hurtigkassen på komplett.no)

 

Langt sagt

Bruksområder

"Mye for penga"-filosofi.

POV-Ray krever rå, ren cpu kraft, samt rikelig med ram.

Litt spilling blir det jo, bør kunne dra ting greit i 1920x1200, men er ikke ute etter noe high-end.

 

CPU

Har gått å vurdert Phenom II x4, men så dukket jo i5 opp. Så langt jeg har lest meg til er i5 vel et vesentlig bedre kjøp?

 

Hovedkort/CPU vifte

OC Genie høres jo genialt ut! Men må nok da ha en bedre cpu kjøler, noen forslag?

Jeg ønsker meg en vifte som blåser oppover (basert på standard atx installasjon), grunnet airflow i en casebuild som er under planlegging. Der kommer jeg til å gå for horisontal montering, så litt skikkelig gods i kjøleren er ingen hindring.

 

RAM

1600mhz vs 2000mhz ram = så godt som ingen forskjell?

 

Harddisk

Ønsker meg SSD, men syntes prisen er for høy i skrivende stund.

Er vel ingen vits i å gå for en SSD-Raid løsning med billige "trege" SSD disker?

 

PSU

650w burde vel holde, med kanskje et par-tre ekstra disker og kraftigere skjermkort en gang i fremtiden?

 

Skjermkort

Hmm.. Mye å velge mellom her gitt. Har brukt ATI i en del år, har lyst å prøve Nvidia denne gangen. Plukka et som hadde fått gode karakterer på komplett.

Vil heller kjøpe et rimelig skjermkort, og så bytte det ut med noen års mellomrom.

Er SLI med rimelig kort en vei å gå?

 

Kabinett

En casebuild er under planlegging. Hold øye med arbeidsloggene, kan hende den dukker opp der.

Men kom gjerne med forslag, det er jo sikkert andre som trenger kabinett.

 

Optisk leser

Ligger en DVD-RW IDE i skuffa som kommer til å bli brukt.

 

Skjerm

Har en Samsung SyncMaster T240 og er veldig godt fornøyd (bortsett fra den irriterende power-knappen).

 

 

Avsluttende ord

Takk for oppmerksomheten.

Kjellaug vil bli savnet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Netshop sin i5 konfigurator er mye billigere

Er selvfølgelig åpen for å bruke en annen butikk hvis det er billigere, men fant ikke noen i5 konfigurator? Mener du oppgraderingspakka?

 

Uten å ta skjermkortet med i betraktning, var det kr 149,- å spare på samme oppsett på netshop i forhold til komplett. Men norek ligger fortsatt litt under det igjen.

 

Fant forresten ut at det var litt rimeligere å kjøpe 2x4gb pakke 491282, enn 1x8gb pakke 491287 selv om antall brikker blir det samme. Rart.

Lenke til kommentar
Er selvfølgelig åpen for å bruke en annen butikk hvis det er billigere, men fant ikke noen i5 konfigurator?

 

Du har jo alt funnet deler og kan konsentrere deg mer om pris. Jeg ville iallefall sjekket priser mot Amentio eller Norek om du kan handle derfra. Du sparer et par hundre på PSU, en hundrings på CPU og litt på ram. Amentio har dessuten et Gigabyte GTX 260, som går på 680 MHz. Det koster 50-60 kroner mer enn Gainwardkortet og kommer kanskje uten spill. Ytelsesmessig er det ifølge Gigabyte på høyde med standard GTX 275.

Lenke til kommentar
Du har jo alt funnet deler og kan konsentrere deg mer om pris. Jeg ville iallefall sjekket priser mot Amentio eller Norek om du kan handle derfra. Du sparer et par hundre på PSU, en hundrings på CPU og litt på ram. Amentio har dessuten et Gigabyte GTX 260, som går på 680 MHz. Det koster 50-60 kroner mer enn Gainwardkortet og kommer kanskje uten spill. Ytelsesmessig er det ifølge Gigabyte på høyde med standard GTX 275.

Har tilgang til norek ja, og det blir som regel en smule billigere der. Skal finregne litt mtp frakt også.

 

Takk for tipset! Skal lese meg opp på gpu igjen, plukket litt random i grunn.

Crossfire høres jo unektelig fett ut på papiret...

 

Noen cpu kjøler-anbefalinger til litt overklokking?

 

Takk for alle innspill!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...