Gå til innhold

40''/42'' >6000. For lyst for plasma?


Anbefalte innlegg

Hi

 

Leter etter ny TV, men spørsmålet er jo hvilken?

 

Mine krav/bruksområder:

 

- Kun brukes til film

- 37''/40''/42''

- 5000-6500 kr

 

1. Hovedspørsmålet er: LCD eller plasma?

 

Jeg vet at plasma ville vært best for bruksområdet, men jeg er redd det er for lyst. Noen som kan si litt om hvor mye gjenskinn/andre ulemper det normalt er?

 

Her er bilder av stedet. Midt på dagen (med sol) står sola rett mot skjermen. Med nåværende CRT ser jeg nærmest INGENTING.

cimg0001.th.jpg

cimg0002jo.th.jpg

 

 

Altså. Er LCD et bedre valg for meg?

 

 

2. Hviken modell?

 

Jeg har sett mest på Samsung LE40B535 - TV - Finn beste pris hos Prisguide.no

Test: Samsung LE40B535 - DinSide Data

 

 

Takk for evt. hjelp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Plasma er det systemet som gir bilder som minner mest om det du ser på kino!

 

Lcd gir veldig skarpe bilder, men skal du unngå hakking og da særlig på 24p materiale så bør du ha en skjerm med 100hz. Det største problemet med lcd er nemlig den trege responstiden som gjør at de fleste paneler sliter med å henge med i raske bevegelser.

 

100hz kompenserer for dette ved å legge til nye bilder slik at bevegelsene blir svært myke. Bakdelen er at bildet skifter kontur slik at en storfilm skutt på 35mm vil se ut som den er skutt på et videokamera. Kort sagt ser det nesten ut som det progressive signalet blir omgjort til et interlaced. Altså veldig likt det du ser på studio tv sendinger på eksempelvis NRK.

 

Philips lagde forøvrig den samme effekten på enkelte av sine CRT modeller. De kalte det Digital Natural Motion og Pixel Pluss 1 – 2. Effekten er påtagelig, men mange liker det samtidig som andre skyr den som pesten.

 

Samsung har gjort det mulig å begrense effekten på årets 100hz modeller. Du kan rett og slett justere bort hakkingen samtidig som du beholder filmteksturen i bildet. Med andre ord vil jeg anbefale deg å kjøpe en av disse modellene hvis du skal ha deg en lcd. Om du får B6 ned i 6000 kroner vet jeg ikke, men sjekk nettet.

 

Plasma har ikke de samme problemene med bevegelse og leverer også bedre sortnivå og ikke minst fargespekter. Selv om lcd skjermene har kommet langt de siste årene så ligger fremdeles plasma foran når det kommer til dybdefølelse og dynamikk. I tillegg får du meget gode skjermer til rundt 6000 kroner.

 

Sjekk ut de nye modellene til LG! Panasonic har sin x10 modell, men denne bør du ligge unna siden den er sjelden svak på bevegelse, til plasma å være. Et annet pluss med plasma er at det viser langt bedre sd(standard tv sendinger og dvd) bilder enn lcd.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Plasma er det systemet som gir bilder som minner mest om det du ser på kino!

 

Lcd gir veldig skarpe bilder, men skal du unngå hakking og da særlig på 24p materiale så bør du ha en skjerm med 100hz. Det største problemet med lcd er nemlig den trege responstiden som gjør at de fleste paneler sliter med å henge med i raske bevegelser.

 

100hz kompenserer for dette ved å legge til nye bilder slik at bevegelsene blir svært myke. Bakdelen er at bildet skifter kontur slik at en storfilm skutt på 35mm vil se ut som den er skutt på et videokamera. Kort sagt ser det nesten ut som det progressive signalet blir omgjort til et interlaced. Altså veldig likt det du ser på studio tv sendinger på eksempelvis NRK.

 

Philips lagde forøvrig den samme effekten på enkelte av sine CRT modeller. De kalte det Digital Natural Motion og Pixel Pluss 1 – 2. Effekten er påtagelig, men mange liker det samtidig som andre skyr den som pesten.

 

Samsung har gjort det mulig å begrense effekten på årets 100hz modeller. Du kan rett og slett justere bort hakkingen samtidig som du beholder filmteksturen i bildet. Med andre ord vil jeg anbefale deg å kjøpe en av disse modellene hvis du skal ha deg en lcd. Om du får B6 ned i 6000 kroner vet jeg ikke, men sjekk nettet.

 

Plasma har ikke de samme problemene med bevegelse og leverer også bedre sortnivå og ikke minst fargespekter. Selv om lcd skjermene har kommet langt de siste årene så ligger fremdeles plasma foran når det kommer til dybdefølelse og dynamikk. I tillegg får du meget gode skjermer til rundt 6000 kroner.

 

Sjekk ut de nye modellene til LG! Panasonic har sin x10 modell, men denne bør du ligge unna siden den er sjelden svak på bevegelse, til plasma å være. Et annet pluss med plasma er at det viser langt bedre sd(standard tv sendinger og dvd) bilder enn lcd.

 

 

"Sjekk ut de nye modellene til LG! Panasonic har sin x10 modell, men denne bør du ligge unna siden den er sjelden svak på bevegelse, til plasma å være. Et annet pluss med plasma er at det viser langt bedre sd(standard tv sendinger og dvd) bilder enn lcd.

 

Det du sier om Panasonic x10 modellene, er det noe du vet eller har du egen erfaring om dette...grunnen til at jeg spør er rett og slett fordi jeg selv står på trappen til å gå opp til 50" tv men er usikker på om jeg skal gå for Panasonic, LG eller Samsung...Samsung har nok det fineste designet

Lenke til kommentar
Samsung har aldri vært sterke på plasma tv-er... Særlig lider billig modellene deres.

X10 har jeg nok erfaring med til å gi en god tilbakemelding på den.

 

Hvis du skal opp til 50" og du ikke har råd til en Neo PDP fra Panasonic så burde du kaste deg etter LG.

 

 

Ok sånn ja, tenkte meg ikke godt nok om når du nevnte X10....Den panasonicen jeg mest sannsynlig blir å gå for er TX-P50G10 men jeg savner noen bilder sett fra siden på den tv`n...synes det er så rart at det aldri vises bilder fra siden på panasonic sine modeller, jeg kunne tenkt meg å sett hvordan den avrundingen nederst på skjermen ser ut:-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...