Gå til innhold

DVI vs. Analog


k-nut

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Tenker på å kjøpe med en flatskjerm, og det ser ut som om jeg vil gå for en Hyundai q17. Det jeg lurte på om det er veldig stor forskjell på den med og den uten DVI. Prisforskjellen er ca. 500 kr, så er det noe vits å betale dette?

 

Jeg planlegger å ha denne skjermen en god stund, og jeg føler at det er smartere å kjøpe med DVI for å holde følge med utviklingen osv.

 

Har noen noen meninger om denne saken, eller annbefalinger om en annen skjerm?

 

mvh

Knut

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forskjellen er egentlig ganske enkel.

 

På en "vanlig" CRT-skjerm skapes bildet av elektroner som treffer et fosforlag som deretter lyser opp med forskjellige farger basert på strålen. Dette skapes på grunnlag av et analogt signal.

 

På en LCD-skjerm skapes bildet av en fast mengde punkter, der hvert punkt kan styres individuelt. Dvs at du har på en 17" skjerm 1280 punkter horisontalt og 1024 punkter vertikalt hvis du har en normal 5:4 skjerm, som er det vanligste på 17" lcd. Det vil si at skjermen er laget for den ene oppløsningen. For å få til å styre hvert punkt individuelt må man sende et signal som kan gjøre dette, dvs et digitalt signal, som du tar ut fra DVI-utgangen på skjermkortet ditt.

 

Bruker man analogt signal fra en "vanlig" skjermutgang på grafikkortet, vil det analoge signalet måtte omformes til et digitalt signal i skjermen før det brukes til å styre de enkelte pixels. Dermed er du prisgitt denne AD (analog-digital) omformingens kvalitet, da den i prinsippet kan være så dårlig at du får tegnet opp et feil bilde. Nettopp dette gjør det i prinsippet litt idiotisk å bruke en digital skjerm på et analogt signal, da du med DVI har mulighet til å sende bildet helt uten kvalitetstap direkte til skjermen og de enkelte pixlene. Men, nå er det slik at de fleste LCD skjermer har en så bra signalhåndtering at du knapt ser forskjell på DVi vs analogt signal, og dermed utgjør det ikke den helt store forskjellen. Men har sett mange tester der man fastslår at bildet blir endel skarpere på f.eks tekst på en del skjermer.

Lenke til kommentar

Jeg synes bildet ble en del bedre med DVI kabel. Når jeg kjøpte Samsung 172T'en min fulgte det bare med analog kabel, så jeg kjøpte en digital (DVI) bildet ble skarpere og fargene bedre.

 

Og det er Stooor forsjell på en gammel 15" eller 17" CRT, og LCD :woot: (Hadde en 15" Samsung CRT før)

Lenke til kommentar
Så synes dere det er verdt de 500 kr ekstra for den digitale? Jeg sitter nå på en ganske dårlig "noname" 17 tommer med maks 75 hz, så jeg har stor tro på at en lcdskjerm vil gjøre susen.

 

:yes:

 

Har du råd til det og skal ha skjermen en god stund vil du ihvertfal ikke angre på det senere :wink:

Men dette er helt opp til deg. Du blir sikkert fornøyd med skjermen uansett :)

 

 

ps: lcd skjermen vil være en helt ny opplevelse for deg.

 

Jeg kjører 19" på 85 hz og synest det er slitsomt.

 

lcd har ikke hz, men holder på et konstant bilde så det er et VELDIG behagelig bilde på lcd skjermer 8)

Lenke til kommentar

Vil bare henge meg på de som anbefaler DVI her, jeg har Q17 selv, og det er _stor_ forskjel_ på DVI og analog ja!!! Absoultt verdt de ekstra kronene (+ 250 spenn eller så for DVI-kabel som dessverre ikke følger med)

 

Men er ikke alle Q17 med DVI da?? Jeg har sett med og uten høytalere, men jeg trodde da alle var med DVI.... fordelen med DVI er forøvrig også at du får dual input, hvis du har to stk pc'er kan jo det være praktisk.... jeg har nå 1 stk 17" lcd på pulten i stedet for 1 stk (gammel!) 21" og en relativt ok 17" - hehe, det er forskjell!!! :-)

Lenke til kommentar

Jeg har denne skjermen, men med en annen merkelapp: ADI A715. Når jeg kjøpte den på Komplett, så fulgte det faktisk både med analog og DVI kabel!

 

Jeg har kun testet analoginngangen av den enkle grunn til at PCen som den er koblet til kun har analog utgang. Men sammenlignet med min Samsung 191T med DVI kobling på en annen PC, så er ikke bildet så mye dårligere.

 

På billigste WEB sjappe ligger den på i underkant av 4000 kr, det er ikke dårlig når DVI kabel er inkludert.

 

Selv må jeg si at Hyundai navnet ikke klinger så godt i mine ører, men det kan ha noen med min bilinteresse å gjøre...

 

www.vwaudi-club.no/hallvard

Lenke til kommentar

Q17A = Analog inngang

Q17AS = Analog inngang, sølv farge

Q17S = DVI inngang, sølv farge

 

Webshopene roter med dette! PCmax kaller Q17AS for Q17BS, det må jo være en ren og skjær skrivefeil! Gå for DVI, men forsikre deg om at forhandleren faktisk leverer en med DVI-inngang før du bestiller. Go PS-Data!

Lenke til kommentar
Forskjellen er egentlig ganske enkel.  

 

På en "vanlig" CRT-skjerm skapes bildet av elektroner som treffer et fosforlag som deretter lyser opp med forskjellige farger basert på strålen. Dette skapes på grunnlag av et analogt signal.  

 

På en LCD-skjerm skapes bildet av en fast mengde punkter, der hvert punkt kan styres individuelt. Dvs at du har på en 17" skjerm 1280 punkter horisontalt og 1024 punkter vertikalt hvis du har en normal 5:4 skjerm, som er det vanligste på 17" lcd. Det vil si at skjermen er laget for den ene oppløsningen. For å få til å styre hvert punkt individuelt må man sende et signal som kan gjøre dette, dvs et digitalt signal, som du tar ut fra DVI-utgangen på skjermkortet ditt.  

 

Bruker man analogt signal fra en "vanlig" skjermutgang på grafikkortet, vil det analoge signalet måtte omformes til et digitalt signal i skjermen før det brukes til å styre de enkelte pixels. Dermed er du prisgitt denne AD (analog-digital) omformingens kvalitet, da den i prinsippet kan være så dårlig at du får tegnet opp et feil bilde. Nettopp dette gjør det i prinsippet litt idiotisk å bruke en digital skjerm på et analogt signal, da du med DVI har mulighet til å sende bildet helt uten kvalitetstap direkte til skjermen og de enkelte pixlene. Men, nå er det slik at de fleste LCD skjermer har en så bra signalhåndtering at du knapt ser forskjell på DVi vs analogt signal, og dermed utgjør det ikke den helt store forskjellen. Men har sett mange tester der man fastslår at bildet blir endel skarpere på f.eks tekst på en del skjermer.

 

I'm feeling kinda deja vu maaaan! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...