Gå til innhold

[Løst] Til "kontor-rotte" arbeid : 2 skjerms løsning (22-24") eller en stor skjerm (26"-->)


mortex2008

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Arbeider på kontor og har behov for nye skjermer. Blir helt ør i hodet av å ha ett skjermbilde på den bærbare og en på monitor. Spesielt når jeg arbeider med litt store regneark og skal redigere/sette sammen dokumenter hvor jeg henter informasjon fra flere ulike steder/dokumenter merker jeg at dette ikke er en god løsning.

 

Har derfor tenkt litt på en to skjerms løsning slik at jeg får en stor og god arbeidsflate. Men etter som jeg leste litt på nettet og så på priser for "gode" skjermer så jeg at en stor skjerm også kunne være en mulighet. Et annet moment er jo at ved å benytte 2 skjermer i 22-24" størrelsen får en rimelig bred kant midt på arbeidsflaten som kanskje kan være forstyrrende.

 

Bruker ikke skjermen(e) til bildebehandling eller spilling, men vil prioritere skjermer som er gode å se på når du sitter hele dagen og arbeider med dokumenter.

 

Er det noen som har erfaring ift denne problemstillingen som dere kunne dele her på forumet?

 

Jeg ser også at mange av tipsene for skjermer går enten på bildebehandling eller spill. Er det noen som har tips til gode kontor-rotte skjermer så tar jeg også gjerne imot dette samtidig.

 

mvh

 

M

Endret av mortex2008
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

slik du beskriver det med jobbe mot flere dokumenter ville jeg nok someklart tatt 2skjermer i 22-24" istedenfor en stor.

så kan du ha dokumentet du jobber på en skjerm/hovedskjermen og bla i andre dokumenter for referanser/tall på skjerm nr2.

generelt sier de produktiviteten øker med en 30% med 2skjermer vs 1 noe som godt mulig stemmer, for når du har brukt 2skjermer en stund kjenner du fort hvor upraktisk/irriterende det er jobbe på en maskin med en.

 

i forhold til skjermer blir det litt vanskelig anbefale noe sånn konkret siden det gjerne går på innkjøpsavtalen til bedriften du jobber i fra fast levrandør.

 

forøvrig kan jeg på det sterkeste anbefale en skjermstand som f.eks:

FPMA-D1030D-1.jpg

frigjør plass på pulten samt lar deg justere begge likt i høyde/vinkel.

Lenke til kommentar

skjermstand er geniale for frigjøring av plass som vanligvis ville vært brukt på skjermen sin fot samt enklere justering av begge.

men ikke alle bedrifter som kjøper de inn siden f.eks det på bildet koster rundt en 2500kr.

noe som i seg selv ikke er så dyrt siden det er solide kvalitetsprodukter som du har i årevis, men har du gjerne 500stk og kjøpe til blir det litt penger.

Lenke til kommentar
30" 2560x1600 er uvurderlig. Nettleser på halvparten og to worddokumenter på andre siden, begge i full størrelse, null problem :)

 

Må mann opp i 30" for å få samme effekten som med to skjermer? Ser for meg at 30" kan bli litt stor for arbeidsplassen min... Men hørtes j fristende ut da...

 

Vil denne oppløsningen bli evt et problem for en bærbar pc? er vel litt større oppløsning enn normale spec på skjermkort til bærbar...?

 

M

Lenke til kommentar
Du må ha duallink DVI-utgang eller Displayport. HDMI 1.3 støtter også den oppløsningen, men svært få ting som har det om dagen.

Har en Lenovo ThinkPad R400 7439-W1S i dockingstasjon. Grafikk kortet er Intel X4500HD. Har både en VGA og en DVI utgang på dockingstasjonen. Har prøvd å søke på nett for å se om den støtter to skjermer fra dockingstasjonen uten å finne noe svar. Så da tar jeg med en kabel ekstra i morgen og prøver å koble til to skjermer.

 

Siden det var en VGA og en DVI utgang så spørs det vel om det er mulig med en så stor oppløsning som er nødvendig for en stor skjerm.... Må undersøkes litt mer..

 

m

Lenke til kommentar

Da bestemte jeg meg for en to skjermsløsning med stativ. Jeg fikk testet med noen skjermer på jobben (22") og fant ut at dette gikk veldig bra, men ønsker å ha 24" for å få bedre lesbarhet på helsides dokumenter(høyde). Virket ikke som noe hinder å ha en kant mellom de to skjermbildene, ble nesten et naturlig skille mellom referansedokumenter og hoveddokumentet. En to skjerms løsning gir meg også en totalt sett bredere skjerm enn om jeg velger en feks på 30" samtidig som den ikke blir så høy heller. Blir også litt dyr ift til krav som jeg stiller til skjermen ut ifra det som jeg har klart å lese meg til.

 

Skal bestemme meg for skjermer nå - er i dialog med forhandler...

 

Takk til dere som har svart meg. Hjalp meg til å få en bedre vurdering ift skjermløsningen på arbeidsplassen.

 

mvh

 

M

Endret av mortex2008
Lenke til kommentar

Oppdatering.

 

Jeg har valgt å bestille 2 stk HP L2445W. Har sett mye på nettet og det finnes bedre og dårligere, men mener at dette skal være godt nok for meg.

 

Det som ble interessant var å finne en skjermarm som kunne tåle vekten av disse. 2 x ca 9 kg og med plass til 24" var tydeligvis ikke standard da jeg ønsket å kunne heve/senke disse på en enkelt måte (gasslift). Løsningen ble da en slik

 

skjermarm

 

men med en kraftigere gasslift arm som tåler 20kg og to fester til skjermen

 

ca pris kr 4000 - har ikke fått endelig tilbud ennå da dette måtte spesialbestilles...

 

EDIT:

Dersom det er interesse for det så kan jeg legge ut noen bilder og mine erfaringer i bruk når disse har kommet. Hvis dette ikke er interessant så blir dette siste post...

 

:)

 

mvh

 

M

Endret av mortex2008
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...