Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst]MacBook, feil under oppstart. mulig hdd problem.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei, jeg driver å fikser en Apple Macbook A1181. Problemet er at når de slår den på lager den en kort lyd og det kommer opp et bilde med hvit bakgrunn og en filmappe med et spørsålstegn, filmappen blinker. Og harddisken lager en ganske merkelig lyd.

Kan harddisken være ødelagt? Det sier i vert fall, de jeg fikser den får.

Er det garanti som dekker sånt? Jeg vet ikke så mye om Mac.

Er det mulig å bytte harddisk?

På forhånd tusen takk.

EDIT: De fortalt at problem oppstod etter at de hadde stittet med macen i senga på dyna.

EDIT2: Jeg har bestilt ny hdd fra komplett 130GB mer :w00t:

Endret av Ballestikk
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Kan høres ut som en defekt harddisk, ja. Garanti kunne nok dekket det, men garantitiden er 1 år og maskinen er nok mer enn ett år gammel. Man har 5 års reklamasjonsrett på produksjonsfeil, men tror ikke uten videre at harddisker dekkes av dette - særlig ikke på en bærbar.

Å skifte ut harddisken er enkelt nok:

http://manuals.info.apple.com/en/MacBook_1...rdDrive_DIY.pdf

Hvis garanti osv ikke dekker reprasjon/byte av harddisk. Kan man da bare kjøpe en ny en? I såfall hvor kan man skaffe en og er det en vanelig 2,5" eller er det noe sånt spesielt for Mac.

Skrevet (endret)

Det er en standard S-ATA disk. Antar at det er en 5200rpm disk på 120 eller 160GB som sitter i, men du kan med fordel gå opp til f.eks 250GB for den nye. Det du må passe på er at høyden ikke overskrider 9.5mm, for at den skal få plass inni maskinen.

Disken må selvsagt formateres til en Mac OS Extended disk (Journaled HFS+), med diskverktøyet som ligger på OS X DVD-platen, før du kan installere OS X fra samme plate. Er det OS X 10.5.x Leopard som er installert fra før, så kan du eventuelt vurdere å oppgradere til splitter nye OS X 10.6 Snow Leopard. Koster bare 270 kroner å oppgradere fra Leopard til Snow Leopard.

Endret av Newton
Skrevet

Det er enten Mac OS X (10.1.2) eller Mac OS 9 (9.22) Dette er de to cdene jeg har fått med daten. Men det er nok bare en av de som har vært installert pga, de har to MacBooker og jeg fikk alle cedene de hadde. Men det er vell best å installere den nyeste regner jeg med.

Skrevet (endret)

Tviler på at du har fått riktige DVD-plater, hvis det virkelig er en MacBook.

Første MacBook, dvs. bærbar Apple-maskin med Intel-prosessor, kom i 2006. Den ble levert med OS X 10.4 (Tiger). Tidligere versjoner av OS X (eller Mac OS) fungerer IKKE på en MacBook.

(Før MacBook kom, så het Apples bærbare enten PowerBook eller iBook, og hadde en annen type prosessor (Power PC) som ikke er kompatibel med dagens Intel-baserte Apple-maskiner. PowerBook og iBook ble på et tidspunkt levert med de OS-versjonene du nevner, sånn omkring 2002.)

Du skal altså IKKE prøve å installere Mac OS 9 eller OS X 10.1.2 på en MacBook. Leopard (10.5) eller Snow Leopard (10.6) anbefales på det sterkeste, når man først skal gjøre denne jobben så er det like greit å sørge for å oppdatere OS-et også. Forutsatt at det er tilstrekkelig med RAM i maskinen også - mindre enn 1GB anbefales ikke, men gjerne 2GB.

Endret av Newton
Skrevet (endret)

Ok, jeg aner ikke hvor mye RAM det er i MacBooken, men det kan stemme det du sier De har Både iBook og imac eller hva de nå heter. Har demontert harddisken nå. Satte den inni min pc og fikk opp feilmeldingen i BIOS: Command Fail på Sec. Master. Og den lagde noen skumle lyder jeg aldri har hørt fra en harddisk før. Jeg regner med at den er ødelagt og jeg kommer til å bestille en ny.

Tusen Takk for raske svar :D

Endret av Ballestikk
Skrevet (endret)

Kan forøvrig anbefale Mac1.no om det er mer du lurer på omkring Mac. Det finnes et utmerket forum der, som er søkbart, og mange kunnskapsrike mennesker som kan svare på det meste dersom du ikke finner det i en eksisterende tråd.

Eksempel: søk på macbook+skifte+harddisk

Endret av Newton
  • 2 uker senere...
Skrevet

Sånn, da var harddisken installert, jeg hører at den spinne, men det kommer forsatt opp de samme filmappen med ?. må jeg boote opp fra CD eller noe. Hva er i så fall snarveiene på tastaturet?

• 2 uker senere...
  • 3 uker senere...
Skrevet (endret)

Noen som vet hvor jeg kan skaffe Os cden. de jeg fikser den for har mista den. De har jo ekte lisens, er det da mulig å bestille en billig DVD fra mac eller noe?

Tviler på at du har fått riktige DVD-plater, hvis det virkelig er en MacBook.

Macen er 2-3år gammel.

Endret av Ballestikk
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...