Gå til innhold

installere linux


Anbefalte innlegg

HAr to iso-filer med mandrake linux.. filene fikk jeg på en dvd som fulgte med bladet pcpro. Jeg åpner filene med dameon tools, strax jeg har sat device til iso filen åpner det seg en meny hvor jeg velger install mandrake linux. Da kommer det opp en meny som sier at jeg må reboote maskinen og at viktig data kan bli borte. jeg velger ja, altså å reboote pcn Pcn starter på nytt men ingening skjer...

 

Hva gjør jeg feil??

 

Er det mulig å installere linux fra en iso fil?

 

mvh Lars

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må brenne ISO-fila på CD som image fil (ikke som en vanlig fil, men som et CD-Rom-bilde)...

Dette kan gjøres med blant annet nero, og de fleste andre brenneprogram...

 

Når du har fått brent ISO-bildet kan du putte CD'en i CD-Rom'en, velge CD-Rom'en som oppstartsmedium i BIOS (Del eller F2 ved oppstart for å sjekke), så starter Mandrake installasjonen automatisk ved opstart med CD'en i :yes:

 

MarcelSB

Lenke til kommentar
HAr to iso-filer med mandrake linux.. filene fikk jeg på en dvd som fulgte med bladet pcpro. Jeg åpner filene med dameon tools, strax jeg har sat device til iso filen åpner det seg en meny hvor jeg velger install mandrake linux. Da kommer det opp en meny som sier at jeg må reboote maskinen og at viktig data kan bli borte. jeg velger ja, altså å reboote pcn Pcn starter på nytt men ingening skjer...

 

Hva gjør jeg feil??

 

Er det mulig å installere linux fra en iso fil?

 

mvh Lars

Det blir *litt* komplisert å installere Linux fra to ISO-filer (som du attpåtil må lese i Windows med Daemon Tools e.l). Ero: Det er ikke mulig (ikke hva jeg vet iallfall). Hvis det, sånnn teoretisk, skulle være mulig så måtte BIOSen kunne lese ISO-filer fra harddisken (auda), plus at man måtte laste spesielle enhetsdrivere under installasjonen (man trenger uansett et oppstartsmedium).

 

Du må nok brenne ISOene på CD. Hvis du ikke har en cd-brenner, så skulle det ikke være så vanskelig å fixe linux-cdene (man får vel kjøpt noe for femtilappen?). Uansett så vil det være umulig å finne et linux-blad som ikke leverer linux-distrubsjonene som ISOer.

 

Apropos Mandrake: Jeg har prøvd den samme versjonen som du prøver å installere nå (ja, den som lå på PCPRO, mandrake 9.0 eller hva?), og oppdaget at det faktisk "mangler" en CD! Det er ikke noe problem å få Mandrake til å virke uten "x86 International"-cden, men du kommer til å mangle kernel-sourcen og div. verktøy som du trenger for å kompilere kildekode (mesteparten av programmene til Linux). Dette må du laste ned (et herk med en treg linje)... Installasjonen av disse verktøyene kan være virkelig slitsomt (det ene programmet krever et annet, som igjen krever....)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...