Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Avidi og kabelmodem


Anbefalte innlegg

Hvordan er egentlig internett via kabelmodem fra Avidi? Jeg vil gjerne ha noen "user testimonials" fra folk som har eller har prøvd det. Vennligst ikke useriøse innlegg av typen "Telenor suger kjepp!".

 

Lurer også på om det er noen her som vet om opplasting over kabelmodem påvirker nedlasting på samme måte som med ADSL? Altså, om det å bruke 50% av opplastingskapasiteten også forbruker 50% av nedlastingskapasiteten, selv om det er stor forskjell på opp-/ned-kapasiteten i kbps?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Altså, om du har muligheten til å velge noe annet enn kabelmodem fra Avidi så gjør du det. Hadde det i ett års tid før jeg gikk over til ADSL som er sinnsykt mye bedre. Opplasting var det store problemet... jeg hadde 1024/256 abbet men fikk ikke mer enn 15Kb/s opplastingshastighet. Bare jeg hadde litt opplasting gående f.eks. spilling over nettet, raste pingen opp i 2000ms og nedlastingshastigheten ble halvert. Moralen er altså HOLD DEG UNNA AVIDI!

Lenke til kommentar

Jeg har også hatt kabel internett fra Avidi. Det begynte med internett fra Alfanett, før Telenor kjøpte dem opp. Under glanstidene til Alfanett fungerte alt knirkefritt, men etter at Telenor kom inn i bilde, forandret alt seg. Jeg var lovet den samme hastigheten hos Telenor som den jeg hadde hos Alfanett, 1024/550. 550 tilsvarer rundt 63kb/s, noe jeg ALDRI opplevde hos Telenor. Jeg fikk maks 20kb/s.

Et annet problem som jeg opplevde med Avidi, var nede tiden. Med dette mener jeg antall ganger i uken hvor jeg ikke kom på nett. Det var en del ganger modemet stod å blinket gult.

Nå har jeg byttet til NGT, og har ikke angret ett sekund!! Har alltid god opplastningshastighet, og internett har aldri vært nede.

Min anbefaling er, IKKE kjøpt internett igjennom Avidi, eller telenor for den saks skyld.

Lenke til kommentar

Jeg støtter meningene til eirikjo og whipz. Jeg har 1024/256 fra Avidi. Upload er veeeldig dårlig. Umulig å spille online spill hvis det sitter en i tillegg på linja og surfer. Men med tanke på nedlastingshastighet så holder de det de lover. Spørs jo hvilke behov du har. Men hvis du er en hardcore gamer eller har behov for å uploade en de filer så er ikke Avidi å anbefale. Download blir skikkelig treig hvis du uploader samtidig...

Lenke til kommentar

Problemet er jo at download blir skikkelig treig hvis man uploader samtidig med ADSL også. Viktigste grunnen til at jeg vurderer kabelmodem er jo faktisk at jeg har hørt at opplasting ikke påvirker nedlasting med kabelmodem, men hvis det ikke stemmer blir det jo noe annet.

 

Jeg er ikke hardcore gamer, så det er i alle tilfelle ikke det største problemet, selv om det jo selvsagt er kjipt hvis det er helt umulig å spille online med kabelmodem.

 

Så egentlig er det jeg virkelig trenger å få avklart med sikkerhet er om opplasting påvirker nedlasting på samme måte som med ADSL (se posten som startet tråden) og om de stort sett holder det de lover når det gjelder hastighet. Vil jo tro at når det gjelder det siste, samt stabilitet etc., har det veldig mye å si hvor man er. Er det mange brukere i samme område som en selv blir det jo selvsagt dårligere kapasitet på linja, men jeg tror ikke jeg vil få det problemet, så det viktigste er i grunnen å få et klart svar på det tidligere nevnte opp-/nedlastingsforholdet med kabelmodem.

Lenke til kommentar

Det blir påvirket, på samme måte som adsl. Iallefall her hos meg. Hvis jeg laster ned med mer en 40kbs så detter upload til rundt 5-7kbs.

Sitter med 550/128 linje

Og i tilleg er upload skikkelig ustabil. Så noen ganger vil den ikke mer en 7kbs selv om jeg ikke bruker linja til noe anna. I tillegg mister jeg internett i gjennomsnitt annen hver dag i et par timer. Men downloaden er stabil den, ligger på it-avis testen på rundt nesten 600 hver gang så det er positiv i allefall. Jeg er kunde i bodø.

Lenke til kommentar

Her jeg bor (Molde) så har i alle fall jeg og flere jeg kjenner med samme leverandør problemer med ut hastighet. For det første så er den bare på halvparten av det som er oppgitt, og for det andre så påvirker den i høyeste grad nedlastingen dessverre. =/

Lenke til kommentar

Har Telenor Avidi (Trondheim) og syns den virker greit, jeg har den hastigheten jeg betaler for både opp og ned.

 

Dessverre kan jeg ikke gi deg noen gode hint om hvor mye upload påvirker download..

 

Til Telenors forsvar har jeg knapt hatt (kan ikke huske på noen gang iallfall) nedetid etter at de hadde "infrastruktur oppgradering" rett etter at jeg hadde fått abonementet mitt...

 

molly

Lenke til kommentar

Sånn som det er nå slurper iaff uploads opp altfor mye båndbredde i DC++ (har nå Telenor ADSL 704/128), så jeg har nesten måtte gi opp å bruke det og gått over til KaZaA. De fleste huber tvinger deg jo til å ha et visst antall slots åpne og når et par stykker laster ned fra meg kverker det jo linja. Selv om de bare får 10-12k på deling eller så levner det nesten ingenting på download. Hadde håpet å kunne løse dette problemet med Avidi, men det høres jo dårlig ut...

Lenke til kommentar

@ fustrert, hvor i bodø bor du?

 

Har ikke problemer med å uploade å downloade på samme tid, dl'n faller kanskje littegrann, men ikke mye.

Når det gjelder stabilitet tror jeg det er veldig forskjellig, min linje faller ut HELE tiden nå, mens en kompis av meg har 0 nedetid :evil:

Har ringt flere ganger til avidi, men intet skjer! :cry:

Lenke til kommentar

Jeg hadde avidi i ett par år før jeg innså at dette var langt fra optimalt, vel jeg innså det mye tidligere, men latskap m.fl. karrakterbrister forhindret meg fra å bytte; i dag har jeg NGT Delta og er veldig fornøyd med det. Styr for all del unna Avidi, sinnsyk dårlig upload samt at kontrakten er langt mer restriktiv hva bruken angår, enn andre tilbydere:

 

(fra http://www.avidi.no/pdf/tilleggsvilkaar.pdf )

 

(...)

Online via kabel skal ikke benyttes

til å drive egne servertjenester - herunder, men ikke

begrenset til; web, ftp, e-post, nntp, dhcp, eller

proxyserver.

(...)

 

Det er mulig at dette ikke er viktig for deg, men det er åpenbart at dette er en kraftig innskrenkning av abbonementet, som (etter min mening) bør vektlegges kraftig.

 

Styr unna Avidi.

Lenke til kommentar
Headshot"]@ fustrert, hvor i bodø bor du?

 

Har ikke problemer med å uploade å downloade på samme tid, dl'n faller kanskje littegrann, men ikke mye.

Når det gjelder stabilitet tror jeg det er veldig forskjellig, min linje faller ut HELE tiden nå, mens en kompis av meg har 0 nedetid  :evil:  

Har ringt flere ganger til avidi, men intet skjer!  :cry:

 

Hadde store problemer med avidi før, men dro og byttet kabelmodemet mitt, og siden det har det fungert helt utmerket. Har ikke hatt nedetid på flere måneder nå.

Billig er det også, 347,- i mnd.

Avidi er såvidt jeg vet half-duplex, men merker ikke så mye til det.

Upload-hastighet er ikke allverden, jeg skal i teorien ha 260 (gammel alfanett-kunde), men har i praksis nærmere 128.

 

 

Vil så absolutt anbefale avidi, men hør med folk rundt der du bor, da jeg tror forskjellene er store rundt omkring i landet.

 

Guru3D: Sjekk om du har ny eller gammel strømforsyning, det var den som sviktet i mitt tilfelle.

Lenke til kommentar

Coresma og Com21 har to forskjellige strømforsyvninger og har ikke noe med hverandre å gjøre... Har visst vært en "produskjonsfeil" på tidligere Com21 modem....

 

Men Com21 modem blir historie... Alle disse blir byttet ut iløpet av Mai og Juni.

Så da har dere noe å glede dere til :yes:

Lenke til kommentar

Jeg er veldig fornøyd med min internettleverandør Telenor Avidi.

Jeg bor i Trondheim (Lerkendal hostname), og JEG har ikke hatt problemer siden de oppgraderte infrastrukturen tidligere i år.

Merker lite til at upload blir dårligere når jeg downer, nettet er stabilt og jeg ligger ALLTID over hastigheten jeg betaler for.

Når det gjelder begrensninger i hva du kan bruke linja til ( http, ftp ol.) er dette noe Avidi bryr seg lite om i praksis. Jeg har blitt fortalt at de kun reagerer hvis du maxer uploaden over lengre tid (Kazza, DC ol.) Aldri fått klage på mine servere.

 

Men hvis du bor nært meg, kan du velge noe annet. Jeg vil ha færrest mulig folk på noden min :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...