Gå til innhold

Fremtiden til Nikons AF-D?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg tror at avløseren til D90 (neste eller den deretter) kommer uten fokusmotor. Forutsetningen er at det kommer et par AFS fastobjektiv. f.eks. 85 1,8 og noe litt under 35. Da tror jeg AFS-linja er komplett for en typisk D90-kunde.

 

For x00 går det nok noen flere oppgraderinger.

 

Men D300's etterfølgere burde være trygge? Særlig på bruktmarkedet har jeg merket meg mye AF-D-snask.

Lenke til kommentar
Jeg tror at avløseren til D90 (neste eller den deretter) kommer uten fokusmotor. Forutsetningen er at det kommer et par AFS fastobjektiv. f.eks. 85 1,8 og noe litt under 35. Da tror jeg AFS-linja er komplett for en typisk D90-kunde.

 

For x00 går det nok noen flere oppgraderinger.

 

Men D300's etterfølgere burde være trygge? Særlig på bruktmarkedet har jeg merket meg mye AF-D-snask.

 

Jeg tror (og understreker TROR) at D400 kommer med motor. Sannsynligvis også D500, men deretter er jeg mere usikker. Kommer an på i hvilken grad AF-D objektivene blir oppgradert. Husk at Nikon tjener ikke noe på at du kjøper på bruktmarkedet.

 

Den som har lever får se.

Lenke til kommentar

Det er verdt å huske på at Nikon definerer Dx00-serien som "proffe" (uten at man dermed skal forstå dem dithen at de tror kameraene tjener sine egne penger...) og de har hittil hatt samme grad av bakoverkompatibilitet som Dx-husene.

 

Det tror jeg de kommer til å fortsette med i lang tid, så AF/AF-D-støtten forsvinner nok ikke med det første.

 

Edit: Hva gjelder D90'ens etterfølger, så begynner det nok å nærme seg at Nikon er klare for å droppe AF/AF-D-støtte der, men jeg tenker det bør gå omtrent et tiår fra siste AF-D-lansering før det faktisk skjer (jeg har ikke helt oversikten over når siste var...?)

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Leste nettopp at Nikon har produsert 50 millioner objektiver med F-fatning på 50 år. Jeg vil ikke bruke energi på å finne ut hvor mange av disse som er AF-D objektiver, men jeg tror jeg kan tillate meg å kalle Nikons utviklere fullstendig sprø hvis de plutselig skulle kutte ut autofokusmotoren på proffe/semiproffe kamerahus.

 

De som kjøper slike hus har nok ingen problemer med at prisen blir noen hundrelapper høyere på grunn av denne autofokusmotoren. Det er adskillig værre at all gromoptikken i AF-D klassen ikke skulle få autofokus i fremtiden.

Lenke til kommentar
Og på kamera til og med F4 (og F5 modifisert).
Dessuten skal de i så og si alle tilfeller kunne modifiseres til å passe alle hus med en liten omgang med Dremel... Jeg garanterer ikke at det faktisk gjelder _alle_, men jeg har ikke hørt om Nikon F-objektiver som ikke lar seg modifisere ennå (dog ikke alle som er modifisert eller forsøkt modifisert heller).
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...