Gå til innhold

Studieteknikk - prioritere/gradere pensum?


zeeero

Anbefalte innlegg

Startet på studier ved et universitet denne høsten, og med en liten sønn på noen måneder har det vist seg å bli veldig krevende. Jeg har ikke mer enn 8 timer til disposisjon hver dag, siden jeg også må ha noe tid hjemme.

 

Har heldigvis lest litt om leseteknikker som jeg tror jeg kan få bruk for. Jeg lærer absolutt best gjennom reflekterende lesing (lage tankekart, skrive tekster etc.). Til nå har det vært helt umulig på grunn av dårlig tid.

 

I starten av skoleåret spurte en medstudent hvorvidt alt pensum var like relevant. Svare professoren gav var "er du ikke interessert i å lese har du kommet feil". Forstår forsåvidt dette, men jeg er fortsatt i en litt låst situasjon.

 

Har heldigvis lært meg å sette opp arbeidsplaner, så nå vet jeg hva jeg skal gjøre når. Spørsmålet er hvordan jeg skal prioritere/gradere pensum? Skal jeg få tid til reflekterende lesing, må jeg skumlese andre tekster.

 

Hvordan bestemmer jeg hva som skal skumleses og leses reflekterende? Bør jeg skumlese alt pensum før forelesning, for så etter forelesningen å lese reflektert det som ble gjennomgått?

 

Hva slags lesestrategier har dere benyttet i høyere utdanning? Takker for råd/tips :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Teknikken er like variert som antall mennesker. Det blir litt prøve og feiling.

Dog alt baserer seg på disiplin. Og ønsket om å lære.

 

Det jeg gjorde var å lese jevnt og trutt. Ikke alltid at man rakk over alt, men at man satte av litt tid hver dag slik at man gikk igjennom stoffet. Dermed fikk man litt tid til å praktisere det man hadde hørt og lest. Så f.eks i mattefag må man gjøre oppgaver jevnt og trutt. Og gjør man dette så får man en helt ok karakter. Skal man ha bedre må man legge mer innsats selvsagt.

 

Du har 8 timer til rådighet.

Noe av dette går da til forelesning.

Si da at du har i snitt 2-3 timer pr dag til rådighet som du selv disponerer.

2 timer hver dag med egeninnsats gjør underverker.

Det å prioritere forskjellige deler kommer etterhvert når man blir kjent med stoffet. Noe er vitalt, andre ting er mindre vitalt.

 

Når det gjelder rene lesefag pleide jeg å skrive stikkord når jeg leste. Etter endt lesing gikk jeg gjennom stikkordene og de skulle da gi mening slik at hovedlinjene skulle kunne gjøres forståelig kun med stikkordene. Om det fungerer for andre er en annen sak:)

 

Lykke til, og husk at jevn lesing er bedre enn stormlesing når eksamen nærmer seg. Lært av bitter erfaring :thumbup:

Lenke til kommentar

Takk for utfyllende svar Luftbor! Skal ta det med meg i den videre planleggingen :)

 

Hva du studerer har veldig mye å si for hvordan du burde lære pensum. Hadde kanskje vært lurt å informere hvilket fagområdet du studerer.

Studerer statsvitenskap, så er for det meste "lesefag". Det vil likevel ikke si "puggefag", da forståelse er meget vesentlig.

Lenke til kommentar

Google søk

 

Selv kan jeg anbefale såkalte "Flashcards" der dette er anvendbart. Finnes mange fine programmer til PC/Mobil/Pda, som kan gjøre deg utrolig effektiv med tanke på når/hvor du får øvd da alt du trenger for å presse inn litt øving er et halvt minutts ledig tid. (Superbra for "puggefag," men ikke ubrukelig for "forståelsesfag" heller!)

 

Litt off-topic: Hva er det egentlig statsvitenskap går ut på? : p

Lenke til kommentar

Etter å ha lest litt om studieteknikk/leseteknikk/planlegging og fått praktisert dette litt, føler jeg at jeg fortsatt trenger litt hjelp. Først en beskrivelse av min studiesituasjon:

 

- Startet denne høsten på statsvitenskap

- Planlegger å fortsette på master etter endt bachelor

- Er småbarnsfar

- Har "sovet" meg gjennom videregående med gode resultater, og må nå lære meg å jobbe ordentlig med studiene

- Henger nå etter hva lesingen angår på grunn av dårlige rutiner (se punktet over)

- Har nå lest en del om studieteknikk/leseteknikk/planlegging, og føler jeg er klar for å mestre kommende pensum

- Har aldri vært fysisk aktiv, men ønsker å gjøre noe med det (både for det psykiske, fysiske og læringsmessige)

 

Trenger litt hjelp til å finne ut av følgende: Bør jeg skumlese alt som skulle vært lest til nå, eller bør jeg benytte reflekterende lesing for det jeg tror er mest sentralt/repetere grundig forelesningsnotater/presentasjoner? Skal jeg ta igjen alt det tapte er jeg nødt til å skumlese tidligere pensum. Noe annet har jeg ikke tid til. Hvorvidt jeg får til en daglig treningsøkt eller ikke er også avhengig av problemstillingen over.

 

Selv kan jeg anbefale såkalte "Flashcards" der dette er anvendbart.

Takk for tips! Skal ta en titt :)

 

Litt off-topic: Hva er det egentlig statsvitenskap går ut på? : p

Statsvitenskap = studiet av makt (vil mange si). Det engelske ordet for statsvitenskap er "political science", som er mye mer dekkende. Les mer på Wikipedia :)

Lenke til kommentar

Foreslår at du kjøper/låner en bok som heter noe slikt som Memo-håndboka av Oddbjørn By. Grei innføring i en veldig effektiv memoreringsteknikk. Ikke at det å pugge er alt – men det er usannsynlig mye lettere å forstå sammenhenger hvis du først kan underliggende fakta.

 

Ellers: repetisjoner har vært en nøkkel for meg. Prøv å være gjennom stoff før forelesning – i alle fall ha skummet over det. Så går du på forelesning og tar notater. En dag eller to etter forelesning går du gjennom notatene. Om du da i tillegg leser den relaterte pensumlitteraturen får du fire repetisjoner – før eksamensperioden begynner. Da er det grenser for hvor ille det kan gå.

 

Neppe noe stort problem at du ikke har gjort stort til nå. Om du har vært opptatt med å være en god far har sikkert resten av kullet halvsovet i bakrus på forelesningene og tilbragt resten av tiden på kaffebarer. :) Ikke helt alvorlig – men det er utrolig hva du kan få tatt igjen om du går inn for det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...