Gå til innhold

Nybygd boks slår seg av rett etter powerup- Hjelp!


Anbefalte innlegg

Hey all,

 

har nettopp bygd en ny boks til en bekjent. Specs:

 

XP 2400

512 mb Apacer PC2700,

Chieftek Dragon 340W-kabinett

Microstar K7N2G-L hovedkort (nForce2 chipset)

(Harddisk og cd-r spiller er gjenbrukt fra gammel maskin.

Ikke eget grafikk-kort, bruker det integrerte på nForce-brikkesettet.)

 

Når jeg slår på boksen får cpu-vifta såvidt startet, før hele maskinen går ned igjen. Får ikke noe ut på skjerm, så jeg satte inn en D-bracket for å feilsøke. Iflg den kommer maskinen seg gjennom test for cpu, chipset init, minne-deteksjon og init av IDE-kontrolleren. Sistnevnte er siste hendelse registrert på bracket'en før maskinen slår seg av igjen.

 

Det som er merksnodig er at jeg har forsøkt både med og uten hd og cd-r spiller i IDE-kanalene, med samme resultat. Har også forsøkt å starte opp uten minne, for å se hva som skjer- da oppgir faktisk D-bracket'en samme resultat, dvs kommer til IDE-testen. Har imidlertid testet at minnet fungerer i en annen maskin. Har også testet cpu i annen boks så jeg vet at prosessoren er kurant.

 

Har noen hatt lignende problemer, evt spesielt med dette hovedkortet?? Setter *stor* pris på respons- står bom fast nå! :o

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
prøv å sjekk at cpu får skikkelig kontakt med cpu og at viften går rundt. Ta og fjern kabinettdøren og ta ut kabinettvifter. Bruker du mist silent twin?

 

Vifte er dobbelsjekket, hvis jeg starter uten cpu henger bare boksen på cpu-testen istedet for å slå seg av. Tatt vekk kabinettdør, ingen kabinettvifter gående. Normal romtemp, kjører med Igloo Silent Breeze (som altså får startet opp før boksen går ned igjen.)

Lenke til kommentar

Har kranglet en god del med et slikt kort selv, K7N2G-ILSR, riktignok, men det skulle vel være stort sett det samme.

 

LES FORUMENE på MSIs hjemmesider! Det hjalp meg!

 

Det viser seg nemlig at dette kortet er meget sært på minne, spesielt ved bruk av den integrerte GPU'en. Hadde noen av de samme symptomene som deg, men klarte noen ganger å få maskina til å gå, for så å kræsje/starte på nytt fra Windows.

Ikke før jeg satt inn TO minnebrikker, ble problemet borte! Prøv det, og se om det hjelper.

 

men som sagt, les forumene på MSI, der er det garantert noen som har/har hatt samme problem som deg.

Lenke til kommentar
Sikker på at du ikke her knust kjernen? Var du litt hardhendt når du satt på vifta? Det er nettopp slik amskinen oppfører seg hvis cpuen er ødelagt.  :roll:

 

Niks, jeg vet at cpu er intakt. Knust kjerne var første ide jeg fikk, sende inn cpu'en til psdata. De testet den og fant at den fungerte. Så det er ikke cpu.

 

Har imidlertid gjort en del søk på MSI-seksjonen av http://www.nforcershq.com/forum, og det ser ut som nforce2-kortene til MSI er SVÆRT kilne på minne; merke, konfigurasjon av brikker mm har skapt masse problemer for folk.

 

Blah. Skulle researchet bedre før jeg bestilte det hovedkortet istedet for Asus. :-(

Lenke til kommentar

Dette minner stygt om overopphetet cpu. Tar ikke mer enn et par sekunder med AMD'er om kjøling ikke er 100%. Er ikke sikkert tempen utenpå rekker å bli så høy at det kan måles allikevel.

 

Min erfaring er riktignok med en Duron, XP skal ha vesentlig bedre håndtering av temperatur.

 

Om ikke endret minnekonfig hjelper så få en med erfaring på området til å remontere vifta og prøv igjen. To reparatører er bedre enn ingen reparatører ...

 

PP :-)

Lenke til kommentar
Dette minner stygt om overopphetet cpu. Tar ikke mer enn et par sekunder med AMD'er om kjøling ikke er 100%. Er ikke sikkert tempen utenpå rekker å bli så høy at det kan måles allikevel.

 

Min erfaring er riktignok med en Duron, XP skal ha vesentlig bedre håndtering av temperatur.

 

Om ikke endret minnekonfig hjelper så få en med erfaring på området til å remontere vifta og prøv igjen. To reparatører er bedre enn ingen reparatører ...

 

PP :-)

 

Tja. Kjøleren er montert forsvarlig, med bruk av goop og så videre. Dette er AMD-boks #3 jeg bygger, så jeg har noenlunde kontroll på det området; jeg tror ikke problemet ligger i cpukjøler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...