Gå til innhold

Surroundanlegg m/ HDMI inn


Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk etter et nytt surroundanlegg da min fine Samsung TV ikke støtter passthrough av surroundlyd gjennom optisk til mitt eksisterende surroundanlegg. Dette fører til at bla. min HTPC, som uheldigvis ikke har optisk ut, ikke får spilt av surround lyd. Jeg er derfor på utkikk etter en surroundpakke (5.1), som har HDMI inn (en eller to), og som er nogenlunde billig. (Maks 5-6.000 helst) Jeg har Pioneer sitt anlegg lagd til Xbox 360 fra før, som sier at jeg ikke akkuratt er kjempekresen på lyd iallefall

 

Helst vil jeg ha et anlegg med satelitter og en sub. Ser for meg at et 5.0 oppsett med bass i høytalerne kommer til å føre til mer bass enn med en enkelt sub. Subben kommer forøvrig mest sannsynligvis til å stå på laveste volum slik som den jeg har i dag, da jeg har ei koselig gammal dame på 82 boende under meg, som jeg helst ikke vil gi hjerteinfarkt når jeg setter meg ned for å se en god actionfilm

 

Noen som har noen gode tips, eller har jeg for store krav?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noe som Leomdog foreslo var ikke dumt! Men vet ikke om noen av dem duger, selv om forsterkerne har HDMI-inngang er er det ikke sikkert de klarer å ta opp lyd gjennom disse (er bare videoswitcher). Da er man noen tusen fattigere og like langt! Dette er noe man finner bare på noen av de billigste forsterkerne og er på vei ut. Mener at det finnes surroundforsterkere på markedet i denne prisklassen som kan dette.

Lenke til kommentar
Hva med denne? http://www2.netonnet.no/art/lyd-og-musikk/...8124158,4317%29

 

Den er 7.1, så det går sikkert an å flytte effekten fra de 2 ubrukte utgangene til fronthøyttalerene. Pleier å gi kraftigere lyd, så ikke sikkert du savner subben

 

Faktisk sett litt på den, er jo ikke en ulempe at forsterkeren støtter HD lydformatene heller. Virker som en ålreit pakke iallefall.

Lenke til kommentar

Tja den der så jo helt ok ut, tviler på at den kan levere påstått watt da, men leter faktisk etter en reciever med hdmi-passthrough selv, og denne støtter 1080p. Merket at flere av de billige onkyo-recieverne som er på tilbud nå kun støtter 1080i (iallefall de på netshop).

 

Men hvordan er denne i bruk? Noen som har prøvd den?

Endret av VinterUlv
Lenke til kommentar
Tja den der så jo helt ok ut, tviler på at den kan levere påstått watt da

 

I denne prisklassen får man ikke noen monsterfosterker... Det går an å kjøpe en billig surroundforsterker som har 5.1/7.1 pre out, så man kan koble på effektforsterker for mer effekt senere. Men jeg titta på netshop og man må opp i 6750 kr en Onkyo-modell som har dette. Dessuten så oppgir de watten i 6ohm, ikke 8ohm som andre, så effekten er ganske oppskrytt. Men mange av de billige Onkyo-modellene har fått skryt i hifi-blader.

 

Regner med det kommer noe bra før-julstilbud og noe enda bedre etter-julstilbud på brunevarer :p

Lenke til kommentar

Yamaha-RX-V765 har 7.1 pre out. koster 5990,-

Yamaha-RX-V465 har ikke pre out. Koster 2995,- på elkjøp (dagstilbud 1 oktober)

 

Har selv Yamaha og kan anbefale det. 465'en ser ut til å passe til budsjettet ditt med f.eks det proson settet som ble annbefalt lengre oppe. Forsterkeren har sine begrensninger i effekt og kan ikke bygges ut med effekt forsterkere, men det kan heller ingen andre i denne prisklassen (som jeg vet om). Til den prisen vil jeg si det er "løp og kjøp".

Lenke til kommentar
Litt irriterende at det ikke er pre out for presence-kanalene på Yamaha-forsterkerne, slik man kunne hatt 7.1 + 2 presence med en billig effektforsterker. Man må opp i Z11 for dette og den er jo ikke direkte billig....

Kan du ikke bruke reciveren til dette da? vet ikke om det er likt på denne, men på min RX-V861 er det totalt 9 høyttaler-tilkoblinger. 1 til center, 2 til front, 2 til surround, 2 til surround back og 2 til precence.

 

Ps. Er ikke sikker at jeg forstod helt hva du mente. :hmm:

Lenke til kommentar
Litt irriterende at det ikke er pre out for presence-kanalene på Yamaha-forsterkerne, slik man kunne hatt 7.1 + 2 presence med en billig effektforsterker. Man må opp i Z11 for dette og den er jo ikke direkte billig....

Kan du ikke bruke reciveren til dette da? vet ikke om det er likt på denne, men på min RX-V861 er det totalt 9 høyttaler-tilkoblinger. 1 til center, 2 til front, 2 til surround, 2 til surround back og 2 til precence.

 

Ps. Er ikke sikker at jeg forstod helt hva du mente. :hmm:

 

 

Det er sant det er 9 høyttalerkoblinger på disse forsterkerne, men bare 7 forsterkere. Man kan henge opp 9 høyttalere på veggen, men man må velge mellom lyd i surround back eller presence i menyen på forsterkeren. Det går heller ikke an å koble surround back til en effektforsterker og bruke de interne kreftene på presence-kanalene. Sikkert pga at regnekraften i DSP-prosessoren er begrenset på dette nivået....?

 

Om noen år finnes det sikkert 21.4 surroundforsterkere hehe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...