Gå til innhold

Å installere OS på minnepenn eller flash-kort


wawa

Anbefalte innlegg

Altså, jeg håper det er noen her på forumet som har peiling på dette.

 

Er det mulig/enkelt/smart å installere OSet sitt på en ekstern minnepenn?

Er ikke en minnebrikke mer robust (og dermed mindre sårbar for crash) enn en hard-disk? Ville ikke det i så fall være en fordel?

 

Når jeg først er inne på tanken, lurer jeg så på om det da også er mulig å installere et OS på et SD-kort eller et SDHC-kort? Hvilke av disse mulighetene er i så fall best? Er SDHC-kort raskere enn usb-minnepenner?

 

Og så en ting jeg lurer på: Er det lett/mulig å installere å kjøre Mac OS (Snowleopard f.eks) fra en PC med dual core Intel-prosessor?

 

Lurer på om jeg bør lage flere partisjoner på C-disken i tilfelle jeg vil installere flere operativsystemer i fremtiden...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selvfølgelig går det an å installere på minnepenn. Men de er generelt treigere enn vanlig HDD. Og de lever ikke like lenge under konstant bruk.

USBpenn og minnekort er ca like raskt. Men spørs hvor mye penger du bruker. Gode minnepenner får du i 30/20, ,mens vanlige minnekort er 6/1,5 (eller noe sånt).

 

Det går an å installere Mac på vanlige PCer, men det er en gråsone om det faktisk er lov.

Lenke til kommentar

Jeg har kjørt Windows XP fra et SDHC kort på 4gb i en uke nå. Så langt er alt helt topp. Jeg bruker en IDE > SDHC adapter fra dealextreme og et class6 SDHC kort fra Kingston. Pagefile har jeg allokert vekk fra kortet for å begrense antall skrivesykluser.

 

Det er litt tiltak å få installert Windows XP på et SD-minnekort fordi NTLDR søker etter flyttbare medier og nekter å starte opp fra kortet. Det gjør at man aldri får startet installasjonen. Men man kan omgå dette med å bruke en annen bootloader, selv bruker jeg GRUB. Her er en guide som forteller deg hvordan du kan gå frem for å installere XP på et SD-kort.

Endret av fargoth
Lenke til kommentar
Selvfølgelig går det an å installere på minnepenn. Men de er generelt treigere enn vanlig HDD. Og de lever ikke like lenge under konstant bruk.

USBpenn og minnekort er ca like raskt. Men spørs hvor mye penger du bruker. Gode minnepenner får du i 30/20, ,mens vanlige minnekort er 6/1,5 (eller noe sånt).

 

Hva menes med 30/20 og 6/1,5? Hva er bra?

 

Edit: Hmm, hva med e-sata? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=425740

 

Hvorfor har ingen av dere foreslått dette? (assuming at det ikke er tulleprosjekt)

Endret av wawa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...