Gå til innhold

0,63x vidvinkel på Nikon 4300 bilder (kommentar?)


Anbefalte innlegg

Har tatt noen bilder med 0,63x vidvinkel adapteren til Nikon. Og jeg synes bildene blir like gode som uten adapteren.

 

Testbilder her.

 

Kom gjerne med kommentarer og eventuell kritik. Skulle tatt fler bilder, men litt usikker på hva jeg skal velge som motiv. Hvis noen har tips til gode "testmotiv" så kan jo ta en liten luftetur fra eksamenslesevegringen og ta noen fler bilder.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanskelig å vurdere kvaliteten på en vidvinkel ut fra disse bildene.

 

Ta bildeer av en mursteinsbygning hvor du får steiner med i hvert av hjørnene i bildet, så får du se om du har samme skarphet som midt på bildet.

 

Så vidt jeg vet er alle vidvinkeladapterne til Nikon av god kvalitet. En noe svak vv er WC-E24, for den gir endel tønnefortegning. (Barrel Distortion)

Men det lar seg rette opp i den nye Paint Shop Pro 8, og i PShop med Plugin.

Lenke til kommentar

Har oppdatert bildesiden med en del fler bilder. Se her.

 

Tatt ganske sent, så har blitt rimelig høy lukkertid på alle sammen. Bruker en liten trefot for å sette kamera stabilt fra meg (se de to siste bildene for trefoten). Har noen bilder av en murvegg, så burde være mulig å se kvalitet. Også en liten detalj om hva som skjer hvis man får lyst til å bruke blits. Diskuterer gjerne rundt kvalitet, tips, osv...

 

Har også lekt litt med photoshop levels og neatimage på bildene av motorsykkelen. Kunne nok brukt litt mer tid, men senga lokker litt den også.

 

Prøvde å ta bilder av biler i bevegelse, der jeg prøvde å få bilen skarp, og bakgrunnen "difus"/"fartsstriper", det var ikke lett! Begynte på 1s lukkertid, men justerte meg fort ned til 1/8s, selv da var det "umulig". Tok kamera helt inntil kroppen, og prøvde å vri overkroppen i bilens fart, men jeg glapp alltid litt. Noen tips her?

Lenke til kommentar
Prøvde å ta bilder av biler i bevegelse, der jeg prøvde å få bilen skarp, og bakgrunnen "difus"/"fartsstriper", det var ikke lett! Begynte på 1s lukkertid, men justerte meg fort ned til 1/8s, selv da var det "umulig". Tok kamera helt inntil kroppen, og prøvde å vri overkroppen i bilens fart, men jeg glapp alltid litt. Noen tips her?

 

Det viktigaste er å bruka ei lang, jamn rørsle. Følg bilen med kameraet ei stund før du trykkjer på utløysaren og etter at biletet er teke. Du kan nok dessutan gå heilt ned mot 1/30 s, litt avhengig av fart, lysforhold og kor stor effekt du ønskjer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...