Gå til innhold

Anbefalinger på gode stativer


Anbefalte innlegg

Hei, er på jakt etter et nytt stativ. Har et stativ i dag, men det er en billig versjon og jeg er på jakt etter noe mer solid.

 

Tipper at det ikke finnes et som dekker alle mine behov, men er i hovedsak interessert i et allround stativ i første omgang. Det bør kunne brukes til zoom foto, macro og helst også være mulig å ta med på tur så det bør være i karbon.

 

Er også litt usikker på hvordan karbon stativer takler vind når du bruker tungt og stort utstyr så jeg lurer på om et lett stativ ikke er kompatibelt med litt vind?

 

Takker for tips og lenker. Ser at Scott Kelby anbefaler karbon versjonene fra Gitzo, men er det noe litt rimeligere av alternativer som gir lignende kvalitet? F.eks. er det noe å se etter på bruktmarkedet i Norge?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finnes rimeligere alternativ ,feks manfrotto, benro osv.

 

http://www.fotovideo.no/aspx/produkter.asp...g3txt=Manfrotto

 

Om du velger et lett stativ så kan du løse vindproblemet med å henge sekken eller noe annet under stativet, en rekke modeller har faktisk krok for dette .

 

Om du ser på bildet av dette Benrostativet vil du se at det er en krok midt under som sekken kan henge på.

 

benro_karbon_stativ_c_058_n6_381301967_0.jpg

Lenke til kommentar
Finnes rimeligere alternativ ,feks manfrotto, benro osv.

 

http://www.fotovideo.no/aspx/produkter.asp...g3txt=Manfrotto

 

Om du velger et lett stativ så kan du løse vindproblemet med å henge sekken eller noe annet under stativet, en rekke modeller har faktisk krok for dette .

 

Om du ser på bildet av dette Benrostativet vil du se at det er en krok midt under som sekken kan henge på.

 

benro_karbon_stativ_c_058_n6_381301967_0.jpg

 

men den du gav link til, er den absolutt å anbefale?

Endret av johnny87
Lenke til kommentar
Linken var til en side med mange manfrottostativer, jeg bruker det merket selv og er godt fornøyd.

Tror du blir fornøyd med de fleste merker,det er vel bare å studere de forskjellige stativene innenfor akseptabel prisramme og velge ett.

 

ok, skulle gjerne hatt med sånn krok som du sa, vil gjerne ha den på en evt sekk eg skal kjøpe, må du se det på bilde av produktet eller skal det stå i beskrivelsen?

Lenke til kommentar

Hei, ser etter stativ jeg også... Bruksområdet mitt er naturbilder(Landskap, macro o.l) og ser altså da etter et stativ som jeg kan legge ned i "macro" modus, og en som tåler nok til at jeg kan ta stativet med ut i elven om det trengs ;) Noen tips? Vil helst havne under 2000kr, men kan gå opp i høyere prisklasse hvis prisen kan forsvares

Lenke til kommentar
Tåler du vekten så er Manfrotto 055xprob et godt stativ. Har dette selv med et 488rc4 kulehode og ett 808rc4 treveishode.

 

Skulle dog gjerne hatt det litt lettere når jeg skal gå å bære på det en hel dag.

Det er et godt stativ, men som du sier så blir det veldig tungt hvis du har en del utstyr. Hvertfall hvis du skal drasse på det en hel dag. Hvis jeg pakket sekken med nesten av alt av utstyr og stativ, ble det godt over 10kg, og det er ikke noe du har lyst til å dra på!

 

Med et såpass tungt stativ blir det fort til at du lar det ligge hjemme eller i bilen. Da er det bedre å finne et lett og godt stativ med feks en krok, som Snekker'n sa.

 

Det lureste er å dra til en fotobutikk og kjenne på de forskjellige. Gjerne feste stativet på en sekk og kjenne hvordan det føles også. :)

Lenke til kommentar

Min anbefaling til turstativ:

Velbon Sherpa Pro CF-535, lett og stødig karbonstativ,

det følger med krok og pose for å henge vekt under hvis det skulle være ønskelig,

kan felle ut beina slik at man kommer lavt for macro,

har "flip-locks" istedet for "twist-locks" (dette er en smakssak hva man foretrekker),

etter min oppfatning høy kvalitet og ikke dyrt i det hele tatt sammenlignet med andre alternativer.

Sjekk prisguiden for leverandører og pris.

Det finnes også større modeller i samme serie, mer stødige og noe tyngre.

 

Stativhode: Benro KJ-0 eller KJ-1 eller tilsvarende. Kan fåes ganske rimelig på ebay (spesielt hvis man er heldig og slipper gjennom tollen uten moms).

Endret av jxxxixxx
Lenke til kommentar
Hei, ser etter stativ jeg også... Bruksområdet mitt er naturbilder(Landskap, macro o.l) og ser altså da etter et stativ som jeg kan legge ned i "macro" modus, og en som tåler nok til at jeg kan ta stativet med ut i elven om det trengs ;) Noen tips? Vil helst havne under 2000kr, men kan gå opp i høyere prisklasse hvis prisen kan forsvares

 

Jeg er i samme situasjon og har sett endel på Vanguard Stativkit Alta PRO 263 AT med kulled SBH-100. Jeg har også sett at Vanguard Alta Pro serien har fått TIPA Awards 2009 - Best Accessory

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...