Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Merkelig hakking ved bremsing under 40 km/t - BMW 520 IA 1997 - EDIT: OG NÅ TROR JEG TOPPAKNINGA HAR RYKI!


Oldsk00l

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei! Jeg har en BMW 520IA fra 1997, som ikke er helt kompis om dagen.

 

Det er 2 ting som er merkelig:

 

1. Ved nedbremsing er det en voldsom, hakkende skraping. Dette opptrer KUN før hastigheten har nådd 40 km/t første gang. Når hastigheten er over 40 km/t, begynner 2 varselslamper å lyse; ABS-lampa og en trekant med utropstegn inni og en pil rundt (se bilde). Ved nedbremsing under 40 km/t etter at hastigheten har vært oppe på 40, er det ingen hakking, bare nydelig, silkeaktig bremsekos. Varselslampene lyser helt til tenninga blir skrudd av igjen, uavhengig av hastighet eller annet.

 

2. Når jeg aksellererer til hastigheter over 60 km/t, gidder ikke automatgiret å slå inn for å gire ned. Jeg må slå over til steptronic'en og gire ned manuelt.

 

Disse to tinga opptrådte ganske samtidig, og jeg tror kanskje det kan ha sammenheng med at jeg ved en feiltagelse kom til å trykke på ASC-knappen en tidlig morgen hvor jeg skulle ha på setevarme (blingsa litt på knappene). Før dette var det ikke noe tull med hakkeskraping, varselslamper eller girnekt.

 

Har lyst til å prøve å gjøre noe med det sjøl, men har en mistanke om at en diagnosescanner (eller hva det heter) og litt kyndige BMW-fingre er løsningen.

 

Noen som har forslag til hva det kan være?

post-200028-1252322243_thumb.jpg

Endret av bmw520i
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Litt off topic, men jøss, har ikke du integrert diagnosesystem? Kan vel kalle det kjørecomputer x 100 :p.

 

Og on topic; Kjør diagnose på verkstedet, tviler ikke på at følerne gir feilmeldinger.

Skrevet
Litt off topic, men jøss, har ikke du integrert diagnosesystem? Kan vel kalle det kjørecomputer x 100 :p.

 

Og on topic; Kjør diagnose på verkstedet, tviler ikke på at følerne gir feilmeldinger.

 

Takk for svar.

 

I forhold til det du sier om diagnosesystem: Hvis du tenker på varselslampene som kommer opp, så synes ikke jeg de sier noe spot on i forhold til hva som er det reelle problemet. Tenkte kanskje en diagnosescanner (noe sånt som denne) kunne gi en mer spesifik indikasjon på hva som er feilen. Men den gir vel kanskje samme svar som varselslampene.

Skrevet (endret)

Den trekanten med pil rundt er vel ESP om jeg ikke tar veldig feil..? Hakkingen er vel ABSen som feiltrigger. ESP og ABS er samme system, og deler på mye av funksjonalitet og sensorer. Girkassen, speedometer, osv. og annet som trenger verdien for hastigheten til bilen henter dette fra ABSen.

 

Ved nedbremsing under 40 km/t etter at hastigheten har vært oppe på 40, er det ingen hakking, bare nydelig, silkeaktig bremsekos.

Den delen kommer av at ABSen har deaktivert seg pga feil (derfor lyser varsellampen).

 

Å lete opp feil i disse systemene er ganske håpløst basert på bare en varsellampe. Du vil spare deg for uker med feilsøking ved å bare få lest ut hvilke feilkoder som oppstår.

Endret av gxi
Skrevet

Takk for utfyllende svar!

 

Å lete opp feil i disse systemene er ganske håpløst basert på bare en varsellampe. Du vil spare deg for uker med feilsøking ved å bare få lest ut hvilke feilkoder som oppstår.

Hvor detaljerte er diagnosescannerne man får på nettet (se link over)? Kan de f.eks. avgjøre om det er "hjernen" eller en sensor på ABS-systemet som er gåent?

 

Ganske vanlig slitasjefeil av sensorene til abs-en går etterhvert. Jeg har hvertfall skiftet mine 4..

Godt forslag! Kommer til å sjekke sensorene. Men tror du defekte sensorer ville sette hele systemet ut av spill, altså dette med sviktende automatgir over 60 km/t osv..?

 

Takk for hjelp så langt!

Skrevet
Takk for utfyllende svar!

 

Å lete opp feil i disse systemene er ganske håpløst basert på bare en varsellampe. Du vil spare deg for uker med feilsøking ved å bare få lest ut hvilke feilkoder som oppstår.

Hvor detaljerte er diagnosescannerne man får på nettet (se link over)? Kan de f.eks. avgjøre om det er "hjernen" eller en sensor på ABS-systemet som er gåent?

Ikke veldig detaljerte, men det kan si f.eks at det er sensor på høyre bakhjul eller lignende. Det avgjør ikke om feilen er i krasen sensoren går på, avstanden sensoren står til kransen, selve sensoren, ledningen mellom sensor og styreenhet eller noe i selve styreenheten som gjør at den ikke får kontakt med sensoren. Det gjør uansett at du slipper å feilsøke f.eks de 3 andre sensorene i første omgang.

Skrevet
Ikke veldig detaljerte, men det kan si f.eks at det er sensor på høyre bakhjul eller lignende. Det avgjør ikke om feilen er i krasen sensoren går på, avstanden sensoren står til kransen, selve sensoren, ledningen mellom sensor og styreenhet eller noe i selve styreenheten som gjør at den ikke får kontakt med sensoren. Det gjør uansett at du slipper å feilsøke f.eks de 3 andre sensorene i første omgang.

Ok, og når man har funnet ut hvilken av sensorene det er, kan man bruke multimeter e.l. til å måle motstand i sensorene for å peile seg inn på hvor feilen sitter (leste dette på et annet forum)? Siden siste post har jeg lest meg til at feil i sensor på venstre bakhjul vil føre til at speedometeret kobler ut, og da tenker jeg som så at hvis hjernen kobler ut, så tar også speedometer ++ kvelden. Plausibelt resonnement?

Skrevet

Hvis ABS-computeren var helt bortevekk ville du aldri sett noe til noe ABS-lampe, ESP-lampe, speedometer (evt. de ville lyst hele tiden, min bil har f.eks innprogrammert i instrumentpanelet at dersom disse lampene ikke blir lyst opp når tenninga slås på vil panelet selv lyse dem opp og la dem stå oppe konstant). Det kan også være at du hadde sett andre varsellamper siden motorstyringen kommuniserer med ABS-computeren. Du ville også aldri ha merket noe hakking på bremsepedalen. Det kan dog være delvis feil i den computeren, men det er ganske lite sansynlig. Jeg er rimelig sikker på at man med mindre noe tilsier noe annet kan feilsøkingen legges til selve sensorene og evt. kransen de står mot.

 

I teorien kan du måle sensorene. Du trenger da verdien som de normalt skal ha, så er det bare å måle om de er innenfor.

Skrevet

Dette er gull! Strålende. Tusen takk for god hjelp så langt! Til helga skal jeg få jekka skrapet skikkelig opp, og kikka litt på eventuelle synlige feil. Bestiller en scanner i dag, tenker den kommer over helga. Blir spennende å se hva slags respons den gir.

 

Bilde av skräbet:

 

post-200028-1252526156_thumb.jpg

Skrevet

Bad news: Jeg tror kanskje toppakninga har ryki på skrapet nå. Da vi stoppa for å fylle etter en times kjøretur på motorveien i går, oppdaget vi tilfeldigvis at det piplet ut minst en halv liter kjølervæske opp fra kjølevæskelokket. Jeg så dessverre ikke etter på det tidspunktet om temperaturmåleren var i det røde feltet, men regner med det. Etter at bilen hadde stått og kjølt seg ned en halvtime, kjørte vi de siste 2 km. hjem. Bilen ble ikke overopphetet på vei hjem (maksfart 40 km/t). Kjøreegenskapene virka heller ikke forandra.

 

I dag sjekket jeg vannstanden i beholderen hvor man fyller på kjølervæske og vann, og her mangla det ca. en halvliter. Jeg fylte på med 50/50 kjølervæske og vann, så vannstanden sto opp til "cold"-merket, og tok bilen ut på en aldri så liten test-kjøretur. Det gikk greit de første kilometerne, men da jeg skulle ha skrapet opp noen slake bakker, steg plutselig temperaturen fra midt mellom kald og varm, og opp i det faretruende røde feltet, og det veldig fort. Jeg skrudde av tenninga, og etter noen minutter var temperaturmåleren nede midt mellom kald og varm igjen. (En ting jeg undret meg over var at temperaturmåleren ikke forflyttet seg i jevnt tempo ned til midten, men litt i etapper.) Vannstanden i kjølervæskebeholderen var nå helt oppe ved lokket, selv etter 20 minutters "hvile". Jeg våget meg på å kjøre bilen hjem igjen, men når jeg kom til den slake bakken opp til huset vårt (ca. 200 meter lang), måtte jeg ta pauser ca. hver 50 meter på grunn av at temperaturmåleren steg til det røde feltet. Ved hver pause (ca. 3 minutter pr. gang) gikk temperaturmåleren ned til midten før jeg kjørte videre.

 

Høres dette ut som 1 stk. røket toppakning, eller kan det være annet? Hvilke kjennetegn bør jeg se etter?

Skrevet

Termostatfeil høres riktig ut. Samme skjedde med gamle 318'en, motoren blei KJAPT varm helt plutselig, men det var reima som var slitt. Sjekk for sikkerhets skyld ;).

 

Anbefaler deg igjen å ta bilen med på et BMW verksted og bare ta en diagnose. Er ikke stort mer enn 5-600 kroner. Glem det tullet du kan kjøpe på nettet, det hadde iallefall ikke jeg giddi hvis jeg hadde vært i samme tilfelle som deg :).

 

Ang. det diagnosesystemet jeg prata om, sjekk vedlegg. I min gamle 525 (92mod, E34) hadde jeg en liten skjerm der feil kom frem. Om jeg hadde for lite kjølevæske, spylervæske, om bremseklossene var gått osv. Sier ifra om sånne fine ting som det ;).

post-118488-1253626898_thumb.jpg

Skrevet

Hordan er tempen på tomgang?

 

Hvis den er stabilt "rett opp" på tomgang kjør opp en bakke/belast motoren og se hva som skjer. Stiger tempen er jeg 99% sikker på at skovlehjulet på vannpumpa har løsna. Sært problem, men typisk Bmw. Begynner den og koke sett den i fri. Det kjøler bedre enn og bare stoppe den. Pumpa klarer og sirkulere på tomgang.

 

Ellers er termostat og viskoskoblinga på vifta også kjente feil på bmw. Da bør feilen være at tempen er for lav eller at den koker på tomgang.

 

Det med bremsene og diskotek i instrumentet er sikkert en Abs føler som kødder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...