Gå til innhold

Hjelp til valg av papir ønskes.


Anbefalte innlegg

Emnet har sikkert vært opp før, men jeg har søkt og googlet uten å bli så veldig mye klokere - og derfor prøver jeg å få noen råd her.

Jeg har nylig begynt å snuse i den store og kompliserte verden som printingen er.

Nå er vi kommet godt igang, printeren og jeg. (jeg:50+, printeren:A3+)

Noen print er nå ganske vellykket, er innrammet og skal gis bort. Innramming er også et tema for seg, og selvlagede passepartout går nå fint og løfter bildet godt frem.

Foreløpig har jeg kun brukt Epson Premium glossy papir, latt "Elements" styre og kun brukt den medfølgende driveren. De fleste printene blir egentlig mye bedre enn jeg ville trodd.

De fleste bildene mine er landskap, og jeg liker godt litt panoramabeskjæring. Det betyr store problemer med å finne rammer som er relativt rimelige og som passer til slike utsnitt. På sikt skal jeg nok lage litt rammer selv, men tiden begrenser.

Derfor har jeg lyst til å prøve noen versjoner uten glass og ramme. Den foreløpige planen er å lime printet opp på enten en Kapa eller tynn MDF plate, og legge en litt tykkere ramme under eller rundt slik at bildet løftes litt ut fra veggen. Flere av bildene vil antakelig stå seg godt uten ramme.

 

 

Men hvilket papir bruker man da ?

Har mest lyst på noe litt matt (kanskje ikke helmatt). Har sett at det brukes forskjellig kunstpapir, canvas, de nyere "barytt" papirene etc. Noen legger flere lag coating utenpå, mens andre fraråder dette.

Skriveren er en Epson R2400, med K3 blekk

 

Jeg er sikker på at mange "der ute" kan dette ut og inn. Siden det er vanskelig å få tak i og teste masse papirtyper uten at det koster skjorta og tar mere tid enn jeg har mulighet til å bruke - håper jeg at noen kan gi litt råd om egne erfaringer med forskjellig papir primært til bruk uten glass utenpå. (gjerne med glass også)

 

og..ehhh - finnes det noen nettbutikk som har fine rammer med spesialmål ?

Endret av mjes
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...