Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Spørsmål angående bruk av amfetamin og innvirkning på kroppen sin naturlige innførsel av dopamin.


myrdan

Anbefalte innlegg

Hvis du bruker amfetamin lenge nok, kan det ødelegge kroppens naturlige dopamin nivå og dopamin "gevinsten" ved feks sex, mat spising osv?

 

Så akkurat på tv at det kunne ødelegge det, slik at du aldri fikk den deilige lykkefølelsen igjen som du får etter sex osv.

 

Har alltid trodd at kroppen klarer å fikse seg selv til det normale etter langvarig bruk av sentralstimulerende, derfor jeg lurer!

 

Jeg driver ikke med stoff nei.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kroppen kan ofte reparere seg selv tilbake til det normale ja, men ikkje alltid. Sjå for eksempel på diabetes. Å leke med dopaminrelaterte stoffer som er såpass sterke er aldri bra siden denslags er noke av det som påvirker valga dine sterkest.

 

Ting kan vel kanskje gå tilbake til det normale om du er heldig, men er vel ikkje akkuratt noe å sjangse på.

Lenke til kommentar

Nei, det er snakk om hormoner i begge tilfellene, så heilt annerledes er det ikkje dessverre.

Om ting kan reverseres kommer vel helt ann på kor lenge det har foregått osv.

 

Ting kan vel eventuelt bli bra igjen, men amfetamin er da ikkje det verste stoffet der ute. Meth og heroin er vel hakket verre. Men dopamin er ikkje noke å tulle med :)

Lenke til kommentar

Hva med hormonene? (nysgjerrig av meg)

 

Men så er det det med tid da, la oss si at du skyter amf i 10 år, da er jo alt nådd bunn? og da er det ikke mulighet for å fikse det opp igjen?

 

Tenker jo litt sånn at hvis du skyter det i 1 år, så har det også nådd bunn...

 

Etter et par dager så er jo dopamin nivået på bunn, sikkert etter 1 dag også, (nedtur)

 

Så hva er det som blir så dårlig over tid at det ikke kan fikses igjen?

Må jo være signalene som hjernen gir til dopamin lageret om det skal frigi mer eller ikke, men klarer ikke helt å se hvordan det skal bli ødelakt etter 10-20-30 år.

 

Når du slutter, så burde vel kroppen vende seg tilbake til det normale?

 

Blir bare litt oppgitt når jeg hører sånne ting på tven som er ment for å skremme folk og som jeg tror ikke stemmer..

Endret av myrdan
Lenke til kommentar

Viss man bruker mye amfetamin over lang tid kan man ødelegge dopaminreseptorene. Tror det har noe med at man overbelaster de.

Husker ikke detaljene, så er ikke sikker på hvorfor man ødelegger de, tror ikke det skjer i med alle heller...

En ting som skader mer enn amfetaminen selv er nok alt faenskapet som blir puttet i det for å øke utbyttet.

Man kan og diskutere skadeligheten, ikke om det skader eller ei men omfanget. Folk med adhd får ritalin etc. Og disse medikamentene inneholder stoffer som er nære slektinger til amf.

Dette har blitt diskutert i media.

 

Kan anbefale erowid for informasjon om amfetamin og alle andre stoffer, ei side som tar for seg det meste av informasjon om kjente stoffer og mer eller mindre ukjente.

 

EDIT: En ting man vil merke når man har tatt amfetamin og andre stoffer som påvirker dopamin tilførselen er nedtur. Man blir mer eller mindre nedstemt og deppa. Dette kan med at kroppen sitter igjen med ett underskudd av dopamin og uten å være helt sikker så tror jeg man får underskudd av seretonin og. Ett annen hormon som styrer humør,søvn etc.

Endret av WaterMarked
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...