Gå til innhold

Ditt forslag til et bedre skattesystem


Anbefalte innlegg

Jeg tror dette fører til for mye styring av enkeltindivider.

Ja, man får kanskje en litt mindre frihet, men jeg tror i vårt samfunn så er det dessverre nødvendig, pga. økende fedme ol.

 

Er en '66 Mustang (samlerobjekt) fornuftig innkjøpt? Du skjønner vel hvor jeg vil hen?

Hvis man er samler så er jo det fornuftig.

 

Det folk flest trenger er sparing og ikke forbruk. En økonomi basert på sparing er ikke dårligere enn en økonomi basert på forbruk. Fokuset på høyt forbruk, og for lite sparing har ført oss inn i den finanskrisa vi er i nå.

Jeg vil heller si at bruk av penger vi ikke har har ført oss inn i finanskrisa, dog det kan godt hende jeg tar feil her. Men hvis det stemmer, så vil jo mindre penger i banken bety at banker må låne ut penger mer nøye.

 

Du skal få lov til å ha x antall kroner i banken - har du mer enn det vil vi ha de...

Ja, for at andre skal kunne ta del i din velstand.

 

Skal man ha en bærekraftig kapitalisme kan man ikke gjøre slik. Man kan heller ikke gjøre slik den vestlige delen av verden har gjort de siste 20 år. Bobler vil til stadighet blåses opp.

Om den er bærekraftig kommer ann på om folk bruker penger de har eller ikke. Så lenge det er penger man faktisk eier, så er mer forbruk en god ting. Ingen del av formueskatten oppfordrer til bruk av penger man ikke har. Når jeg tenker meg om kommer jeg imidlertid på at folk som sparer til hus nok også burde få tilbud om spesielle kontoer hvor beløpet kun kan brukes til kjøp av hus/leilighet som er fritatt formueskatten.

 

Markedet styres av tilbud og etterspørsel, så flere kunder gir grunnlag for bedre tilbud. Kundemassen er dog bare så stor, og det er derfor begrenset hvor bra dette tilbudet kan bli.

Ja, dessverre. Jeg håper at dette vil endre seg.

Endret av fail
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er først og fremst opptatt av et mer rettferdig system, men også effektivitet. Jeg vil ha flatere skatter med påfølgende enklere regler og dermed en mer effektiv offentlig byråkratimaskin. I tillegg øker insentivene til arbeid og utdanning.

 

Jeg vil også øke bunnfradraget for å sikre at omgjøringen ikke går ut over de med dårlig inntekt.

 

Formueskatten må fjernes, vi kan ikke straffe folk med vanlige inntekter for at de er flinke til å spare. Har vi ikke lært noe av samfunnsøkonomien i USA? Å nærmest oppmuntre folk til å leve fra lønnsslipp til lønnsslipp vil vi betale for etterhvert...

 

Jeg må innrømme at jeg ikke vet hvordan grønne skatter fungerer i Norge i dag, men i utgangspunktet bør de være så høye som mulig. Dette er de eneste skattene som ikke fremmer effektivitetstap i økonomien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...